På denna sida hittar du all information om socionomutbildningens studieplan för dig som börjat 2025 eller senare.

Allmän information

Utbildningens namn

Socionom YH (dagundervisning, flerform, e-socionom)

Utbildningens målgrupp

Socionomen kan arbeta inom ett brett arbetsfält och får möta människor i olika skeden av livet. Studierna lämpar sig för personer som har intresse av människan i samhället och vill stöda olika möjligheter till förbättrade livsvillkor. Utbildningens målgrupp är personer med utbildning på minst andra stadiet med intresse för det sociala området och som har färdighet att studera på svenska.

Examen som avläggs och omfattning

Socionom YH / 210 sp/3,5 år

Huvudsakligt undervisningsspråk

Svenska

Behov - samhälle och arbetsliv

Ökad ojämlikhet, polarisering, demografisk förändring och frågor om hållbarhet är exempel på samhälleliga megatrender med stark koppling till det sociala området. Globalisering och flyttningsrörelser skapar behov av större förståelse för kulturell diversitet och mångfald. Faktorer såsom en åldrande och mera heterogen befolkning, osäkra livsvillkor och psykisk ohälsa bland befolkningen, men också frågor gällande social- och hälsovårdstjänsters tillräcklighet och tillgänglighet leder till komplexa utmaningar med tanke på människans välbefinnande.

Socionomutbildningen behöver vara agil och förankrad i arbetslivet för att utbilda socionomer med mångsidig kompetens att möta utmaningar både på individ- och samhällsnivå. I ett allt mera polariserat samhälle behöver socionomen vara samhällsmedveten, arbeta för social rättvisa genom att ta ställning för utsatta grupper och individer samt motarbeta diskriminering och rasism. Socionomen behöver ha förståelse för hur strukturer och normer inverkar på den enskilda individen, ha ett etiskt hållbart förhållningssätt och kunna beakta social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet i sitt arbete. Dessa krav förutsätter kompetens i kritiskt och delaktighetsfrämjande samhällsarbete. Socionomen behöver en stark yrkesidentitet, en god förmåga till interaktion, ett holistiskt förhållningssätt och en tro på mänskans förändringskapacitet. Utmaningarna som socionomen möter i sitt arbete kräver ofta ett långsiktigt sektoröverskridande arbete för att lösas. Socionomen behöver starka färdigheter i ett dialogiskt handledande arbetssätt som betonar bemötandets betydelse, vid sidan om färdigheter i inter- och intraprofessionellt samarbete.

Kompetens i klientarbete och etisk kompetens utgör kärnan i socionomens kompetenser, vid sidan av kompetens i det sociala områdets servicesystem. Förändringar inom social- och hälsovården och utvecklandet av nya former av sociala servicesystem påverkar det framtida verksamhetsfältet för utexaminerade socionomer. Den digitala utvecklingen leder till att omfattningen av digitala tjänster inom det sociala området blir större, och medför växande krav på socionomens digitala litteracitet och färdigheter att handleda klienter också i olika digitala miljöer.

Under utbildningens gång får studenten utveckla sin kompetens i medarbetarskap, ledarskap och företagsamhet och kompetens i forskningsbaserad utvecklings- och innovationsverksamhet. Utbildningens pedagogiska upplägg, samarbeten med arbetsliv och andra utbildningsprogram stöder studenten att utveckla förmåga till kritiskt tänkande och reflektionsförmåga, medarbetarfärdigheter och ledarskap. Inom socionomutbildningen uppmuntras studenter till ett innovativt, utvecklingsinriktat och forskningsinriktat förhållningssätt där man tar vara på möjligheter och resurser för att utveckla smarta lösningar för ett hållbart och meningsfullt liv.

Utbildningens profil och kompetenser

Värdeprofilering - Socionomutbildningen utgår från den humanistiska värdegrunden och bygger på centrala värderingar såsom aktörskap, delaktighet, jämlikhet, jämställdhet, hållbarhet, inkludering, kulturell mångfald, social rättvisa och demokrati. Dessa värden kännetecknar också den nordiska välfärdsmodellen, som betonar inkluderande och universella system för att trygga medborgarnas sociala välfärd, betydelsen av social mobilitet och välinformerade medborgare.

