Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Informationsteknik 2018 - Online media
- Informationsteknik 2019 - Online media
- Informationsteknik 2020 - Online media
- Informationsteknik 2021 - Online media
- Informationsteknik 2022 - Online media
- Informationsteknik 2023 - Online media
- Mediekultur 2014 - Online media
- Mediekultur 2015 - Online media
- Mediekultur 2016 - Online media
- Mediekultur 2017 - Online media
- Mediekultur 2018 - Online media
- Film och media 2019 - Online media
- Film och media 2020 - Online media
- Film och media 2021 (online media) - Profil: online media koncept och design
- Film och media 2022 (online media) - Profil: online media koncept och design
- Film och media 2023 (online media) - Profil: online media koncept och design
Kursens undervisningsperiod
1 (2023-08-01 till 2023-10-22)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
A. KREATIVITET
B. BEGREPPSLIG- OCH HANTVERKSMÄSSIG KOMPETENS inom
Film och Media
C. KOMPETENSEN KRITISK OCH ANALYTISK
MEDIABRANSCHKÄNNEDOM
Läranderesultat
Kunskap
-Du har kunskapen och förstår skillnaderna mellan
UX och UI.
-Du har kunskap om processen för hur UX och UI kan
skapas, med fokus på målgrupper.
-Du har kunskapen om vad som utgör bra UX och UI.
Färdigheter
-Du kan utföra grundläggande steg i processen för
att skapa UX och UI med olika tekniker och metoder
som introduceras under kursen.
-Du kan utföra grundläggande användartester och
marknadsanalyser. Du kan använda olika digitala
verktyg för att skapa och presentera för dina
klienter.
Attityder
-Du inser svårigheterna med att hålla deadlines
samt att leverera kvalitativt arbete genom
iteration.
-Du kan ta kritisk feedback på ditt arbete utan
att låta det påverka din personliga identitet.
Innehåll
Grunderna i grafisk design
Grundläggande inom UI / UX
Design för webben i åtanke; kunskapen kan
överföras till mobila enheter
Grundläggande för att arbeta med kunder och
testning
Att ge och ta emot handlingsbar feedback
Allmänna färdigheter i Figma.
Förkunskaper
Introduktion till medieproduktion eller Introduktion
till design, eller allmän grafisk designkunskap.
Förståelse för hur man använder Photoshop /
Illustrator och annan grafisk design / layout
programvara är användbart.
Kursen ersätter följande kurser
-
Mer information
För att klara kursen måste studenten slutföra
uppgifter och projekt samt uppfylla 80%
närvarokravet. Frånvaro måste meddelas i förväg via
Itslearning.
Litteratur
Rekommenderad läsning:
The Design of Everyday Things: Revised and Expanded
Edition by Don Norman
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Praktiska övningar - 40 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 35 timmar
- Självstudier - 40 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd kurs krävs slutförda uppgifter och
avslutade projekt samt närvaro 80%. Frånvaro bör
anmälas på förhand via Itslearning.
Examination 1: Avslutade projekt 40%
Examination 2: Uppgifter och presentationer 20%
Examination 3: Deadliner 20%
Examination 4: Närvaro 20%
Vikten ligger på utfört arbete enligt angiven
deadline. Frånvaro utan anmälan drar ner vitsordet
även om alla uppgifter är inlämnade inom utsatt
tid.
Lärare
Sammander Arash
Examinator
Sammander Arash
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (33 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2023-08-10 till 2023-09-06
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2023-09-04 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-09-05 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-09-11 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-09-12 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-09-18 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-09-19 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-09-25 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-09-26 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-10-02 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-10-03 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-10-09 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-10-10 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-10-16 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash | |
2023-10-17 | 09:15 - 12:30 | E387 | UX & UI | Sammander Arash |