På denna sida hittar du all information om fysioterapiutbildningens studieplan för dig som börjat 2025 eller senare.

Allmän information

Utbildningens målgrupp

Utbildningens målgrupp är personer utexaminerade från andra stadiet med intresse för en högskoleutbildning inom fysioterapi som har färdighet att studera på svenska.

Examen som avläggs och omfattning

Fysioterapeut (YH), bachelor, 210 sp, 3,5 år

Huvudsakligt undervisningsspråk

Utbildningen till fysioterapeut är svenskspråkig, men målsättningen är att du som student oberoende av eget modersmål kan bemöta, intervjua, undersöka samt handleda patienten på patientens modersmål; svenska eller finska.

Behov - samhälle och arbetsliv

Samhället förändras genom kulturell mångfald och den pågående demografiska utvecklingen. Samtidigt ökar digitaliseringen kraftigt. Vi står inför en förändring i åldersstrukturen, med en åldrande befolkning och utmaningar som ökad fysisk inaktivitet i alla åldrar. Denna inaktivitet, i kombination med nedsatt funktions- och arbetsförmåga, påverkar människors hälsa och välbefinnande.

Detta medför ett ökat behov av olika former av stöd för människor att kunna hantera vardagen, arbetslivet och klara sig självständigt i hemmet. Det finns även behov av hjälp och stöd i utsatta situationer, som efter en olycka eller plötslig sjukdom där personens funktionsförmåga tillfälligt är nedsatt, eller vid en bestående nedsättning som kräver fysioterapeutisk träning för att anpassa sig till den nya situationen och optimera sin funktionsförmåga.

Fysioterapiutbildningen svarar på behovet av primär preventivt och sekundär preventivt stöd samt rehabilitering i hela samhället där människor i alla åldrar ständigt genomgår förändringar som kan ha en verkan på deras funktionsförmåga. Utbildningen ger färdigheter för livslångt lärande, vilket gör att fysioterapeuten har kompetens utveckla både sig själv och sin profession. Dagens arbetsliv är allt mer krävande och det krävs kunskap samt färdigheter att snabbt reagera på de förändringar som sker och förmåga att kunna arbeta klientcentrerat i multiprofessionella team.

I framtiden kommer större krav att ställas på studenternas både praktiska och teoretiska kunnande, samt deras förmåga att kritiskt granska de metoder som används. Detta förutsätter gedigna kärnkunskaper inom den egna professionen och att utbildningen baseras på evidensbaserade och kostnadseffektiva metoder.

Framtidens arbetsfält är varierat och brett, där terapin utförs på kliniker, i klienters hem, på arbetsplatser och digitalt. Fysioterapiutbildningen kan svara på detta behov genom att ge studenterna en bred och mångsidig kompetens. Utbildningen erbjuder simuleringar och övningar som ger studenterna möjlighet att reflektera över sin kliniska kompetens och etiska frågor, vilket stärker deras förmåga att bemöta klienter och patienter i arbetslivet. I detta människonära yrke, där bemötande är av stor vikt, medför digitaliseringen nya möjligheter med hjälpmedel och teknik för att handleda och stöda rehabiliteringsprocessen på distans, även om personen bor långt från närmaste fysioterapiklinik.

Utbildningens profil och kompetenser

Fysioterapeuter fungerar som autonoma professionella aktörer inom hälso- och sjukvården med uppgift att undersöka, diagnostisera, göra upp planer för åtgärder, behandla och utvärdera klienter samt ansvara för sina egna åtgärder.

Vårt mål är att utbilda fysioterapeuter för ett tvåspråkigt Finland, med förståelse för hållbar samhällsutveckling och ett brett baskunnande inom fysioterapin. Finland har ett kontinuerligt behov av en tvåspråkig fysioterapiutbildning samt en grundutbildning med stark nordisk profil som skapar möjligheter för både studerande och lärare att bredda sina kompetenser tillsammans med professionella i andra nordiska länder. Som den enda svenskspråkiga fysioterapiutbildningen i Finland är Arcada en betydande bildningsaktör nationellt och en relevant aktör i det nordiska nätverket.

