Här hittar du lärandemålen för Praktik i klientarbete på socionomutbildningen
Kompetensmål
Allmänna kompetenser: etisk kompetens och hållbarhetskompetens, kommunikativ och social kompetens, teknologisk kompetens
Professionsspecifika kompetenser i fokus: kompetens i klientarbete, kompetens i det sociala områdets servicesystem och etisk kompetens inom det sociala området.
Läranderesultat:
1 Du kan tillämpa kunskap om människans utveckling och livsvillkor i handledningen av klienten. (kunskap)
2. Du kan tillämpa lagstiftning och styrdokument som berör ifrågavarande målgrupp (kunskap)
3. Du kan identifiera och bedöma klientens/barnets behov av service utgående från hens resurser i samarbete med klienten/ barnet och/eller hens vårdnadshavare. (färdighet)
4.Du kan främja klienters/barns välbefinnande genom att arbeta på ett mål- och resursorienterat sätt. (färdighet)
5. Du kan bemöta klienten och hens nätverk respektfullt. (färdighet)
6.Du kan planera, genomföra, dokumentera och utvärdera en småskalig aktivitet med barn/klienten, utgående från hens behov (färdighet)
7. Du kan använda dig av digitala verktyg och/eller hjälpmedel i klientarbete. (färdighet)
8.Du kan agera ansvarsfullt i teamet och är en pålitlig medarbetare. (färdighet, förhållningssätt)
9. Du kan arbeta i enlighet med det sociala områdets värderingar och etiska principer (förhållningssätt)
Globala mål i fokus:
SDG 3 god hälsa och välbefinnande, SDG 10 minskad ojämlikhet, SDG 5 jämställdhet, SDG 16 fredliga och inkluderande samhällen