Här hittar du de samlade målsättningarna för den fördjupade professionspraktiken. Längre ner finns även samlad information på finska.

Lärandemål

Kunskap

Du kan
1) Diskutera och analysera teoretiska grunder för klientcentrerat arbete och interprofessionellt arbete i olika socialpedagogiska verksamhetsmiljöer.
2) Redogöra för hur styrdokument och evidensbaserad praktik förankras i verksamheten.
3) Granska och jämföra olika sätt att planera, organisera, utvärdera och utveckla verksamheten.

Färdigheter
4) Du visar färdigheter i att självständigt arbeta med klienter, klienters nätverk och i teamet
5) Du kan samverka i olika interprofessionella team och nätverk.
6) Du kan använda kartläggningar, indikatorer och utvärderingar inom social- och hälsovårdsområdet för att bidra till utveckling av verksamheten.

Förhållningssätt
7) Du visar ett professionellt förhållningssätt i mötet med klienter, klienters nätverk och medarbetare
8) Du värnar om ditt eget och medarbetarnas välbefinnande i arbetet

Genom FUI-uppgift kan du bidra till planering, genomförande och utvärdering av verksamheten.

Oppimistavoitteet

Harjoittelun oppimistavoitteet

Opiskelija kehittää kykyään

Analysoida ja soveltaa oleellista teoreettista tietoa käytäntöön erilaisissa moniammatillisissa ja sosiaalipedagogisissa toimintaympäristöissä.

Selittää, miten työtä ohjaavat asiakirjat ja näyttöön perustuva käytäntö juurrutetaan käytännön työhön.


Tarkastella ja vertailla miten toimintaa suunnitellaan, organisoidaan, arvioidaan ja kehitetään.

Käytännön taidot ja suhtautuminen

Opiskelija:

Osoittaa kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja yhteistyöhön, asiakkaiden, työtoverien kanssa.


Osaa tehdä yhteistyötä monialaisissa tiimeissä ja verkostoissa.

Osaa käyttää erilaisia kartoituksia, indikaattoreita sekä arviointimenetelmiä sosiaali- ja terveydenhuollossa toiminnan kehittämiseksi.

Hallitsee ammattimaisen työotteen asiakkaiden, asiakkaiden, verkostojen ja työtovereiden kanssa työskennellessä.

Huolehtii omasta ja työtovereiden hyvinvoinnista työssä.

Opiskelijan harjoittelutehtävän (TKI) tarkoitus on aktivoida tutkimus,- kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (TKI)  harjoittelun yhteydessä .