Fysioterapin utgår från en humanistisk människosyn där människan ses som en holistisk helhet, vilket inkluderar såväl fysiska, psykiska som sociala aspekter. Värdegrunden och samhällssynen bygger på den nordiska välfärdsmodellen där ett behov av en bred kärnkompetens är central. Professionens kärnkompetenser bygger på de färdigheter som krävs för att möta samhällets och arbetslivets behov.

Fysioterapeututbildningens kompetensområden omfattar bedömnings- och undersökningskompetens, handledningskompetens, terapeutiskt kunnande samt teknologi- och tillgänglighetskompetens. Kompetens inom lärande, etisk hållbarhet, kommunikation, socialt samspel, innovation och utveckling samt glokal kompetens är också centrala delar inom professionen.

Studierna fokuserar på strategier och evidensbaserade metoder inom fysioterapi som syftar till att främja och upprätthålla hälsa, rörelse, funktions- och arbetsförmåga hos individer, grupper och befolkningen.  I studierna poängteras vikten av etiskt och vetenskapligt tänkande som i praktiken ger förutsättningar för ett evidensbaserat arbetssätt inom fysioterapin och förmåga att utveckla den egna yrkeskompetensen och yrket. En fysioterapeut bör kunna delta som sakkunnig i mångprofessionella team och i arbetslivsrelaterade projekt.

Utbildningen ger färdigheter att använda och utveckla redskap och digitala tjänster inom hälsoteknologi. I detta människonära yrke, där bemötande är centralt, skapar digitaliseringen nya möjligheter att stödja och handleda personer som behöver hjälp inom fysioterapi. Fysioterapiutbildningen ger en bred kompetens som möjliggör en mångsidig arbetsbild samt arbetsmöjligheter. Vi erbjuder en trygg lärmiljö där studenterna får öva sin handlingsberedskap i verklighetsnära, simulerade miljöer med fokus på evidensbaserad fysioterapi.

Utbildningen leder till följande kompetenser:

Professionsspecifika kompetenser:

  • Kompetens i bedömning och undersökning
  • Kompetens i handledning
  • Kompetens i terapeutiskt kunnande
  • Kompetens i teknologi samt tillgänglighet

Arcadas allmänna kompetenser:

  • Lärande- och karriärkompetens
  • Etisk kompetens och hållbarhetskompetens
  • Kommunikativ och social kompetens
  • Lokal och global samhällskompetens
  • Teknologisk kompetens
  • Innovations- och utvecklingskompetens

Denna utbildning bidrar till bland annat följande hållbara utvecklingsmål (SDG):

  • SDG 3: God hälsa och välbefinnande
  • SDG 4: God utbildning för alla
  • SDG 5: Jämställdhet
  • SDG 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
  • SDG 10: Minskad ojämlikhet
  • SDG 11: Hållbara städer och samhällen
  • SDG 13: Bekämpa klimatförändringarna

Utbildningens struktur

Allmänbildande studier (15 sp)

Bildning i ett digitalt och hållbart nordiskt samhälle (15 sp) - Kompetensmål

Efter avlagd studiehelhet kan du med din grundläggande professionell lärande- och karriärkompetens studera och lära dig självstyrt och aktivt. Du kan identifiera och värdesätta dina egna styrkor och utvecklingsbehov. Du kan redogöra för konceptet kontinuerligt lärande och kan tillämpa det då du planerar din karriärutveckling. Du kan agera i och lära dig för ett alltmer digitaliserat samhälle. Du kan kritiskt granska och analysera information för att främja din innovations- och utvecklingskompetens vilket skapar förutsättningar för din bildningsgrund. Du kan identifiera grunderna för kommunikativ och social kompetens och kan agera och kommunicera i olika professionella och sociala sammanhang. Du kan redogöra för de yrkesetiska principerna och hållbarhetsaspekterna i det nordiska samhället. Du kan verka för jämställdhet och kulturell mångfald.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Teknologi och lärande 5 sp
  • Teamarbete och innovation 5 sp
  • Etisk och hållbar samhällsutveckling 5 sp

Professionsspecifika studier (105 sp)

Professionell kommunikation (15 sp) 

