Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Informationsteknik 2014 - Tjänsteorienterade arkitekturer och systemutveckling
- Informationsteknik 2015 - Tjänsteorienterade arkitekturer och systemutveckling
- Informationsteknik 2016 - Tjänsteorienterade arkitekturer och systemutveckling
- Informationsteknik 2017 - Tjänsteorienterade arkitekturer och systemutveckling
- Informationsteknik 2018 - Tjänsteorienterade arkitekturer och systemutveckling
Kursens undervisningsperiod
1 (2018-08-01 till 2018-10-21)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studenten ska lära sej designa och realisera trovärdigt beteende och intelligens hos autonoma (datorstyrda) karaktärer i 3D-spel. Studenten blir införstådd i olika teknikerna för artificiell intelligens som är populära i spel. Kursen innehåller även en teoretisk del om bildhantering vars syfte är dels att studenten ska lära sej mera ingående om hantering av texturer i spel men också att ge en intro till kursen datorseende som går i period 3.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
känna till och kunna tillämpa populära tekniker för artificiell intelligens vid realisering av trovärdigt beteende hos datorstyrda karaktärer i 3D-spel. Studenten förväntas även ha grundläggande kunskaper i bildhantering.
Innehåll
Utveckling av AI i spel med Unity och C#
----------------------------------------
- Att skapa spelscener i 3D samt importering av 3D modeller
- Repetition av vektorer
- Simpla rörelser, bl.a. att förflytta en autonom karaktär mot ett mål
- Att skapa och låta en autonom karaktär röra sej efter vägpunkter
- Grafteori och "pathfinding"
- "NavMeshes"
- Ändliga automater/finita automater ("Finite State Machines")
- Beteende träd ("Behavior trees")
Grundläggande bildhantering
---------------------------
- 2-dimensional sampling and quantising
- - Image and Planer spectrum
- - Sampling and Quantising
- Image manipulation
- - Brightness, Contrast and Gradation
- - Colour Hue and Saturation
- Image procesing with linear filters
- - Basics of FIR-filters
- - Effects of filters in Images
- Image processing with nonlinear filters
- - Adaptive filters (Sharpness enhancement, noise reduction)
- - Medianfilter
Förkunskaper
Tidigare NoC-kurser.
Litteratur
Tutorials och videor på webben publiceras efterhand på Itslearning.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 40 timmar
- Självstudier - 95 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
4-projektarbeten (deadline 29.10)
Aktivt deltagande i gästföreläsningar om bildhantering.
Examinationskrav
Kursen utvärderas på basen av 4 mindre projektarbeten om AI i spel (max 85p) samt en teoretisk del om bildhantering (max 15p). Projektarbetena bör lämnas in senast 29.10 och presenteras på 1 av 3 alternativa projektfeedback-tillfällen (anmäl dej på Itslearning). Projekt som lämnas in efter deadline bedöms men vitsordet sjunker med 1 steg för varje påbörjad försenad vecka. Den teoretiska delen hålls av en gästföreläsare och kräver aktiv närvaro på lektionerna. Minimipoängen för godkänd kurs är 50.
Lärare
Karlsson Jonny
Examinator
Karlsson Jonny
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (34 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2018-08-13 till 2018-09-09
Examinationsformer
2018-10-29 - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-09-26 | 10:15 - 14:00 | F366 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Karlsson Jonny | |
2018-09-27 | 10:15 - 14:00 | F366 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Karlsson Jonny | |
2018-10-03 | 10:15 - 14:00 | F366 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Karlsson Jonny | |
2018-10-04 | 10:15 - 14:00 | E387 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Karlsson Jonny | |
2018-10-10 | 10:15 - 14:00 | F366 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Karlsson Jonny | |
2018-10-11 | 10:15 - 14:00 | F366 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Karlsson Jonny | |
2018-10-16 | 10:15 - 14:00 | E387 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Karlsson Jonny | |
2018-10-17 | 10:15 - 14:00 | E387 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Karlsson Jonny | |
2018-10-22 | 10:15 - 15:00 | E387 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Karlsson Jonny | |
2018-10-23 | 10:15 - 13:00 | F367 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Buchwald Peter | |
2018-10-24 | 10:15 - 13:00 | F367 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Buchwald Peter | |
2018-10-25 | 10:15 - 12:00 | A510 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation | Buchwald Peter | |
2018-10-30 | 09:00 - 14:30 | E387 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation: Projektfeedback 1 | Anmäl dej/ditt arbetspar till detta tillfälle på Itslearning (30 min per person/arbetspar) | Karlsson Jonny |
2018-11-09 | 09:00 - 14:00 | E377 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation: Projektfeedback 2 | Anmäl dej/ditt arbetspar till detta tillfälle på Itslearning (30 min per person/arbetspar) | Karlsson Jonny |
2018-11-27 | 10:00 - 15:00 | D4104 | Nature of Code 4 - Autonoma Agenter och Cellulär Automation: Projektfeedback 3 | Anmäl dej/ditt arbetspar till detta tillfälle på Itslearning (30 min per person/arbetspar) | Karlsson Jonny |