Medborgarnas likvärdiga rätt till social trygghet och samhällstjänster såsom utbildning och social- och hälsovårdstjänster betonas. Den nordiska välfärdsmodellens värdegrund bör vara riktgivande då man söker lösningar på utmaningarna det moderna samhället står inför. Gemensam förståelse för betydelsen av denna värdegrund utgör grunden för socionomutbildningen och konkretiseras i utbildningen också genom levande nordiska kontakter och samarbeten.

Disciplinär profilering - Utbildningen utvecklar socionomens kompetens att se och bemöta individen i sitt sammanhang genom en socialpedagogisk profilering. Socialpedagogik som kunskapsområde bygger på ett tvärvetenskapligt perspektiv från bland annat socialt arbete, psykologi, sociologi och socialpsykologi med basen i pedagogik.

Den socialpedagogiska grunden utvecklar studentens förståelse för hur samhälleliga strukturer påverkar individens livsvillkor och möjligheter till delaktighet och inklusion. Centralt i socialpedagogiken är att motverka negativa strömningar i samhället såsom diskriminering och rasism, och att främja jämlikhet och likabehandling. I socialpedagogik betonas det mellanmänskliga, professionella och dialogiska förhållningssättets betydelse och i socialpedagogiskt arbete förenas teori, praktik och personlig profil. Detta utgör grunden för socionomens arbete i att främja individers och familjers välfärd och delaktighet genom att stärka deras livskompetens och funktionsförmåga.

Studenter kan välja att inrikta sig på studier som ger behörighet som socionom inom småbarnspedagogik. Studierna omfattar minst 60 studiepoäng studier med inriktning på småbarnspedagogik och socialpedagogik. Socionomen inom småbarnpedagogiken stöder genom sitt socialpedagogiska förhållningssätt både barnets och gruppens positiva utveckling, samt barnets och familjens välbefinnande. Det socialpedagogiska förhållningssättet främjar barnets inklusion och delaktighet i gruppen, samt ett genus- och kultursensitivt bemötande.

Pedagogisk profilering - Socionomutbildningen bygger på Arcadas pedagogiska modell COI och problembaserat lärande, med en socialkonstruktivistisk syn på lärande som utgångspunkt. Studierna kännetecknas av en tydlig koppling till arbetslivet.

I det lärandecentrerade närmandesättet skapas en undersökande gemenskap, där studenter förutom att handledas mot ett självstyrt lärande uppmuntras till gemensam reflektion och att lära av varandra. Arbete i smågrupper är ett viktigt element för att möjliggöra detta. Genom smågruppsarbetet utvecklar studeranden också färdigheter i att arbeta i team, vilket är till nytta i arbetslivet där teamarbete betonas allt mer. Studeranden övar på självständig kunskapssökning och kritisk granskning av den tillgängliga informationen, vilket samtidigt ger färdigheter för det kommande arbetslivet.

Inom socionomutbildningen stöds studentens professionella utveckling med hjälp av en PPU -process (Personlig professionell utveckling), vilken stöder studenten i utvecklingen mot en egen professionell yrkesidentitet och arbetslivskompetens.

Socionomernas utbildningsprogram kopplar till forskning, utveckling och innovation (FUI) på Arcada där människocentrerad AI och det digitala samhället utgör forskningsramen. Delaktighet, inkludering, resiliens och hälso- och välfärdsteknologi utgör forskningsområden som naturligt knyter an till socionomens verksamhetsområde. FUI-aktiviteterna stöder samarbeten, kunskapsutbyten och engagemang med företag, offentliga och tredje sektorn för att skapa samhällsnytta.
 

Utbildningen leder till följande kompetenser:

Professionsspecifika kompetenser:

  • Kompetens i klientarbete
  • Etisk kompetens inom det sociala området
  • Kompetens i det sociala områdets servicesystem
  • Kompetents i kritiskt och delaktighetsfrämjande samhällsarbete
  • Kompetens i forskningsbaserad utvecklings- och innovationsverksamhet
  • Kompetens i medarbetarskap, ledarskap och företagsamhet
  • Arcadas allmänna kompetenser
    Lärande- och karriärkompetens
  • Etisk kompetens och hållbarhetskompetens
  • Kommunikativ och social kompetens
  • Lokal och global samhällskompetens
  • Teknologisk kompetens
  • Innovations- och utvecklingskompetens

Socionomutbildningen omfattar följande globala mål för hållbar utveckling (SDG):

  • SDG 3: God hälsa och välbefinnande
  • SDG 4: God utbildning för alla
  • SDG 5: Jämställdhet
  • SDG 10: Minskad ojämlikhet
  • SDG 11: Hållbara städer och samhällen
  • SDG 16: Fredliga och inkluderande samhällen

Utbildningens struktur

Socionomutbildningens fem professionsspecifika kompetenser utgår från socionomens nationella kompetenser. Utbildningens kärna utgörs av kompetens i klientarbetet som genomsyrar de övriga fyra professionsspecifika kompetenserna. De övriga professionsspecifika kompetenserna är; etisk kompetens inom det sociala området, kompetents i kritiskt och delaktighetsfrämjande samhällsarbete, kompetens i medarbetarskap, ledarskap och interprofessionellt samarbete och kompetens i kunskapsbaserad utvecklings- och innovationsverksamhet

Allmänbildande studier (15 sp)

Bildning i ett digitalt och hållbart nordiskt samhälle (15 sp) - Kompetensmål

Efter avlagd studiehelhet kan du med din grundläggande professionella lärande- och karriärkompetens studera och lära dig självstyrt och aktivt. Du kan identifiera och värdesätta dina egna styrkor och utvecklingsbehov. Du kan redogöra för konceptet kontinuerligt lärande och kan tillämpa det då du planerar din karriärutveckling. Du kan agera i och lära dig för ett alltmer digitaliserat samhälle. Du kan kritiskt granska och analysera information för att främja din innovations- och utvecklingskompetens vilket skapar förutsättningar för din bildningsgrund. Du kan identifiera grunderna för kommunikativ och social kompetens och kan agera och kommunicera i olika professionella och sociala sammanhang. Du kan redogöra för de yrkesetiska principerna och hållbarhetsaspekterna i det nordiska samhället. Du kan verka för jämställdhet och kulturell mångfald.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Teknologi och lärande 5 sp
  • Teamarbete och innovation 5 sp
  • Etisk och hållbar samhällsutveckling 5 sp

Professionsspecifika studier (105 sp)

Professionell kommunikation - Grundläggande studier (15 sp)

Om du har svenska eller finska som skolbildningsspråk (skolbildning från Finland) ska du uppfylla den språkkompetens som enligt lagen (424/2003, 6§) krävs av offentligt anställda. Du kan fungera professionellt i olika språkliga situationer inom ditt eget område på svenska, finska och engelska. Du kan anpassa ditt språk till varierande kommunikationssituationer och har redskap och förutsättningar för att utveckla dina kommunikationsfärdigheter.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Svenska och kommunikation 5 sp
  • Työelämän suomi 5 sp
  • English Professional Communication 5 sp

Individens livsvillkor i ett hållbart samhälle - Grundläggande studier (15 sp)

Efter avlagd studiehelhet kan ge en gedigen beskrivning av och diskutera mänskans livsvillkor och utveckling. Du kan på grundläggande nivå redogöra för socialpedagogiska teorier och arbetssätt. Du kan tillämpa dina kunskaper om interaktion, kommunikation, gruppdynamik och grupprocesser för att framgångsrikt delta i grupper. Du har grundläggande förståelse om människosyn, värdegrund, yrkesetiska principer, lagstiftning och sociala servicesystem som stöder människans välbefinnande och sociala trygghet. Modulen omfattar Kompetens i klientarbetet och Etisk kompetens inom det sociala området. Allmänna kompetenser som ingår i modulen är Lärande- och karriärkompetens, Etisk och hållbarhetskompetens och Lokal och global samhällskompetens.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Socionomens verksamhetsfält och människans livscykel 10 sp
  • Introduktion till socialpedagogik 5 sp

