Praktiken kan genomföras på olika verksamhetsområden inom social- och hälsovården där aktiviteten har en central roll. Det kan handla om organisationer, skolor, daghem, sjukhus, hälsocentral, föreningar och förbund eller annat område där ergoterapeuter kan vara verksamma. Praktikens omfattning är 10 sp.

Läranderesultat

Kunskap:

  • Du har kunskap om hur personens hälso- och socialvårdsservice samt rehabilitering är organiserad inom den ifrågavarande kommunen. 
  • Du har kunskap om den aktuella praktikplatsens system och rutiner för dokumentation. 
  • Du har kunskap om den egna klientens aktivitetsförmåga och orsaker till nedsättningar.

Färdighet:

  • Du kan utgående från relevant tvärvetenskaplig kunskap och forskning förklara personens aktivitetsutmaningar i vardagen och under handledning tillämpa kunskapen för att motivera val i det praktiska arbetet.
  • Du för en aktiv dialog för att fånga personens narrativ för att lägga en grund för partnerskap.
  • Du kan under handledning välja och använda adekvat bedömningsmetod för att kartlägga och bedöma aktivitetsförmåga och aktivitetsutmaningar i personens vardag. 
  • Du kan med handlededarens stöd på basen av bedömningsresultat identifiera och diskutera personens aktivitetsutmaningar samt hens styrkor och resurser i vardagen.
  • Du deltar i målformulering, planering och genomförande av intervention, både individuellt och för gruppverksamhet. 
  • Du kan konstruktivt kommunicera och rapportera verbalt och i skrift för personens ergoterapiprocess i professionella sammanhang. 
  • Du bekantar sig med olika tekniska och digitala verktyg som kan användas inom ramen för ergoterapeutisk intervention. 

Förhållningssätt:

  • Du visar respekt för personen, låter personen bli hörd samt främjar ömsesidig relation för att skapa och upprätthålla partnerskap med personen och betydelsefulla personer i hens närmiljö. 
  • Du respekterar och följer principerna för tystnadsplikten samt rådande principer och överenskommelser på praktikplatsen. 
  • Du identifierar meningsfulla aktiviteters betydelse för personens välbefinnande.
  • Du inser vikten av att reflektera över egna resurser, professionella kompetens och utvecklingsbehov.
  • Du inser handledningens betydelse för den egna professionella utvecklingen.
  • Du inser vikten av den egna yrkesetiska värdegrunden i det praktiska arbetet.