Introduktionsdagen för Arcadas nya studenter kommer i år att äga rum i augusti. För att kunna delta i introduktionsdagen behöver du ha aktiverat ditt Arcada användarkonto.

Aktivering av användarkontot

För att använda Arcadas IT-tjänster och utbildningsverktyg får du ditt eget personliga IT-användarkonto. När du accepterar din studieplats på Arcada skapas automatiskt ett användarkonto till dig i vårt system. Allt du behöver göra är att aktivera det och ställa in ett nytt lösenord. Vi rekommenderar att du aktiverar och hanterar ditt användarkonto på AAS Extern länk, Arcada Account Services, där du kan logga in med ditt användarkonto. Om du ännu inte har aktiverat användarkontot eller om du har tappat lösenordet kan du logga in på AAS med hjälp av en Nätbanks-autentiseringstjänst för någon finsk bank, ett finskt elektroniskt ID, ett mobilcertifikat eller med ett aktivt användarkonto på vissa andra finska universitet genom Haka-inloggning

I början av varje termin kommer IT-support att ha en servicepunkt där du kan skaffa ditt användarkonto genom att presentera ett giltigt ID (körkort eller pass).

Tjänster

Vill du byta lösenordet? - Gå till AAS Extern länk, logga in och välj Byt lösenord

Har du tappat bort ditt lösenord? - Gå till AAS Extern länk och välj Glömt lösenordet?

Har du inte ännu fått ett Arcada konto och lösenord? - Gå till AAS Extern länk och välj Lös ut IT-konto

IT-kontot

Som student eller anställd vid Arcada har du ett personligt användarkonto bestående av ett användarnamn (login) och ett lösenord.

Du är personligen ansvarig för användarkontot och lösenordet. När du använder Arcadas IT-tjänster förbinder du dig till Arcadas IT-regler. Om du bryter mot IT-reglerna har IT-enheten rätt att låsa användarkontot med omedelbar verkan och för en tidsperiod på upp till två månader.

Användarkontot är giltigt under hela studietiden och kommer att inaktiveras 4 veckor efter att studierätten eller anställningsförhållandet upphört.

Det användarnamn och lösenord du använder på Arcada skall du inte använda på andra tjänster utanför högskolan.

Observera att du aldrig skall avslöja ditt lösenord för någon annan, inte ens åt IT-personal eller IT-administratörer.

Drop-in & Zoom-sessioner för studeranden som inte lyckas aktivera kontot på egen hand

För studenter som inte får sitt användarkonto aktiverat på egen hand, kommer IT-support hålla Zoom-sessioner onsadgen den 17.08, fredagen den 19.08 samt måndagen den 22.08 mellan 9.00 – 12.00. Klicka på Zoom-länken nedan under de ovanstående tiderna, så kommer du direkt in i Zoom-sessionen.

IT-Support ordnar också en drop-in session i Arcadas bibliotek tisdagen den 23.08 09-12 där de kan hjälpa dig med att aktivera kontot.

Onsdag 17.08.2022 Meeting Link:

Topic: Arcada Account 17th August Wednesday Session 09-12
Time: Aug 17, 2022 09:00 AM Helsinki

https://arcada.zoom.us/j/64567802687 Extern länk

Fredag 19.08.2022 Meeting Link:

Topic: Arcada Account 19th August Friday Session 09-12
Time: Aug 19, 2022 09:00 AM Helsinki

https://arcada.zoom.us/j/65273791005 Extern länk

Måndag 22.08.2022 Meeting Link:

Topic: Arcada Account 22th August Monday Session 09-12
Time: Aug 22, 2022 09:00 AM Helsinki

https://arcada.zoom.us/j/64119121695 Extern länk

När du kommer in i Zoom-sessionen kommer du att placeras i ett vänterum. Vänligen ha tålamod och vänta på att du släpps in, studenterna betjänas i den ordning som de anlänt till tillfället.

När du blir betjänad av vår IT-support behöver du verifiera din identitet genom att uppvisa ditt pass. Efter det ger IT-support dig en Pollett-kod som du använder på sidan Arcada Account Services: https://apps.arcada.fi/aas Extern länk

AAS

På bilden ovan syns alternativet Pollett för lösenordsbyte. Lägg in din Pollett-kod och ange ditt födelsedatum, efter det kan du skriva ett lösenord för ditt användarnamn. Lösenordet måste vara så starkt att webbsidan ger det fyra stjärnor. Det lönar alltså redan nu att tänka ut ett starkt lösenord; en kombination av bokstäver, siffror och specialtecken. När lösenordet väl har ställts in blir ditt konto aktiverat och du ser ditt användarnamn samt annan nödvändig information på portalsidan.

Några viktiga saker att notera: 1. Vi kan inte ge dig ett konto utan att verifiera dig korrekt m.h.a. ditt pass. 2. Delta i Zoom-sessionen via dator. Använd inte en telefon eller mobilenhet. 3. Testa i förväg att din webbkamera och mikrofon fungerar väl. Naturligtvis behöver du också en god internetuppkoppling. På grund av tidsbegränsningar, är det viktigt att du förberett dig enligt dessa instruktioner och att all teknik fungerar väl. 4. IT-support ordnar denna Zoom-session två gånger. Du kan välja vilken dag som passar dig bäst. Naturligtvis, om du ​​av någon anledning har svårigheter under den första dagen, har du möjlighet att försöka på nytt nästa dag.

Om du inte kan använda något av alternativen ovan, vänligen kontakta E-post: it-support@arcada.fi.