Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

Modulen omfattar kompetenserna att arbeta som
utvecklings- och förändringsaktör och att arbeta i
ergoterapiprocessen utifrån ett personcentrerat
förhållningssätt. Modulen omfattar de allmänna
kompetenserna lokal och global samhälls-,
innovations- och utvecklings- samt kommunikativ
och social kompetens. Du har avancerad kunskap om
professionens arbetsprocess som stöder ett
strukturerat och evidensbaserat arbetssätt. Du
tillämpar flexibelt principer och metoder för
socialt entreprenörskap i syfte att främja
aktivitetsrättvisa på olika nivåer i samhället. Du
analyserar obalans i aktivitetsmöjligheter för
utsatta grupper i samhället. Du agerar proaktivt
som förändringsaktör och social innovatör i syfte
att skapa konstruktiv förändring för personers och
gruppers aktiviteter. Tillsammans med användarna
identifierar, genomför och utvärderar du projekt
med aktivitetsperspektiv som främjar varaktiga
lösningar i vardagen. Du skapar kontakt inom och
mellan lokala nätverk och agerar som brobyggare i
sociala innovationsprojekt. Du agerar medvetet i
olika sociala miljöer och kan kritiskt reflektera
över den egna rollen i sammanhanget. Du driver
utveckling och sociala innovationer
användarorienterat och utgående från en etisk och
ekonomisk konsekvensbedömning.
Den beskrivna kompetensen i modulen befästs och
stärks genom praktisk tillämpning.

Globala mål i focus:
Mål 3: god hälsa och välbefinnande
Mål 10: minskad ojämlikhet

Läranderesultat

Kunskap:
Som stöd för ett strukturerat och evidensbaserat
arbetssätt har du fördjupad kunskap om
utvecklings- och arbetsprocesser inom
professionen.
Du har kunskap om projektplanering i förhållande
till produkt och tjänsteutveckling.
Du har kunskap om projektledarskap.
Du har grundläggande kunskap om projekt
resursering.
Du har kunskap om projektutvärdering.
Du har fördjupad kunskap om samskapade processer.
Du har kunskap om etiska frågeställningar i
förhållande till brukarmedverkan.

Färdighet:
Du nyttjar trendwatching och benchmarking som
grund för sitt projekt.
Du tillämpar grundprinciperna för projektplanering
i förhållande till produkt och / eller
tjänsteutveckling.
Som grund för ett samskapande projekt kan du
självständigt identifiera utmaningar i
aktivitetssituationer hos en utvald grupp i
samhället.
Du kan i samråd med personer i den valda gruppen
definiera och prioritera de problem som grund för
att skapa social nytta.
Du kan planera och genomföra ett samskapande
projekt, med ett klart aktivitets- och
brukarperspektiv, för att lösa
aktivitetsutmaningar som gruppen har.
Du kan använda olika processverktyg i den
samskapande processen för att strukturera
projektarbetet.
Du kan använda utvärderingsverktyg som grund för
en systematisk utvärdering av projektets resultat.
Du kan kritiskt granska den värdeskapande
processen i den projektplan som skapats
tillsammans med användarna.

Förhållningssätt:
Du omfattar förhållningssättet för socialt
entreprenörskap när hen planerar, genomför och
utvärderar ett projekt.
Du värnar om ett etiskt hållbart arbetssätt i den
samskapande processen.
Du begrundar etiska frågeställningar relaterade
till innovation och utvecklingsarbete inom
ergoterapins kunskapsområde.
Du begrundar hållbarhet och socialt
entreprenörskap utifrån samhälleliga och politiska
aspekter.

Innehåll

Projektbaserad kurs

Förkunskaper

Samtliga ämneskurser år 1 och år 2

Studieaktiviteter

  • Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 0 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 250 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer: godkänd projektplan och godkänd projektrapport. Praktiskt genomförande av projekt.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Backman Henrika
  • Peri Heidi
  • Werner Tove
  • Hernberg Mervi

Examinator

Werner Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2024-10-31

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning