God praxis för webbmöten och liknande:

  1. Använd dig av hörlurar/headsetför att undvika rundgång och för att höra deltagarna bättre. Tro det eller ej, men när du använder hörlurar blir ljudet bättre för ALLA på mötet.
  2. Istället för hörlurar/headset, kan du använda usb-bordsmikrofon. I de flesta Arcada mötesrum finns en bordsmikrofon och webbkamera.
  3. Föredra nätkabel än trådlöst nät, vid mån av möjlighet.
  4. Koppla upp åtminstone 15min före mötet börjar.
  5. Vid problem, ring din kontaktperson/lärare.
  6. När du skaffat ny utrustning, såsom ett headset eller en dator, kom ihåg att testa att också den nya utrustningen fungerar på rätt sätt.
  7. Håll din mikrofon på Mute, om du inte behöver använda den.
  8. Förhandstestning är botemedlet till all frustration som webbmöten annars kan framkalla.
  9. När du är värd för mötet:
    1. Om du behöver vara 100% säker att uppkopplingen fungerar, testa uppkopplingen på förhand med alla. 
    2. Reservera första 20 minuter av mötet till troubleshooting. Ju oftare du har lyckade webbmöten med samma grupp av människor, destu mindre blir behovet för förhandsuppkoppling.

När du har en kurs eller ett seminarie där bara en del av programmet är via Skype/Teams/Zoom:

  1. Var exakt med tidtabellen.
  2. Ge distansdeltagarna en exakt tid när deras föredrag börjar, så behöver de inte vänta i osäkerhet online.