Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:

  • Identifiera de komponenter som ingår i professionellt bemötande och använda sig avdessa:
    - Se klientens/brukarens olika behov.
    - Förstå socionomens roll och arbetsuppgifter
    på praktikplatsen.
    - Kunna placera in praktikplatsen i det sociala
    servicesystemet och förstå dess roll och
    betydelse.
  • Bemöta varje klient oberoende av ålder och livsskede på ett professionellt sätt där det unika hos individen beaktas. (Studerande övar bemötande genom att lyssna, stödja, samtala, fråga och uppmuntra.)
  • Handlar enligt yrkesetiska principer:
    - Visar respekt och beaktar arbetsplatsens regler.
    - Förstår och håller tystnadsplikten.
    - Handlar och bemöter alla rättvist och jämlikt.
  • Identifiera klienters/brukares olika servicebehov i olika livsskeden.
  • Visar intresse för att utveckla sig och växa i rollen till socionom.
  • Kan utvärdera sin egen verksamhet och sitt lärande.
  • Med hjälp av praktikuppgiften aktiverar studeranden sig i FUI ( forskning, utveckling och innovation) på praktikplatsen i samråd med personalen.

 

Oppimistavoitteet

Harjoittelun jälkeen opiskelija osaa:

  • Tunnistaa ja käyttää ammatilliseen kohtaamiseen liittyviä osatekijöitä:
    - Huomaa asiakkaan erilaiset tarpeet.
    - Ymmärtää mikä on sosionomin rooli työpaikalla.
    - Hahmottaa harjoittelupaikan aseman ja tehtävän palvelujärjestelmässä.
  • Kohdata kaikki asiakkaat ammattimaisesti, huomioiden heidän ainutlaatuisuutensa ja yksilöllisyytensä iästä ja elämänvaiheesta riippumatta. (Opiskelija harjoittelee kohtaamista kuuntelemalla, tukemalla, keskustelemalla, kysyen ja kannustaen.)
  • Menetellä ammattieettisiä periaatteita noudattaen:
    - Kunnioittaa ja noudattaa työpaikan sääntöjä.
    - Ymmärtää salassapitovelvollisuuden ja toimii sen mukaan.
    - Kohdella kaikkia oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti.
  • Tunnistaa asiakkaiden/käyttäjien erilaiset palvelutarpeet eri elämänvaiheissa.
  • Osoittaa kiinnostusta kehittyä ja kasvaa sosionomin rooliin.
  • Osaa arvioida omaa toimintaansa ja oppimistaan.
  • Harjoittelutehtävän avulla opiskelija tutustuu ja kehittää omalta osaltaan TKI (tutkimus, kehittäminen ja innovaatio) toimintaa työpaikalla yhteistyössä henkilökunnan kanssa.