The course is included in these curricula and study modules
- Social services 2005 - The handicapped in society
- Social services 2006 - Handicap and society
- Social services 2007 - Handicap and society
- Social services 2008 - Handicap and society
- Social services 2009 - Handicap and society
- Social services 2010 - Functional disabilities
- Social services 2011 - Functional disabilities
- Social services 2012 - Functional disabilities
- Social services 2013 - Functional disabilities
Level/category
Teaching language
Swedish
Type of course
Compulsory
Cycle/level of course
First
Recommended year of study
2
Total number of ECTS
5 cr
Competency aims
The aim of the course is that the student look in to disability in society from different point of views. The student will also deepened his/her knowledge in the societies policy of disability and the support to persons with disability.
Learning outcomes
At the end of the course the student is expected to be able to
- understand and critically examine theoretical perspectives and models in the area of disability.
- review strategies and programs that conduct the politics as well as the services of disability.
- advise on different kinds of services and supports for persons with disabilities.
- describe and argue for their own attitude upon disability in society.
Course contents
Different perspectives on disability
Policy and support of disability
Prerequisites and co-requisites
Learning and Introduction to Social Education
The Connections between the Human Being and the Environment
Life span psychology
The Welfare of the Human Being and Finnish Society
Additional information
Tutorials, excursions, theme seminars, pbl-exam and case-rapport compulsory.
Recommended or required reading
Recommended literature:
Barnes, C., Mercer, G. 1999. Granskning av den sociala handikappmodellen. I Tideman, M. (red.) Handikapp. Stockholm: Johansson och Skyttmo, 79-105.
Gustavsson, A. (red.) 2004. Delaktighetens språk. Lund: Studentlitteratur (särskilt kapitel 2,3, 4, 5 & 7) .
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik. Integration och inklusion i det moderna samhället. Lund:Studentlitteratur. (särskilt kapitel 3-7).
Nouko-Juvonen, S. 1999 Pyöratuolitango: näkökulmia vammaisuuteen. Helsinki:Edita (särskilt sid 77-151),
Social- och hälsovårdsministeriet. 2006. Statsrådets redogöelse om handikappolitiken 2006. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2006:10. (Rapporten finns på Social-och hälsovårdsminsiteriets webbplats www.stm.fi External link)
Smedsby, B., Dahl, T. 2002. WHO:s nya klassification funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa.. En presentation av ICF. Socialmedicinsk tidskrift, 6, 486-495.
Starrin, B. 2000. Empowerment och funktionshinder. I Brusén, P. Hydén, L-C (red.) 2000. Ett liv som andra: livsvillkor för personer med funktionshinder. Lund: Studentlitteratur., 71-94.
Östnäs, A. 2007. Norm och normalisering inom handikappvetenskap och handikappidrott. I Svenssson, K. (red.) Normer och normalitet i socialt arbete: Lund: Studentlitteratur, 63-76
Other referensliterature:
Barnes, C., Mercer, G., Shakespear, T. 2000. Understanding disability. I Exploring disability. A sociological introduction. Camebridge, Polity Press., 10-38.
Barron, Karin (red.). 2004. Genus och funktionshinder. Lund: Studentlitteratur.
Björkman, T. 2005. Stigma. I Bunt, D. & Hansson, L. (red.) Att leva med psykiska funktionshinder – livssituation och effektiva vård och stödinsatser., 57-72.
Brusén, P. Hydén, L-C (red.) 2000. Ett liv som andra: livsvillkor för personer med funktionshinder. Lund: Studentlitteratur.
Grönvik, L. 2005. Funktionshinder – ett måntydigt begrepp. I Söder, M (red.) Forskning om funktionshinder. Problem, utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur, 37-62.
Gustavsson, A. 2001. Inifrån utanförskapet. Om att vara annorlunda och delaktig. Lund: Studentlitteratur
Fagerberg, G. 2002. Design for all. I Sjöberg (red.) Arbetsliv och funktionshinder. Lund: Studentlitteratur., 199-210.
Holmström, M.G. 2005. Den sociala modellen. I Danemark (red.) Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp. Lund: Studentlitteratur
Karjalainen, V., Vilkumaa, I. (toim.) 2004. Kuntoutus kanssamme: ihmisen toimijuuden tukeminen. Helsinki: Stakes.
Nirje, Bengt 2003. Normaliseringsprincipen. Lund: Studentlitteratur.
Nordiska ministerrådet. 2004. Aktuellt i Norden - Handikapperspektivets synlighet inom fem politikområden. Tillgänglig: http://www.nsh.se/publikationer/handikapperspektivets_synlighet.htm External link
Oliver, Michael 1996. Understanding disability from theory to practice. Basingstoke: Macmillan.
Peterson, G., Ekensteen, W. Rydén, O. 2006. Funktionshinder och strategival. Om att hantera sig själv och sin omvärld. Lund. Studentlittetratur
Räty, T. 2003. Vammai§palvelut. Vammaispalvelujen soveltamiskäytäntö. Helsinki: Kynnys ry.
Socialstyrelsen. 2003. ICF- Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa. (Rapporten kan laddas ner från Socialstyrelsens webbplats: www.socialstyrelsen.se External link)
Tideman, M. 2000. Normalisering och kategorisering. Om handikappideologi och välfärdspolitik i teori och praktik för personer med utvecklingsstörning (särskilt kapitel 2). Lund: Studentlitteratur.
Tideman, M. (red.) 1999. Handikapp, synsätt, principer, perspektiv (särskilt del 1 Synsätt och begrepp, del 2 Principer). Stockholm: Johansson & Skyttmo förlag.
Tössebro, Jan (red.) 2004. Integrering och inkludering. Lund: Studentlitteratur.
Lagstiftning som berör rätten till social service för personer med handikapp (lagarna hittar ni under www.finlex.fi/sv/ External link)
Socialvårdslag 710/1982.
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000.
L om service och stöd p.g.a. handikapp 380/1987.
F om service och stöd p.g.a. handikapp 759/1987.
L ang. specialomsorger om utvecklingsstörda 519/1977.
Study activities
- Lectures - 14 hours
- Excursions and demonstrations - 10 hours
- Small-group work - 24 hours
- Individual studies - 87 hours
Workload
- Total workload of the course: 135 hours
- Of which autonomous studies: 135 hours
- Of which scheduled studies: 0 hours
Mode of Delivery
Participation in tuition
Assessment methods
- Exams (written-, oral-, home-)
- Demonstrations and proficiency exams
Assessment requirements
Evaluation (all for parts are to be passed):
- case rapport (legislation)
- theme seminar
- study visits
- tutorials 1-5 (50%)
- PBL exam 1-5 (50%)
Teacher
- Gustavson Mia
- Nordlund-Spiby Rut
- Sigfrids Ingmar
- Silius-Ahonen Ellinor
- Sundell Solveig
Examiner
Nordlund-Spiby Rut
Home page of the course
Group size
No limit
Assignments valid until
12 months after course has ended
The timetable of the course
P1 29.8-26.9.2014
Assessment methods
- 2014-09-26 - Exams
- 2014-09-23 - Demonstrations and presentations
- 2014-09-24 - Other assignments