Om du har svenska eller finska som skolbildningsspråk (skolbildning från Finland) ska du uppfylla den språkkompetens som enligt lagen (424/2003, 6§) krävs av offentligt anställda. Du kan fungera professionellt i olika språkliga situationer inom ditt eget område på svenska, finska och engelska. Du kan anpassa ditt språk till varierande kommunikationssituationer och har redskap och förutsättningar för att utveckla dina kommunikationsfärdigheter.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Svenska och kommunikation 5 sp
  • Työelämän suomi 5 sp
  • English Professional Communication 5 sp

Människan i rörelse - Grundläggande studier (25 sp)

Du kan redogöra för människans byggnad och funktion med fokus på människans rörelse under hela livscykeln. Du kan utföra bedömningar och undersökningar samt handleda ur ett fysioterapeutiskt perspektiv. Du kan identifiera grundläggande element i fysioterapins professionella kommunikation och genomföra grundläggande intervjuer och observationer. Du kan välja lämpliga studiestrategier och konstruktivt genomföra studierna både individuellt och i grupp.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  •  Människans anatomi, fysiologi och biomekanik 10 sp
  • Människans utveckling och motorisk inlärning 5 sp
  • Grunderna i rörelselära och bedömning av funktionsförmåga 10 sp

Hälsofrämjande verksamhet - Avancerade studier (15 sp)

Du kan argumentera för det hälsofrämjande perspektivet inom fysioterapin. Du har avancerad kunskap inom olika vägledningsmetoder samt kunskap att kritiskt och hållbart välja metoder som främjar funktionsförmåga och hälsa hos både individer och grupper inom olika gemenskaper i samhället.

Du kan stöda personer och grupper till delaktighet och arbeta för allas rätt till tillgänglighet. Du kan reflektera över hur den humanistiska människosynen där människan ses som en holistisk helhet tar sig uttryck i fysioterapeutens arbete. Du utnyttjar möjligheterna som teknologin erbjuder för att stöda människors välbefinnande.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Anpassa och ordinera hälsofrämjande aktiviteter 5 sp
  • Arbetshälsa och ergonomi 5 sp
  • Hälsofrämjande motion 5 sp

Fysioterapeutiska bedömningar och metodier (20 sp) - Avancerade studier

Du har avancerad teoretisk kunskap kring fysioterapeutisk undersökning, planering och genomförande av fysioterapeutiska åtgärder. Du kan beskriva och ta i beaktande personens helhetssituation gällande rörelse- och funktionsförmåga samt förändringar i dessa till följd av sjukdom eller skada.

Du kan kritiskt reflektera över och välja metoder som främjar funktionsförmåga och hälsa hos både individer och grupper inom olika gemenskaper i samhället. Du kan använda grundläggande teknologisk utrustning för detta arbete. Du kan reflektera över din förmåga att vara självstyrd i ditt lärande.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Fysioterapeutisk träning och metoder 10 sp
  • Hälsoteknologi och bedömning 10 sp

Klinisk fysioterapi och rehabilitering - Avancerade studier (20 sp)

Du kan utföra grundläggande moment inom fysioterapin, så som undersökning, handledning, rådgivning, terapeutisk träning och fysikalisk terapi samt resonera kring dess användning ur ett bredare perspektiv inom den mångprofessionella rehabiliteringen. Du kan även reflektera över hälsoteknologins stöd och användningsmöjligheter i dessa sammanhang. Du kan utgående från personens resurser och behov självständigt genomföra terapeutisk träning, manuell och fysikalisk terapi. I interaktionen kan du etablera ett personcentrerat förhållningssätt till personen och övriga berörda. Du kan i ditt arbete anta ett brukarperspektiv och beakta etiska- och hållbarhetsfrågor i rehabiliteringsprocesser. Du kan reflektera över styrkor och utvecklingsbehov i din professionella kompetens-utveckling.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Fysioterapi inom andning- och cirkulationsstörningar 5 sp
  • Stöd- och rörelseorganens fysioterapi 1 5 sp
  • Neurologisk fysioterapi och rehabilitering 1 5 sp
  • Stöd- och rörelseorganens fysioterapi 2 5 sp

Tillämpad fysioterapi och rehabilitering - Avancerade studier (10sp)

Du har avancerad kunskap inom fysioterapins område för bedömning, diagnosticering samt intervention. Du kan tillämpa ett kliniskt resonemang i processen att ställa en etisk hållbar fysioterapeutisk diagnos.

