Här hittar du information om ditt konto och din data

Viktig information om ditt IT-konto

Som student eller anställd vid Arcada har du ett personligt användarkonto bestående av ett användarnamn (login) och ett lösenord.

Du är personligen ansvarig för användarkontot och lösenordet. När du använder Arcadas IT-tjänster förbinder du dig till Arcadas IT-regler. Om du bryter mot IT-reglerna har IT-enheten rätt att låsa användarkontot med omedelbar verkan och för en tidsperiod på upp till två månader.

Användarkontot är giltigt under hela studietiden och kommer att inaktiveras 30 dagar efter att studierätten eller anställningsförhållandet upphört.

Det användarnamn och lösenord du använder på Arcada skall du inte använda på andra tjänster utanför högskolan. 

Observera att du aldrig skall avslöja ditt lösenord för någon annan, inte ens åt IT-personal eller IT-administratörer.

Aktivering av konto

För att använda Arcadas IT-tjänster och utbildningsverktyg får du ditt eget personliga IT-användarkonto.
När du accepterar din studieplats på Arcada skapas automatiskt ett användarkonto till dig i vårt system, allt du behöver göra är att aktivera det och ställa in ett nytt lösenord.

Aktivering och hantering av ditt användarkonto sker via kontoportalen AAS Extern länk, Arcada Account Services. Du kan logga in till kontoportalen med ditt användarkonto eller via elektronisk identifiering. Om du ännu inte har aktiverat användarkontot eller om du har tappat lösenordet kan du logga in på AAS med hjälp av en Nätbanks-autentiseringstjänst för någon finsk bank, ett finskt elektroniskt ID, ett mobilcertifikat eller med ett aktivt användarkonto på vissa andra finska universitet genom Haka-inloggning.

Tjänsten som kontoportalen AAS Extern länk använder för elektronisk identifiering kallas för Suomi.fi och är nationellt använd. 
Tjänsten har en del tidsbegränsningar som gör att processen bryts om du dröjer alltför länge, 
av den anledningen kan det vara bra att fundera ut ett bra lösenord på förhand.

För personer som inte kan använda Suomi.fi tjänsten använder vi oss av identifieringstjänsten Candour.
Kontakta E-post: it-support@arcada.fi, om du behöver aktivera ditt konto men inte kan använda Suomi.fi tjänsten. 

Stödsessioner, Introdagar 2025

I samband med introdagarna arrangeras servicestationer och/eller stödsessioner för nya studenter som har problem med att aktivera sitt konto. Kom ihåg att först försöka aktivera ditt konto på egen hand.

Tidtabell för stödsessioner publiceras närmare introdagarna.

Tjänster

Vi rekommenderar att du skyddar ditt konto genom att ta i bruk multi-faktor autentisering efter att du aktiverat ditt konto.

Dina filer

Arcada erbjuder i huvudsak två olika sätt för studenter och personal att spara sina filer.

Microsoft Onedrive

OneDrive är en molntjänst som upprätthålls av Microsoft och dina filer ligger på deras servrar någonstans i världen.
Filerna på OneDrive kommer du främst åt via din webbläsare, dvs. lika enkelt oberoende var du än befinner dig.
Du kan även komma åt filerna direkt från Office-programmen (Word, Excel o.s.v.) om du är inloggad med ditt eget konto.

Hemkatalogen

Hemkatalogen är en skiva du kommer åt från Arcadas alla datorer. Dess lagringskapacitet är 80GB stort. Du kan komma åt filerna också hemifrån, men du behöver följa instruktionerna på sidan Hemkatalogen & Intra-mappen.

Din Windowsprofil

Dina inställningarna för program sparas i en personlig profil (”Windows profil”). Det betyder att oberoende av vilken Windows-dator du loggar in på i Arcada, har du samma inställningar i programmen.

Observera att det inte tas någon säkerhetskopia på din Windows profil.

Se även Vad sparar jag var?

Din personinformation

Som studerande är det din skyldighet att själv hålla dina adress-, telefonnummer-, hemkommuns- samt överlåtelsekriterieuppgifter uppdaterade.

Studenter uppdaterar sin information via SISU - Studiesystemet. Information och instruktioner finns på sidan kontrollera din personliga information (Vänd dig till Studiebyrån för information du inte själv kan ändra på.)

När du slutar på Arcada

När du avslutar studierna eller din anställning, kommer ditt IT-konto (inklusive e-postadress) att stängas inom 30 dagar. Därför är det bäst att du i god tid innan kontot stängs gör följande:

Återaktivering av konto

Ditt användarkonto kommer att återaktiveras om du återvänder till Arcada som student eller börjar arbeta på Arcada. 

Om det finns behov av att återaktivera ditt konto för att överföra material, debiteras en serviceavgift på 50 €. 
Återaktiveringen kan göras en gång och är giltig i max 5 dagar. Observera att filer och e-postmeddelanden som sparats i  Office365 raderas permanent 90 dagar efter att kontot stängts och kan då ej längre återställas.

Kontakta E-post: it-support@arcada.fi för vidare instruktioner gällande återaktivering av konto.

Ny student

Välkommen till Arcadas studieguide start.arcada.fi - din bästa vän mot en examen!