På denna sida hittar du all information om ergoterapiutbildningens studieplan för dig som börjat 2025 eller senare.
Allmän information
Utbildningens målgrupp
Studier i ergoterapi lämpar sig för personer som har intresse av människan i samhället och vill stöda olika möjligheter till förbättrade livsvillkor.
Utbildningens målgrupp är personer med utbildning på minst andra stadiet med intresse för ergoterapi och som har färdighet att studera på svenska.
Studiernas omfattning
210/3,5 år
Huvudsakligt undervisningsspråk
Svenska
Behov - samhälle och arbetsliv
I dagens samhälle finns en ökad risk för polarisering där en del människor har de resurser som behövs för ett gott liv medan andra saknar dem. Avsaknad av resurser, exempelvis ekonomiska resurser och resurser i förhållande till hälsa, kunskap och färdigheter ökar risken för utanförskap då det gäller att bidra och ta del av samhället. En annan utmaning är den, till viss del, rådande marginaliserande attityden gentemot olikhet i samhället på grupp och individnivå. Framtidens utmaningar är också den ökande mentala ohälsan, utsattheten hos den äldre befolkningen, barn och ungas ökade behov av stöd samt utmaningar att skapa möjligheter för inklusion av personer oberoende av kulturell bakgrund.
Den demografiska utvecklingen innebär bl.a. ett kraftigt ökat antal äldre i befolkningen. Det påverkar behovet av ergoterapeutiska insatser i framtiden. Behovet av andra former av stöd och rehabilitering i samhället ökar också med tanke på olika utsatta grupper i samhället. Den snabba samhällsförändringen skapar ett behov av fler utbildade ergoterapeuter i framtiden. Utmaningen är att på sikt kommer efterfrågan på svenskspråkiga ergoterapeuter öka snabbare än vad utbildningen hinner utexaminera. Antalet ergoterapeuter är förhållandevis lågt i Finland jämfört med de andra nordiska länderna fastän den demografiska utvecklingen är liknande i länderna. Ergoterapeutens kompetens kommer i framtiden även att behövas och efterfrågas inom andra områden än de traditionella områdena inom social- och hälsovård, vilket även lyfts fram på internationellt håll.
Utbildningen till ergoterapeut ger avancerad kompetens som kan nyttjas på ett nytt och innovativt sätt inom olika områden i samhället. Det gäller framförallt fokusering på utveckling av digitala lösningar, kompetenser i att genomföra distansrehabilitering och kraftigt fokus på socialt entreprenörskap. Ergoterapeutens kunskapsbas utgår ifrån aktivitetsvetenskapen. Fokus blir på att identifiera och kartlägga hinder och utmaningar för aktivitet och delaktighet på alla nivåer; från individnivå till grupp- och
samhällsnivå. Identifiering av utmaningar och hinder ligger som grund för ett användarorienterat arbetssätt. Det innebär att ergoterapeuten arbetar tillsammans med personer för att möjliggöra aktivitet och delaktighet, och därigenom skapar aktivitetsrättvisa för olika grupper i samhället.
Utbildningens profil och kompetenser
Ergoterapeututbildningen är uppbyggd så att professionens kompetens nyttjas till fullo inom olika områden i samhället. Aktivitetsvetenskap ligger som grund för utbildningen, vilket ger ett brett perspektiv på det rådande sambandet mellan interaktionen mellan människan, aktiviteten och omgivningen och deras förhållande till hälsa. Som ergoterapeut arbetar du personcentrerat och fokuserar på sambandet mellan personen och hens omgivning. Detta kan omfatta allt från att arbeta i personens hem till miljöer på samhällsnivå. Mötet med människor i varierande livssituationer och bakgrunder utgår från ett personcentrerat arbetssätt med en kulturell ödmjukhet.
