Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Inom denna studieenhet fokuserar vi på följande
kompetenser:
Professionsspecifika kompetenser:
Kompetsens i klientarbete.
Etisk kompetens inom det sociala området
Allmänna kompetenser:
Lärande- och karriärkompetens

Läranderesultat

Efter avlagd studieenhet kan du:
Kunskap:
- Du kan identifiera risk- och skyddsfaktorer som
påverkar barnets uppväxt och utveckling samt
familjens välbefinnande och kan redogöra för hur
man bedömer behovet av tidigt stöd tillsammans
med familjen.
- Du kan beskriva servicesystemet och stöd för
barnsfamiljer enligt socialvårdslagen.
- Du kan redogöra för socialhandledning och
socialpedagogiskt förhållningssätt i arbete med
barnsfamiljer.
Färdigheter:
- Du visar goda interaktionsfärdigheter i
dialogen med barnet, familjen och
samarbetspartner
- Du visar förmåga att handleda och stöda barnet
och familjer med beaktande av familjers diversitet
och mångfald.
Förhållsningsätt:
Du tillämpar principer och förhållningssätt för
en delaktighetsfrämjande verksamhetskultur som
stöder barnets och familjen aktörskap.

Innehåll

Socialvårdslagen som juridisk ram
Tidigt stöd och tjänster enligt socialvårdslagen,
socialhandledning för
barnfamiljer.
Dokumentering
Barnfamiljers familjearbete, barnfamiljer
socialarbete
Socionomen inom småbarnspedagogiken.
Funktionella metoder.
Principer för förhållningssätt och
verksamhetskultur.
Barns rättigheter.
Familjecenter
Tredje sektorn

Litteratur

Almqvist, K. Norlén, A. Tingberg, B. 2019, Barn,
unga och trauma. Att uppmärksamma, förstå och
hjälpa. Stockholm: Natur & Kultur

Hafstad, R. & Övreeide, H. 2013, Utvecklingsstöd -
föräldrafokuserat arbete med barn. Lund:
Studentlitteratur

Helminen, J. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja
käytäntöjä. 2015 (kap 5 Sosiaaliohjaus
varhaiskasvatustyössä, kap 7 Sosiaaliohjaus
lastensuojelupalveluissa). Edita Helsinki

Eriksson, E & Arnkil, T.E. 2006, Ta upp oron ? en
handbok i tidiga dialoger. THL

?Segerström, Eva. 2019. Barnets rättigheter.
Helhetssyn i praktisk och systematisk tillämpning.

Luo luottamusta - Suojele lasta. 2016. Opas
yhteistyöstä lapsia ja perheitä työssään
kohtaaville

Tillämpningsguide för Socialvårdslagen.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/hand Extern länk
le/10024/80392/08_17_Till%C3%A4mpningsguide%20f%C3
%B6r%20socialv%C3%A5rdslagen.pdf

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 0 timmar
  • Praktiska övningar - 0 timmar
  • Basgruppsarbete - 0 timmar
  • Självstudier - 0 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Godkänt basgruppsarbete

Examinationskrav

Godkänt basgruppsarbete för kunskap, färdighet och
förhållningssätt.
Individuella basgruppsunderlag (IBU)
Godkänd tematräff/workshop.
Godkänd färdighetsträning för kunskap, färdighet
och
förhållningssätt.
Skriftlig examination 1-5.

Lärare

  • Edgren Eva
  • Cederberg Arla
  • Forsberg Stina

Examinator

Edgren Eva

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Examinationsformer

  • Tentdatum meddelas senare - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning