The course is included in these curricula and study modules
Level/category
Teaching language
Swedish
Type of course
Compulsory
Cycle/level of course
First
Recommended year of study
1
Total number of ECTS
5 cr
Competency aims
The aim of the course is...
Learning outcomes
At the end of the course the student is expected to
be able to...
Recommended or required reading
Socialpedagogik:
Eriksson, L., Markström, A-M. 2000. Den
svårfångade
socialpedagogiken.Lund:Studentlitteratur
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik. Integration
och inklusion i det moderna samhället
(Särskilt kapitel 8-9). Lund: Studentlitteratur
Nivala, E, Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka
- kohti inhimmillisempää yhteiskuntaa. Tallinn:
Gaudeamus oy
Funktionsvariation:
Brunt David och Hansson Lars (red.). 2014. Att
leva med psykisk
funktionsnedsättning;livssituation och
effektiva vård- och
stödinsatser. Lund: Studentlitteratur.
Coleman Mary, Gillberg Christopher, Coleman
Mary.2011. The Autisms. Oxford University
Press.
Gillberg, Christopher. 2011. Barn, ungdomar och
vuxna med Asperger syndrom: Normala.
geniala,nördar? Stockholm: Studentlitteratur.
Hallberg Ulrika&Hallberg Lillemor.2018.
Delaktighet för personer med
funktionsnedsättning. Lund: Studentlitteratur.
Handbok för handikappservice. 2016.
Helsingfors:THL.
Tillgänglig:https://www.thl.fi/sv/web/handbok External link-
for-handikappservice/pa-svenska/startsidan
Ineland.J, Molin.M & Sauer.L. 2013.
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd.
Malmö:Gleerups.
Wing, L. 2012. Autismspektrum: handbok för
föräldrar och professionella. Stockholm: Cura
Lagstiftning:
Socialvårdslag 710/1982.
Lag om klientens ställning och rättigheter inom
socialvården 1301/2014.
Lag om service och stöd p.g.a. handikapp
380/1987.
F om service och stöd p.g.a. handikapp
759/1987.
Lag ang. specialomsorger om utvecklingsstörda
519/1977.
Lag om handikappförmåner 570/2007
Diskrimineringslagen 1325/2014
Lag om stödjande av den äldre befolkningens
funktionsförmåga och om social- och
hälsovårdstjänster för äldre 980/2012
Övrigt:
FN:s konvention om rättigheter för personer med
funktionsnedsättning. 2015. Finlands FN-förbund
https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/va External link
m
maisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Talentia. 2018. Vardagen, värderingarna och etiken
-Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det
sociala området.
https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska External link-
riktlinjer/#page=1
Study activities
- Lectures - 14 hours
- Small-group work - 50 hours
- Individual studies - 53 hours
- Internet-based studies - 14 hours
- Seminars - 4 hours
Workload
- Total workload of the course: 135 hours
- Of which autonomous studies: 135 hours
- Of which scheduled studies: 0 hours
Mode of Delivery
Participation in tuition
Assessment methods
- Demonstrations and proficiency exams
- Essays, reports, productions and portfolio
Assessment requirements
To pass the course the student should pass the
following examinations:
Examination 1 ....
Examination 2.... etc.
(examinations include written examination tests,
demonstrations and presentations, reports and
produktions, essays, and also presence at
specified occasions)
The examinations contribute to the final grade as
follows: ...
Teacher
- Ahlroth Linda
- Arell-Sundberg Marina
- Sigfrids Ingmar
- Söderström Eivor
Examiner
Arell-Sundberg Marina
Home page of the course
Group size
No limit
Assignments valid until
Until date 2021-08-31
The timetable of the course
Kursens tidtabell finns presenterad på
lärplattformen
Itslearning i dokumentet: "Timeline för kursen"
Tider för de olika basgruppernas träffar bokas i
ARBS
Assessment methods
- Date will be announced later - Demonstrations and presentations
- 2021-05-28 - Reports and productions