Delaktighetsfrämjande aktörskap i ett nordiskt perspektiv - Grundläggande studier (15 sp)

Efter avlagd studiehelhet har du goda kunskap om teorier om mänskans välfärd, delaktighet och hållbar utveckling i det nordiska välfärdssamhället. Du kan kritiskt beakta om nationella och globala samhällsstrukturer och processer som förorsakar ojämlikhet och förfördelning. Du har god kunskap om social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet och god kunskap om välfärdsrelaterade skydds- och riskfaktorer. Du är förtrogen med beslutsgången inom den offentliga förvaltningen.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Samhälle och välfärd i förändring 10 sp
  • Det sociala områdets påverkansarbete 5 sp

Dialogisk handledning i klientarbete - Avancerade studier (20 sp)

Efter avlagd studiehelhet har du god kunskap om klientarbetets teoretiska orienteringsgrunder, metoder och arbetssätt. Du har god kunskap om teorigrunden för dialogiska arbetssätt och socialpedagogik. Du har goda kunskaper om lagstiftning och avancerad kunskap om servicesystem och digitala tjänster. Du förstår det omgivande samhällets påverkan på klientarbetet och kan verka på etiskt hållbart sätt utgående från det sociala områdets värdegrund. Modulen omfattar Kompetens i klientarbetet och Etisk kompetens inom det sociala området. Allmänna kompetenser som ingår i modulen är Teknologisk kompetens och Kommunikativ och social kompetens. Modulen innefattar 15 sp praktik där kompetenserna i fokus tillämpas och övas.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  •  Klientarbete inom det sociala området  10 sp
  • Socialhandledning och klientarbete med vuxna 5 sp
  • Socionomen som aktör i skolmiljö 5 sp

Professionellt förhållningssätt och klientarbetets mångfald - Avancerade studier (20 sp)

Modulen omfattar Kompetens i klientarbetet och Etisk kompetens inom det sociala området. Allmän kompetens som ingår i modulen är Lärande - och karriärkompetens. Du har avancerad kunskap om klientarbetets teoretiska orienteringsgrunder och den dialogiska handledningen som en del av det socialpedagogiska klientarbetet. Du kan kritiskt reflektera, argumentera och fatta självständiga beslut utgående från lagstiftning, det sociala områdets värdegrund och yrkesetiska principer. Du kan fungera som en proaktiv aktör i utvecklings - och forskningsarbete för att utveckla lösningar som stöder livsvillkoren för de socialt utsatta i samhället. Modulen innefattar 5 sp praktik där kompetenserna i fokus tillämpas och övas.

I modulen ingår följande studieenheter:

  • Delaktighet och välbefinnande för äldre 5 sp
  • Delaktighet och tidigt stöd för barn och familjer 5 sp
  • Inklusion inom funktionsvariationsområdet 5 sp
  • Barn och familjer i utsatta livssituationer 5 sp

Interprofessionellt samarbete och ledarskap inom det sociala området - Avancerade studier (10 sp)

Modulen omfattar Kompetens i medarbetarskap, ledarskap och interprofessionellt samarbete. Allmän kompetens som ingår i modulen är Kommunikativ och social kompetens. Du har avancerad kunskap om självledarskap, medarbetarskap, teamarbete och ledarskap. Du förstår betydelsen av ekonomiskt och strategiskt ledarskap inom det sociala området. Du har avancerad kunskap i gränsöverskridande nätverksarbete och interprofessionellt samarbete som grund för klientarbetet. Din kunskapsgrund ger dig förutsättningar för socialt entreprenörskap. Modulen innefattar 5 sp praktik där kompetenserna i fokus tillämpas och övas.

I modulen ingår följande studieenheter:

  • Socionomen som medarbetare och ledare 5 sp
  • Krisarbete och interprofessionellt nätverkssamarbete 5 sp

Innovation och utveckling i ett dynamiskt arbetsliv - Avancerade studier (10 sp)

Modulen omfattar Kompetens i kunskapsbaserad utvecklings - och innovationsverksamhet. Allmän kompetens som ingår i modulen är Innovations - och utvecklingskompetens och Teknologisk kompetens. Du kan kritiskt beakta olika trender i samhällsutvecklingen som skapar utvecklings - och innovationsbehov. Din breda och mångsidiga kunskapsgrund skapar förutsättningar för smarta, hållbara och kreativa lösningar. Du har avancerad kunskap om olika sätt att planera, organisera och utvärdera utvecklings - och innovationsarbeten. Du är förtrogen med olika forsknings - och utvecklingsmetoder inom det sociala området. Du förstår betydelsen av en fortgående förstärkning och utveckling av den egna sakkunskapen i ett arbetsliv i ständig förändring. Modulen innefattar 5 sp praktik där kompetenserna i fokus tillämpas och övas.

I modulen ingår följande studieenheter:

  • Socialpedagogisk handlingskompetens 5 sp
  • Det sociala områdets utvecklings- och innovationsarbete 5 sp

Praktik 30 sp

  • Praktik i klientarbete 15 sp
  • Fördjupad professionspraktik 15 sp 

Utvecklingsstudier 30 sp

Efter avlagd studiehelhet har du förmåga att möta olika framtida behov och utmaningar på ett ansvarsfullt sätt i en lokal och global samhällskontext. Du har en professionell lärande- och karriärkompetens med förmåga att identifiera, analysera och lösa problem i arbetslivet. Du kan tillämpa din etiska kompetens och hållbarhetskompetens i det praktiska arbetet. Du kan bidra till utvecklingsdrivande processer i professionell kontext. Du förmår tillämpa dina kreativa och innovativa färdigheter och ta stöd av tekniken för att skapa utveckling. Du kan samarbeta professionellt med andra studenter, människor i arbetslivet och andra områden samt branscher. Du kan agera medvetet i olika sociala internationella och interkulturella miljöer och reflektera analytiskt och kritiskt kring den egna rollen i sammanhanget. Du kan verka för öppenhet i grupper, organisationer och samfund.

Småbarnspedagogik (15 sp)

Du har avancerad kunskap om barndomen ur ett historiskt och samtida perspektiv. Du kan planera, förverkliga, utvärdera och utveckla småbarnspedagogisk verksamhet för att uppnå uppställda mål. Du visar på fördjupad kunskap om hur man identifierar barns socialpedagogiska behov och hur man tillsammans med andra kan stöda barns utveckling och lärande. Du har avancerad kunskap om betydelsen av ett fungerande samarbete med vårdnadshavarna och stöd för föräldraskap. Du har avancerad kunskap om socionomens roll inom småbarnspedagogiken och kan arbeta på etiskt hållbart sätt. Modulen omfattar Kompetens i klientarbetet och Etisk kompetens inom det sociala området.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Småbarnspedagogisk verksamhet 15 sp

Utvecklingsstudier (15 sp)

I studiehelheten ingår följande valbara studieavsnitt:

  • Arbetslivsrelaterade projekt 5-15 sp
  • Alternativ yrkespraktik 5-15 sp

Forskningsstudier 30 sp

Lärdomsprov och metodik (30 sp)

Efter avlagd studiehelhet kan du bidra till och kritiskt förhålla dig till utvecklingen på ditt område med stöd i övergripande och avancerade kunskaper inom ditt område. Du kan kritiskt förklara, diskutera och bedöma samt argumentera för teorier, centrala begrepp, metoder och principer. Du kan lösa problem inom din profession och kan lära dig och dela lärdomar tillsammans med andra. Du kan med stöd i en avancerad informationskompetens validera kunskap och argumentera för skillnaden mellan data, information och kunskap. Du följer och kan diskutera och främja forskningsetiska principer.

I helheten ingår följande alternativa studieavsnitt:

  • Kunskapsutveckling och metodikens grunder 5 sp
  • Fördjupad metodik 5 sp
  • Tillämpad metodik 5 sp
  • Lärdomsprov 15 sp