Utbildningsprogrammet medverkar i samhällsutvecklingen på ett proaktivt sätt, med målet att skapa hållbar hälsa för alla. Hälsa ses som en kapabilitet där växelverkan mellan individ och det omgivande samhället inverkar på hur hälsa upplevs och de faktorer som stödjer och möjliggör hälsa. Hållbar hälsa betyder att öka möjligheten för personer i samhället att vara delaktiga och att kunna leva ett meningsfullt liv. Därför är en inriktning att skapa förutsättningar för ergoterapeuten att nyttja sin kompetens i tvärprofessionella sammanhang och inom nya verksamhetsområden på individ- grupp- och samhällsnivå, med hållbar hälsa som det övergripande temat. Utbildningsprogrammet ger kompetens i att analysera och planera åtgärder för att olika miljöer, både fysiska, serviceinriktade och nätbaserade miljöer, så att dessa är tillgängliga och användbara för alla användare oberoende av funktionsförmåga. Socialt entreprenörskap och användning av digitala lösningar som bland annat välfärdsteknologi ingår i det hälsofrämjande arbetet. Detta skapar förutsättningar för samarbete med, och mellan olika grupper, så att innovativa lösningar kan utvecklas för att svara mot de behov grupperna har och på så sätt främja rätten till aktivitet för alla.
Ergoterapiutbildningen vid Arcada ger en bred kompetens som möjliggör en mångsidig arbetsbild samt arbetsmöjligheter, både nationellt och internationellt. Utbildningen har ett långvarigt och väletablerat nordiskt nätverkssamarbete inom ergoterapi. Samarbete med de nordiska länderna är en naturlig del av utbildningen, där den nordiska välfärdsmodellen är en gemensam utgångspunkt. I studieplanen ingår deltagande i varierande former av internationellt samarbete vilket utvecklar studerandes förståelse för ergoterapins verksamhetsområde i Europa. Efter avklarad utbildning uppfylls kompetenskraven för ergoterapeuter i Europa.
I utbildningen nyttjas tvärvetenskaper samt forskning inom det egna området för att skapa en stark evidensbaserad kunskapsbas. Utbildningen integrerar resultat från aktuell forskning, utveckling och innovation, vilka bedrivs inom den egna högskolan samt internationellt. Studerande utvecklar ett kritiskt förhållningssätt och självledarskap vilket förbereder dem för att kunna verka i och agera proaktivt för ett hållbart arbetsliv. Detta sker via nära kontakt med arbetslivet. Genom att utveckla en förståelse för innebörden av kontinuerligt och livslångt lärande fortsätter studerande utveckla sin professionella kompetens och -identitet genomgående under sitt yrkesliv.
Grundutbildningen ger en god bas för vidareutbildning på högre yrkeshögskolenivå eller magisternivå.
Utbildningen till ergoterapeut leder till följande kompetenser:
Professionsspecifika kompetenser:
- Kompetens att arbeta för hållbar hälsa med aktivitetsvetenskaplig grund
- Kompetens att arbeta i ergoterapiprocessen utifrån ett personcentrerat arbetstsätt
- Kompetens att arbeta som utvecklings- och förändringsaktör
Arcadas allmänna kompetenser:
- Lärande- och karriärkompetens
- Etisk kompetens och hållbarhetskompetens
- Kommunikativ och social kompetens
- Lokal och global samhällskompetens
- Teknologisk kompetens
- Innovations- och utvecklingskompetens
Denna utbildning bidrar till bland annat följande hållbara utvecklingsmål (SDG):
- SDG 3: God hälsa och välbefinnande
- SDG 10: Minskad ojämlikhet
- SDG 11: Hållbara städer och samhällen
- SDG 4: God utbildning
- SDG 9: Hållbar industri, innovationer och infrastrukturer
Utbildningens struktur
Helheter för genomförande av utbildningen
Kompetensutveckling och progression av kompetens inom ergoterapiprogrammet sker genom att enskilda professionsspecifika kompetenser är i ständig dialog med varandra och med de allmänna kompensera i en ständigt progredierande process.
