Här hittar du lärandemålen för Praktik i klientarbete på socionomutbildningen

Praktik i klientarbete 

Efter avlagd studieenhet kan studenten: 

Läranderesultat

Kunskap

1. Du kan reflektera över kunskap om människans utveckling, livsvillkor och välbefinnande i arbetet med respektive ålders-grupp. 
2. Du kan diskutera teoretiska grunder i klientarbete (kommunikation, dialogiska arbetssätt, främjande av klientens delaktighet, målinriktat, resursorienterat).
3. Du kan analysera hur lagstiftning och de sociala trygghetssystemen stöder respektive målgrupp.

4. Du kan diskutera det sociala områdets värderingar och etiska principer.

Färdigheter

5. Du kan tillämpa relevanta arbetsmetoder och arbetssätt i klientarbete

6. Du kan bedöma klientens behov, samt planera, genomföra och utvärdera klientarbete (FUI-uppgift)

7. Du kan identifiera hur etiska principer syns i det praktiska arbetet

8. Du kan fungera i enlighet med socionomens roll i arbetsteam och nätverk.  

Förhållningssätt

9. Du vill främja klientens delaktighet och integration i samhället.

Asiakaslähtöinen työharjoittelu:

Suoritetun jakson jälkeen opiskelija:

Tieto

  1. Soveltaa tietoa ihmisen kehityksestä, elinoloista ja työhyvinvoinnista kyseisen kohderyhmä kohdalla
  2. Soveltaa teoreettisia perusteita asiakastyössä (kommunikaatio, dialogiset työmenetelmät, asiakkaan osallisuuden edistäminen, tavoitteellisesti, resurssikeskeisesti).
  3. Tuntee ja osaa soveltaa lainsäädäntöä ja sosiaaliturvajärjestelmä.
  4. Osaa keskustella sosiaalialan arvoista ja eettisistä periaatteista.

Taito

  1. Osaa soveltaa asiaankuuluvia työmenetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
  2. Osaa arvioida asiakkaan tarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakastyötä (TKI-tehtävä).
  3. Tunnistaa, miten eettiset periaatteet näkyvät käytännön työskentelyssä
  4. Osaa toimia sosionomin roolin mukaisesti työryhmissä ja verkostoissa.

Asenne

  1. Haluaa edistää asiakkaan osallisuutta ja integroitumista yhteiskuntaan.