Du har avancerad kunskap i fysioterapeutisk handledning och rådgivning. Du kan självständigt använda olika hälsoteknologiska lösningar som stöd för motivering, planering, förverkligande samt uppföljning av terapin. Du kan med stöd av hälsoteknologi se dess användning ur ett bredare perspektiv inom den mångprofessionella rehabiliteringen. Du kan argumentera och konstruktivt framföra dina synpunkter i olika lokala professionella sammanhang. Du kan i dessa situationer relatera till fysioterapins internationella utveckling. Du driver utveckling och innovationer ur ett brukarperspektiv samtidigt som du gör en etisk och ekonomisk konsekvensbedömning. 

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Neurologisk fysioterapi och rehabilitering 2 5 sp
  • Psykofysisk fysioterapi 5 sp

Praktik (30 sp)

Du kan tillämpa de yrkesetiska principerna och de uppgifter som en fysioterapeut har inom hälso- och sjukvården. (Kunskap, Färdighet)
Du kan utföra de olika delarna i fysioterapiprocessen: planera, genomföra, utvärdera och dokumentera. (Färdighet)

Du kan genom kliniskt resonemang komma till slutsatser gällande behovet av fysioterapin samt handleda personcentrerat. (Färdighet)
Du kan anpassa och progressivt tillämpa terapeutiskträning och andra fysioterapeutiska metoder, i syfte att främja hälsa. (Färdighet)
Du kan välja och kritiskt värdera information, producera dokumenterad text och anpassa ett evidensbaserat handlingssätt i arbetet. (Kunskap, Färdighet, Förhållningssätt)

Du har vuxit i yrkesrollen och kan arbeta målinriktat i ett multiprofessionellt team. (Färdighet, Förhållningssätt)
Du är förmögen att aktivt som sakkunnig vara delaktig i arbetsgemenskapen samt kan utnyttja andra professioners kunnande genom konsultation. (Färdighet, Förhållningssätt). Du kan kritiskt granska din verkliga handlingsberedskap i förhållande till yrkespraktikens krav. (Färdighet)

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Yrkespraktik 1, 10 sp
  • Yrkespraktik 2, 10 sp
  • Yrkespraktik 3, 10 sp

Utvecklingsstudier (30 sp)

Du har förmåga att möta olika framtida behov och utmaningar på ett ansvarsfullt sätt i en lokal och global samhällskontext. Du har en professionell lärande- och karriärkompetens med förmåga att identifiera, analysera och lösa problem i arbetslivet. Du kan tillämpa din etiska kompetens och hållbarhetskompetens i det praktiska arbetet. Du kan bidra till utvecklingsdrivande processer i professionell kontext. Du förmår tillämpa dina kreativa och innovativa färdigheter och ta stöd av tekniken för att skapa utveckling. Du kan samarbeta professionellt med andra studenter, människor i arbetslivet och andra områden samt branscher. Du kan agera medvetet i olika sociala internationella och interkulturella miljöer och reflektera analytiskt och kritiskt kring den egna rollen i sammanhanget. Du kan verka för öppenhet i grupper, organisationer och samfund.

I helheten ingår följande alternativa studieavsnitt:

  • Arbetslivsrelaterat projekt 15 sp
  • Utvecklingspraktik (10-15 sp)

    (I enlighet med EU direktiv krävs minst 75 sp praktik totalt)

Forskningsstudier 30 sp

Lärdomsprov och metodik (30 sp)

Efter avlagd studiehelhet kan du bidra till och kritiskt förhålla dig till utvecklingen på ditt område med stöd i övergripande och avancerade kunskaper inom ditt område. Du kan kritiskt förklara, diskutera och bedöma samt argumentera för teorier, centrala begrepp, metoder och principer. Du kan lösa problem inom din profession och kan lära dig och dela lärdomar tillsammans med andra. Du kan med stöd i en avancerad informationskompetens validera kunskap och argumentera för skillnaden mellan data, information och kunskap. Du följer och kan diskutera och främja forskningsetiska principer.

I helheten ingår följande studieavsnitt:

  • Kunskapsutveckling och metodikens grunder 5 sp
  • Fördjupad metodik 5 sp
  • Tillämpad metodik 5 sp
  • Lärdomsprov 15 sp