Allmänbildande studier (15 sp)
Bildning i ett digitalt och hållbart nordiskt samhälle (15 sp) - Kompetensmål
Efter avlagd studiehelhet kan du med din grundläggande professionella lärande- och karriärkompetens studera och lära dig självstyrt och aktivt. Du kan identifiera och värdesätta dina egna styrkor och utvecklingsbehov. Du kan redogöra för konceptet kontinuerligt lärande och kan tillämpa det då du planerar din karriärutveckling. Du kan agera i och lära dig för ett alltmer digitaliserat samhälle. Du kan kritiskt granska och analysera information för att främja din innovations- och utvecklingskompetens vilket skapar förutsättningar för din bildningsgrund. Du kan identifiera grunderna för kommunikativ och social kompetens och kan agera och kommunicera i olika professionella och sociala sammanhang. Du kan redogöra för de yrkesetiska principerna och hållbarhetsaspekterna i det nordiska samhället. Du kan verka för jämställdhet och kulturell mångfald.
I helheten ingår följande studieavsnitt:
- Teknologi och lärande 5 sp
- Teamarbete och innovation 5 sp
- Etisk och hållbar samhällsutveckling 5 sp
Professionsspecifika studier (135 sp)
Består av grundläggande studier 40 sp (varav 15 sp professionell kommunikation, avancerade studier och praktik 95 sp.
Professionell kommunikation - Grundläggande studier (15 sp)
Om du har svenska eller finska som skolbildningsspråk (skolbildning från Finland) ska du uppfylla den språkkompetens som enligt lagen (424/2003, 6§) krävs av offentligt anställda. Du kan fungera professionellt i olika språkliga situationer inom ditt eget område på svenska, finska och engelska. Du kan anpassa ditt språk till varierande kommunikationssituationer och har redskap och förutsättningar för att utveckla dina kommunikationsfärdigheter.
I helheten ingår följande studieavsnitt:
- Svenska och kommunikation 5 sp
- Työelämän suomi 5 sp
- English Professional Communication 5 sp
Person, aktivitet och omgivning - Grundläggande studier (25 sp)
Studiehelheten innehåller ergoterapiutbildningens samtliga grundläggande studier, vilket innebär att du bygger en bred grundläggande kompetens i förhållande till professionen.
Du har kunskap om aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt då det gäller den meningsfulla aktiviteten, aktiviteters värde, aktivitetsbalans och aktivitetsrättvisa. Du får förståelsen för begreppet person och personcentrering och har kompetens om hur person, aktivitet och omgivning samverkar, för att möjliggöra vardagens aktiviteter. Du förstår aktiviteters koppling till känslan av delaktighet och upplevelsen av välbefinnande, speciellt fysiskt-, psykiskt- och socialt välbefinnande, för ett meningsfullt liv. Du får insikt hur du kan främja hållbar hälsa med hjälp av perspektivet aktivitetsbalans. Du har kunskap och förståelse om den fysiska, sociala, kulturella och institutionella omgivningen inverkar på personers rätt till aktivitet och deras möjlighet att nyttja sin kapabilitet. Du har färdighet att identifiera och analysera ojämlikhet i aktivitetsmöjligheter för personer och grupper i samhället och agera utifrån de yrkesetiska principerna. Du förstår den hållbara hälsans betydelse för befolkningens hälsa, sociala sammanhang och rätten att få vara aktiv i samhället.
Du känner till de globala hållbarhetsmålen med fokus på de sociala hållbarhetsmålen. Du kan agera medvetet i olika sociala, internationella och interkulturella miljöer genom att reflektera över ergoterapeutens roll i sammanhanget.
I helheten ingår följande studieavsnitt:
- Aktivitet och aktivitetens väsen 5 sp
- Omgivning och delaktighet 10 sp
- Hållbar hälsa i ett föränderligt samhälle 10 sp
Ergoterapiprocessen - Avancerade studier 10 sp
Du har kompetens att använda professionens arbetsprocess utgående ett personcentrerat arbetssätt för att möjliggöra personens aktivitet och delaktighet i olika omgivningar. Du kan analysera det komplexa förhållandet mellan person, aktivitet och omgivning och dess inverkan på vardagliga aktiviteter med hjälp av professionens modeller för praxis och relevanta bedömningsmetoder.
Du kan resonera professionellt och i enlighet med de yrkesetiska värderingarna då du kartlägger, analyserar, identifierar och utvärderar faktorer vilka inverkar på en persons aktivitetsutförande. Du kan ta detta i beaktande då du planerar och genomför ergoterapi för en fungerande vardag. Efter avklarad studiehelhet inser du betydelsen av att kontinuerligt reflektera över den egna profesionella utvecklingen.
I helheten ingår följande studieavsnitt:
- Ergoterapeutens processarbete 10 sp
Personcentrering och professionalitet - Avancerade studier (15 sp)
Du har kunskap om aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt angående aktivitetens väsen i valet av meningsfulla aktiviteter i vardagen. Du har kunskap om förhållandet mellan person, aktivitet och omgivning och dess betydelse och kan tillämpa detta i valet av meningsfulla aktiviteter för personer i ergoterapi.
Du har kunskap om och kan använda teorier och modeller som är relevanta i ergoterapeutens processarbete. Du har kunskap om den professionella kommunikationen och etikens samt bemötandets betydelse för ett fungerande processarbete. Du har färdighet att både granska och tillämpa evidensbaserad kunskap om hinder för aktivitetsmöjligheter på individ-, grupp och samhällsnivå. Du har färdighet att tillämpa kunskap om personcentrerat arbete inom ramen för olika case. Du har färdighet att utgående från en grundläggande kunskap om kapabilitet analysera dess betydelse för personens möjligheter till aktivitet och delaktighet i i vardagen.
Utifrån det personcentrerarde perspektivet utvecklar du det egna kunnandet och agerandet inom ramen för professionens arbetsprocess. Du har grundläggande förståelse för välfärdsteknologin användning inom professionens arbetsprocess.
I helheten ingår följande studieavsnitt:
- Personcentrering inom ergoterapi 5 sp
- Teori och evidens inom ergoterapi 10 sp
Samverkan och professionellt resonemang - Avancerade studier (10 sp)
Du har avancerad kunskap om partnerskap, bemötande och narrativets betydelse för att kunna främja meningsfull aktivitet och delaktighet för olika personer och grupper i samhället. Du har fördjupad kunskap om professionens arbetsprocess som stöder ett strukturerat och evidensbaserat arbetssätt. Du har fördjupad kunskap om aktivitetsvetenskapens grundbegrepp speciellt angående aktivitetens väsen och dess förhållande till personens vardag, befolkningens hälsa, sociala sammanhang och rätten till att få vara aktiv i samhället. Du har också fördjupad kunskap om det komplexa förhållandet mellan person, aktivitet och omgivning och dess inverkan på hållbar hälsa i samhället. Du har fördjupad kunskap om hur olika förhållningssätt och beslut i samhället påverkar personers och gruppers möjlighet att nyttja sin kapabilitet och att vara aktiva och delaktiga i samhället. Du har kunskap om hur välfärdsteknologi eftertänksamt kan användas inom professionen. Du har grundläggande kunskap om självledarskap och ledarskap och kan agera hållbart i förhållande till samarbete i olika professionella sammanhang.
I helheten ingår följande studieavsnitt:
- Aktivitet som mål och medel 5 sp
- Kapabilitet, hälsa och medarbetarskap 5 sp
Aktivitetsvetenskap, kreativitet och social innovation - Avancerade studier (15 sp)
Du har avancerad kunskap om aktivitetsrättvisa och dess inverkan på hållbar hälsa i samhället. Du har avancerad kunskap om kreativa processer och dess användningsmöjligheter för att skapa hållbara lösningar som stöder aktivitet och hälsa i vardagen. Du har kunskap om socialt entreprenörskap och sociala innovationer med grund i aktivitetsvetenskap. Du kan leda dig själv i olika arbetsprocesser. Du arbetar användarorienterat och värnar om alla gruppers lika värde och delaktighet. Du kan flexibelt och mångsidigt använda din kunskap och kompetens för att lösa problem som relaterar till hållbar hälsa. Du kan arbeta för etiska och hållbara innovativa digitala lösningar.
I helheten ingår följande studieavsnitt:
- Kreativitet inom ergoterapi 5 sp
- Entreprenörskap och social innovation 10 sp
Förändringsaktör genom socialt entreprenörskap - Avancerade studier (5 sp)
Du har avancerad kunskap om professionens arbetsprocess som stöder ett strukturerat och evidensbaserat arbetssätt. Du tillämpar flexibelt principer och metoder för socialt entreprenörskap i syfte att främja aktivitetsrättvisa på olika nivåer i samhället. Du analyserar obalans i aktivitetsmöjligheter för utsatta grupper i samhället. Du agerar proaktivt som förändringsaktör och social innovatör i syfte att skapa konstruktiv förändring för personers och gruppers aktiviteter. Tillsammans med användarna identifierar, genomför och utvärderar du projekt med aktivitetsperspektiv som främjar varaktiga lösningar i vardagen. Du skapar kontakt inom och mellan lokala nätverk och agerar som brobyggare i sociala innovationsprojekt. Du agerar medvetet i olika sociala miljöer och kan kritiskt reflektera över den egna rollen i sammanhanget. Du driver utveckling och sociala innovationer användarorienterat och utgående från en etisk och ekonomisk konsekvensbedömning.
I helheten ingår följande studieavsnitt:
- Samskapande förändringsarbete 5 sp
Utvecklingsstudier 30 sp
Efter avlagd modul har du förmåga att möta olika framtida behov och utmaningar på ett ansvarsfullt sätt i en lokal och global samhällskontext. Du har en professionell lärande- och karriärkompetens med förmåga att identifiera, analysera och lösa problem i arbetslivet. Du kan tillämpa din etiska kompetens och hållbarhetskompetens i det praktiska arbetet. Du kan bidra till utvecklingsdrivande processer i professionell kontext. Du förmår tillämpa dina kreativa och innovativa färdigheter och ta stöd av tekniken för att skapa utveckling. Du kan samarbeta professionellt med andra studenter, människor i arbetslivet och andra områden samt branscher. Du kan agera medvetet i olika sociala internationella och interkulturella miljöer och reflektera analytiskt och kritiskt kring den egna rollen i sammanhanget. Du kan verka för öppenhet i grupper, organisationer och samfund.
I modulen ingår följande alternativa studieenheter:
- Arbetslivsrelaterade projekt 5-15 sp
- Universal Design 5-10 sp
- Alternativ praktik 5-30 sp
- Andra valfria studier som relaterar till det kommande yrket på minst BA nivå
Forskningsstudier 30 sp
Lärdomsprov och metodik (30 sp)
Efter avlagd modul kan du bidra till och kritiskt förhålla dig till utvecklingen på ditt område med stöd i övergripande och avancerade kunskaper inom ditt område. Du kan kritiskt förklara, diskutera och bedöma samt argumentera för teorier, centrala begrepp, metoder och principer. Du kan lösa problem inom din profession och kan lära dig och dela lärdomar tillsammans med andra. Du kan med stöd i en avancerad informationskompetens validera kunskap och argumentera för skillnaden mellan data, information och kunskap. Du följer och kan diskutera och främja forskningsetiska principer.
I modulen ingår följande alternativa studieenheter:
- Kunskapsutveckling och metodikens grunder 5 sp
- Fördjupad metodik 5 sp
- Tillämpad metodik 5 sp
- Lärdomsprov 15 sp