Kursens undervisningsperiod

1 (2022-08-01 till 2022-10-23)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Professionsspecifika kompetenser:
Kompetens i klientarbete
Etisk kompetens inom det sociala området
Allmänna kompetenser:
Kommunikativ och social kompetens
Teknologisk kompetens

Läranderesultat

Efter avlagd studieenhet:
Kunskap:
Du kan förklara generell och individuell elevhälsa
som ett sätt att
främja den ungas och skolsamfundets välbefinnande.
Du kan förklara betydelsen av den ungas sociala
nätverk
inklusive familjen för den ungas livssfär.
Du kan beskriva dialogiska och systemiska
arbetssätt på olika nivåer i skolmiljö och
interprofessionellt
nätverksarbete.
Färdighet:
Du kan tillämpa resursförstärkande arbetssätt och
metoder, som
grundar sig på en dialogisk och systemisk
teorigrund.
Förhållningssätt:
Du värnar om betydelsen av dialogen vid skapandet
av en gemensam verksamhetskultur och främjar
arbetssätt
baserade på delaktighet.

Innehåll

Barn och ungas välmående och skolan som
utvecklingsmiljö
Skolans verksamhetskultur och dess betydelse för
välmående
Generell och individuell elevhälsa (arbetsmodeller
och -metoder)
Dialogiskt och systemiskt arbete i skolan
Öppna dialoger och relationsskapande
Interprofessionellt arbete i skolmiljö
Lagstiftning och styrdokument som främjar och styr
det mångprofessionella samarbetet

Kursen ersätter följande kurser

Barn och unga i pedagogiska miljöer
SO‑2‑060(0)

Litteratur

Frisén, Ann & Hwang, Philip. 2020. Ungdomar och
identitet.
Studentlitteratur.

Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina;
Autio, Eva;
Palmqvist,
Riia (2018). Välbefinnande genom generellt
inriktat
arbete-
elevhälsogruppen inom den grundläggande
utbildningen. THL
.
https://www.julkari.fi/handle/10024/137137 Extern länk

Hietanen-Peltola, Rautava, Laitinen, Autio (toim.)
2019.
Kohtaaminen
keskiössä-Lapsi- ja nuorilähtöisyys
opiskeluhuollon
palveluissa.
THL.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/1379 Extern länk
83/URN_I
SBN_978-952-
343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Isaksson, Blom, Nygren, Al-Baldawi, Baldawi, D-
Wester,
Ekman,
Hellstadius, Hjelte,
Johansson, Larsson, Lundborg, Onsjö, Randell,
Svensson,
Szöny. 2020.
Socialt arbete i
skolan - Villkor, innehåll och utmaningar.
Studentlitteratur.

Kurki Leena, Nivala Elina, Sipilä-Lähdekorpi
Pirkko. 2006.
Sosiaalipedagoginen
sosiaalityö koulussa. Finn Lectura

Madsen William C. and Gillespie Kevin.2014.
Collaborative
Helping: A
Strengths
Framework for Home-Based Services. Finns
tillgänglig som
e-bok på
Ebook Central.

Petrelius, Carpén, Savola, Erkkilä-Wahtera, Asell
&
Häyhä:
Systeemisyys ja
suhdeperusteisuus koulujen hyvinvointia tukevassa
työssä -
kokemuksia
yhteisöllisen
valmennusmallin pilotoinnista. Kapitel 19 i
Petrelius et
al 2012.
Systeemisiä
kokeiluja- kohti yhteistä oppimista. THL Työpaperi
7/2021.

Nivala, E& Ryynänen, S. (2019).
Sosiaalipedagogiikka:
Kohti
inhimillisempää
yhteiskuntaa. [Helsinki]: Gaudeamus. Kap. 6-8.

Senge, P. The Dawn of System Leadership
https://solonline.org/wp Extern länk-
content/uploads/2016/12/The_Dawn_of_System_Leaders
hip-
copy.pdf

Wallin, Aila. 2011; Sosiaalityö koulussa ?avaimia
hyvinvointiin.
Tietosanoma. Helsinki.

Lagstiftning:
Lag om elev- och studerandevård 30.12.2013/1287,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2013/201312 Extern länk
87
Lag om grundläggande utbildning 21.8.1998/628,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1998/199806 Extern länk
28
Barnskyddslag 13.4.2007/417,
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/200704 Extern länk
17

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 10 timmar
  • Självstudier - 95 timmar
  • Nätbaserade - 0 timmar
  • självstyrda grupparbeten inför: gruppövningar med första årets socionomstudenter, seminarium gällande arbetsmetoder inom elevhälsa Obs. gällande självstudier: basgruppsarbetet omfattar sammanlagt 50 timmars arbete (förberedelse och basgruppsarbete) - 10 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:

Examination 1: Seminarium (Godkänd prestation)

Examination 2: Skriftlig examination (Vitsord 1-5,
100% av kursvitsord)

Examination 3: Reflektionsdagbok

Examination 4: Godkänt basgruppsarbete för
kunskap, färdighet och förhållningssätt samt
godkända
individuella basgruppsunderlag IBU (Godkänd
prestation)

Validering av kunskap, färdighet och
förhållningssätt

Lärare

  • Rosenqvist-Berg Ann-Marie
  • Sigfrids Ingmar
  • Söderström Eivor

Examinator

Söderström Eivor

Antal kursplatser

Ingen begränsning (41 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

Studieenheten går under tidsperioden 30.8-7.10.2022.
Introduktion till studieenhet och tema 30.8 för
dagstudenter och i samband med närstudiedagar 2.9.
för flexstudenter.

