Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att 

  • kunna granska och resonera kring sitt och de professionellas synsätt och värderingar gentemot barn, äldre eller personer med funktionsvariation. (Förstår betydelsen av egen människosyn och värdegrunder i klientarbetet.)
  • har utvecklat sin förmåga att ur ett socialpedagogiskt perspektiv (målinriktat, resursförstärkande, delaktighetsfrämjande) möta, stöda, handleda och inspirera olika klientgrupper.
  • har utvecklat sin förmåga att dokumentera och utvärdera klientarbetet.
  • känner till tillgängliga socialskyddsformer och kan koordinera service utgående från klientens behov.
  • med hjälp av praktikuppgiften aktiverar sig studeranden i FUI verksamhet (forskning, utveckling och innovation) på praktikplatsen i samråd med personalen.
  • ser sin roll och kan fungera som medarbetare i ett mångprofessionellt team.

Oppimistavoitteet

Harjoittelun jälkeen opiskelija osaa: 

  • tarkastella omia ja muiden ammattilaisten näkökantoja ja arvoja koskien lapsia, ikä-ihmisiä sekä kehitysvammaisia. (Opiskelija ymmärtää oman ihmiskäsityksen ja asiakastyön arvopohjan merkityksen.)
  • on kehittänyt kykyään kohdata, tukea, ohjata sekä kannustaa erilaisia kohderyhmiä sosiaalipedagogisesta näkökulmasta (tavoitteellisesti, resursseja vahvistaen, osallisuutta tukien)
  • on kehittänyt kykyään dokumentoida sekä arvioida asiakastyötä.
  • tuntee sosiaaliturvajärjestelmää ja asiakkaan tarpeista lähtevää palvelumuotojen koordinointia.
  • harjoittelutehtävän avulla tutustuu ja kehittää omalta osaltaan TKI (tutkimus, kehittämis ja innovaatio) toimintaa
  • näkee rooliaan ja osaa toimiamoniammatillisessa tiimissä.