The course is included in these curricula and study modules
Level/category
Teaching language
Swedish
Type of course
Compulsory
Recommended year of study
3
Total number of ECTS
5 cr
Competency aims
The aim of the course is that the student deepens his/her knowledge about social problems, marginalisation, social exclusion and risk society from different point of views.
Learning outcomes
At the end of the course the student is expected to be able to
- clarify and discuss the term risk society also he or she will reflect on the position of the individual in the changing postmodern society.
- identify and clarify different sorts of social problems.
- see different kinds of risks that leads to social exclusion and marginalization.
- analyse and discuss facts that influence on social inclusion and understand the importance of preventing work
- describe different perspectives of social problems and associate this to a perspective of social education
Prerequisites and co-requisites
Learning and Introduction
The Connections between the Human Being and the Environment
Life span psychology
The Welfare of the Human Being and Finnish Society
Previous course names
SO-2-023 (0) - Sociala problem och socialpedagogiskt arbete 1
Additional information
PBL examination (1-5)
Tutorials (1-5)
The examination and the tutorials should both be accomplished before getting the final grade.
Recommended or required reading
Blomqvist, P & Rothstein, B. 2005. Välfärdsstatens nya ansikte. Demokrati och marknadsreformer inom den offentliga sektorn. Stockholm: Agora
Eriksson, L., Hermansson, H-E., Münger, A-C. (red.) 2004. Socialpedagogik och samhällsförståelse. Teori och praktik i socialpedagogisk forskning. Stockholm: Brutus Östlings bokförlag Symposion AB. Framförallt kapitlen av Sting: ”Dum eller klok? Sociala bildningsperspektiv i kunskapssamhället”, samt Nygård: ”Från gemenskap till utanförskap – om de arbetslösa i den politiska diskussionen”.
Julkunen, R. 2001. Suunnanmuutos – 1990-luvun sosiaalipoliittinen reformi Suomessa. Tampere: Vastapaino
Giddens, A. 2007. Sociologi. Lund: Studentlitteratur Speciellt kap. 10: Fattigdom och kap. 11: Global orättvisa
Goffman, E. 2005. Stigma. Den avvikandes roll och identitet. Stockholm: Norstedts
Heikkilä, M. & Karjalainen, J. 2000. Köyhyys ja hyvinvointivaltion murros. Tampere: Gaudeamus
Kurki, L. & Nivala. E. (toim.). 2006. Hyvä ihminen ja kunnon kansalainen. Johdatus kansalaisuuden sosiaalipedagogiikkaan. Tampere: Tampere University
Lidskog, R., Sandstedt, E., Sundqvist, G. 1997. Samhälle, risk och miljö. Lund: Studentlitteratur (OBS! Kapitel 6:Ulrich Beck och risksamhället, kap. 7: Anthony Giddens och det moderna samhällets risker, samt kap. 8: Mary Douglas och den kulturella klassifikationen av risker)
Lindberg. I. 1999. Välfärdens idéer. Globaliseringen, elitismen och välfärdsstatens framtid. Stockholm: Atlas
Meeuwisse, A, & Swärd, H. (red.). 2002. Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur och kultur
Strandell, H., Julkunen, I. & Lamminen, K: Det normalas lockelse – berättelser från marginalen. Socialvetenskaplig tidskrift nr 2. 2004
Articles
Tulva, T. (toim.). 2005. Lapsen kasvuympäristö ja sosiaaliset taidot. OBS; artikel av Forssén, K. Lasten kyöhyys 2000-luvun Suomessa.
Study activities
- Lectures - 30 hours
- Tuition managed by students but supervised by the teacher - 18 hours
- Individual studies - 85 hours
Workload
- Total workload of the course: 133 hours
- Of which autonomous studies: 85 hours
- Of which scheduled studies: 48 hours
Mode of Delivery
Multiform education
Assessment methods
Exams
Teacher
- Arla Cederberg
- Johansson Taina
- Kiukas Carina
- Sigfrids Ingmar
Examiner
Kiukas Carina
Group size
No limit
Assignments valid until
12 months after course has ended
The timetable of the course
Kursen inleds med introduktionsföreläsning 2.9 kl.10:15.
Utöver föreläsningar tisdagar 2.9 - 24.10 omfattar kursen ett heldagsseminarium fredagen den 5.9 som är obligatoriskt för deltagarna. Till kursen hör också 6 obligatoriska basgruppsträffar, se skillt ARBS enligt basgruppsindelning.
Kursen examineras med PBL examination fredagen den 24.10 kl. 13:00 - 16:00.
Omtentamen 12.12.2008 och 13.2.2009.
Assessment methods
2008-10-24 - Exams