Kursanmälningstid

2022-08-10 till 2022-09-06

Examinationsformer

  • 2022-10-01 - Demonstrationer och presentationer
  • 2022-10-07 - Rapporter och produktioner
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2022-08-30 09:00 - 10:30 B518 Socionomen som aktör i skolmiljö DAG: Introduktion till studieenhet och tema/Eivor Söderström Söderström Eivor
2022-08-30 11:00 - 12:30 B517 Socionomen som aktör i skolmiljö BAs 3: Basgruppsgång 1, utgångspunkt Söderström Eivor
2022-08-31 10:15 - 12:00 A311 Socionomen som aktör i skolmiljö Föreläsning, ungdomssociologi, ungdomstiden Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2022-08-31 12:30 - 14:00 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff Bas1 Sigfrids Ingmar
2022-08-31 14:15 - 15:45 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff bas 2 Sigfrids Ingmar
2022-09-01 10:15 - 11:15 D275 Socionomens verksamhetsfält och människans livscykel Träff för första och andra årets socionomstuderande Sigfrids Ingmar
2022-09-01 12:30 - 13:30 D275 Socionomens verksamhetsfält och människans livscykel Träff för första och andra årets socionomstuderande Sigfrids Ingmar
2022-09-02 18:15 - 19:45 B522 Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX: Introduktion till studieenhet och tema/ES Söderström Eivor
2022-09-03 14:15 - 16:00 B522 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgruppsarbete gång 1 utgångspunkt Söderström Eivor
2022-09-03 14:15 - 16:00 B518 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgruppsträff, utgångspunkt med handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2022-09-07 09:15 - 10:30 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgruppsarbete med handledare, tillfället hålls online  Ann-Marie Rosenqvist-Berg is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/65549275595?from=addon Meeting ID: 655 4927 5595 Join by SIP 65549275595@109.105.112.236 65549275595@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 655 4927 5595 Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2022-09-07 10:15 - 11:45 B517 Socionomen som aktör i skolmiljö Bas 3: Basgruppsgång nr 2 Söderström Eivor
2022-09-07 10:15 - 11:45 E380 Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff bas 2 Utan handledare Sigfrids Ingmar
2022-09-07 12:30 - 14:00 E380 Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff Bas1 Utan handledare Sigfrids Ingmar
2022-09-07 17:15 - 18:30 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgruppsträff online utan handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2022-09-07 17:15 - 18:30 Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX 8: Basgruppsträff nr 2 Söderström Eivor
2022-09-07 17:15 - 18:30 Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX 9: Basgruppsträff 2, on line Söderström Eivor
2022-09-08 13:15 - 15:00 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgruppsträff med handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2022-09-13 09:30 - 10:45 Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX 9: Basgruppsträff nr 3, on line Söderström Eivor
2022-09-13 10:15 - 11:30 E380 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgruppsträff med handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2022-09-13 17:15 - 18:30 Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX 8: Basgruppsträff nr 3, on line. ________________________________________________________________________________ Microsoft Teams meeting Join on your computer, mobile app or room device Click here to join the meeting Meeting ID: 356 262 382 711 Passcode: o8kK9i Download Teams | Join on the web Or call in (audio only) +358 9 85626394,,971141626#   Finland, Helsinki Phone Conference ID: 971 141 626# Find a local number | Reset PIN Learn More | Meeting options ________________________________________________________________________________ Söderström Eivor
2022-09-14 09:15 - 10:45 B517 Socionomen som aktör i skolmiljö Bas 3: Basgruppsträff nr 3 Söderström Eivor
2022-09-14 10:15 - 11:45 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff Bas1 Med handledare Sigfrids Ingmar
2022-09-14 12:30 - 14:00 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff bas 2 Med handledare Sigfrids Ingmar
2022-09-14 17:15 - 18:30 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgruppsträff online med handledare Ann-Marie Rosenqvist-Berg is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/64115495492?from=addon Meeting ID: 641 1549 5492 Join by SIP 64115495492@109.105.112.236 64115495492@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 641 1549 5492 Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2022-09-20 10:00 - 11:30 E380 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgruppsträff utan handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2022-09-20 10:00 - 11:30 B517 Socionomen som aktör i skolmiljö Bas 3: Basgruppgång nr 4 Söderström Eivor
2022-09-21 17:15 - 18:30 Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX 8: Basgruppsträff nr 4, on line. Söderström Eivor
2022-09-21 17:15 - 18:30 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgruppsträff online utan handledare Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2022-09-21 17:15 - 18:30 Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX 9: Basgruppsträff nr 4, on line Söderström Eivor
2022-09-22 10:15 - 11:45 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff bas 2 Utan handledare Sigfrids Ingmar
2022-09-22 12:30 - 14:00 E381 Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff Bas1 Utan handledare Sigfrids Ingmar
2022-09-26 10:15 - 11:45 B328 Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff bas 2 Med handledare Sigfrids Ingmar
2022-09-26 10:15 - 11:45 B326 Socionomen som aktör i skolmiljö. Basgruppsträff Bas1 Med handledare Sigfrids Ingmar
2022-09-26 11:00 - 12:30 E380 Socionomen som aktör i skolmiljö Basgruppsträff med handledare, tillämpning Rosenqvist-Berg Ann-Marie
2022-09-26 11:00 - 12:30 B517 Socionomen som aktör i skolmiljö Bas 3: Basgruppgång nr 5, tillämpning Söderström Eivor
2022-09-26 13:00 - 16:00 D173 Socionomen som aktör i skolmiljö DAG: Seminarium Rosenqvist-Berg Ann-Marie
Söderström Eivor
2022-09-30 16:30 - 20:30 B522 Socionomen som aktör i skolmiljö FLEX: 16.30-18.30 Seminarium 19-20.30 Tillämpning av basgruppsarbete Rosenqvist-Berg Ann-Marie
Söderström Eivor

Kurs och studieplanssökning