Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Kursens undervisningsperiod
1 (2022-08-01 till 2022-10-23)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studiehelheten omfattar kompetensen att arbeta i ergoterapiprocessen utifrån ett personcentrerat förhållningssätt. Studiehelheten omfattar de allmänna kompetenserna teknologisk-, lärande- och karriär- samt kommunikativ- och social kompetens.
Du kan både granska och tillämpa kunskap om hinder för aktivitetsmöjligheter på individ-, grupp och samhällsnivå. Du kan tillämpa kunskap om personcentrerat arbete. Du förstår grundbegreppet kapabilitet och kan analysera dess betydelse för personens möjligheter till aktivitet och delaktighet i olika omgivningar. Du tillämpar olika tekniska och digitala verktyg för ergoterapeutisk intervention. Du kan reflektera över dina egna resurser och professionella kompetens och utvecklingsbehov. Du kan konstruktivt argumentera i olika professionella sammanhang. Den beskrivna kompetensen i studiehelheten befästs och stärks genom praktisk tillämpning.
Globala mål i focus:
Mål 3: god hälsa och välbefinnande
Mål 10: minskad ojämlikhet
Läranderesultat
Kunskap:
Du har grundläggande kunskap om tvärvetenskapliga ämnen för att beskriva aktivitetsutmaningar i förhållande till vuxna personers aktivitetsutförande.
Du har teoretisk förståelse för begreppet aktivitetsorättvisa (Occupational injustice).
Du har fördjupad kunskap om partnerskap, dialog och narrativ som en grund för det personcentrerade arbetet.
Du har kunskap om etiken i personcentrering.
Färdighet:
Du kan utifrån case beskrivningar reflektera över partnerskap, dialog och narrativ i förhållande till personer med olika typer av aktivitetsnedsättningar.
Du kan välja och använda relevant tvärvetenskap för att klargöra orsaken till aktivitetsutmaningar, identifiera personens resurser och tillämpa detta i den personcentrerade ergoterapiprocessen.
Du kan i case visa på tillämpningen av ergoterapiprocessen utifrån ett personcentrerat förhållningssätt.
Du kan utifrån ett case identifiera personens aktivitetsmöjligheter och möjliga utmaningar i förhållande till rätten att vara aktiv (occupational justice) samt reflektera över hur stödja personens möjigheter till deltagande i dagliga aktiviteter.
Förhållningssätt:
Du inser betydelsen av tvärvetenskaplig kunskap som grund för personens aktivitetsutmaningar i vardagen.
Du inser betydelsen av det personcentrerade arbetssättets etik.
Förkunskaper
Studiehelhet 1: Person, aktivitet och omgivning 15sp
Studieavsnitt: Hållbar hälsa i ett föränderligt samhälle (10sp)
Kursen ersätter följande kurser
Aktivitet och delaktighet för mental hälsa
Mer information
Intensivvecka 22-26.8.2022. Kursen fortsätter efter praktik II 7.10 - 28.10.22.
Obligatorisk närvaro vid seminarier, workshops, follow up, tematräff, färdighetsträningar.
Frånvaro kompenseras genom ett referat på en
artikel som behandlar det ämne som varit
aktuellt (teoretisk del). Artikelns innehåll
diskuteras också i förhållande till den egna professionen (subjektiv del).
Ett referat/ frånvaro.
Litteratur
Obligatorisk litteratur för examination:
1. Creek, J.(ed.) 2002,3 uppl. Occupational
Therapy and Mental Health. Philadelphia:
Elsevier Churchill & Livingstone. China. 0443-
06447-4
Speciellt sektion 2,4 och 5
ELLER:
1. Creek, J & Lougher L. 2008, 4 uppl.
Occupational Therapy and Mental Health.
Philadelphia:
Elsevier Churchill & Livingstone. Speciellt
sektion 2,5 samt
valda delar av sektion 6 (ex. 21 och 29)
OCH:
2. Eklund, M. & Gunnarsson, B. & Leufstadius Ch.
2010. Aktivitet och relation. Mål och medel
inom psykosocial rehabilitering.
Studentlitteratur:
Lund. ISBN 978-91-44-04868-0. Kapitel:
3,4,6,8,11
OCH
3. Blennberger, Erik. Bemötandets etik. 2013. Studentlitteratur. Kap. 8: En relevant bemötanderepertoar
Referenslitteratur ex:
Borg, B. Giroux Bruce, M.A 2002. Psychosocial
Frames of Reference - Core for Occupation-Based
Practice. 3rd ed. Thorofare: Slack. ISBN 1-
55642-494-9
Brown, C. & Stoffel, V. 2011. Occupational
Theraphy in Mental Health. A Vision for
Participation. Philadelphia: F.A Davis Company.
ISBN-13: 978-0-8036-1704-9. 2.811
Christansen, Charles. H & Townsend, Elizabeth.
A. 2010. 2:dra uppl. Introduction to
Occupation. The Art and Science of Living. New
Jersey: Pearson
Cole, M.B. 2005. 3 uppl. eller 4 uppl. Group
Dynamics in Occupational Therapy. The Theoretical Basis and Practice Application of Group Treatment. Slack Inc. Thorofare.1-55642-687-9
Early, M. B. 2017, 5:de uppl. Mental Health
Concepts & Techniques for the Occupational
Thearpy Assistant. Philadelphia: Wolters Kluwer
Finlay,L. 2004. The Practice of Psychosocial
Occupational Therapy. Cheltenham:Nelson Thornes
Ltd. ISBN: 074877257x. Kapitel 10
Koffert,T. Kuusi, K. 2007. 11 uppl.
Koskisuu, J. 2004. Eri tietä perille, mitä
melenterveyskuntoutus on? Edita. Helsingfors.
ISBN 951-37-4119-2
Koskisuu, J. 2004. Oman elämänsä puolesta,
mielenterveyskuntoutujan työkirja. Edita.
Helsingfors. ISBN 951-37-3765-9
Manville, C.A, & Keough J.L. 2016. Mental Health
Practice for the Occupational Therapy
Assistant. Thorofare:Slack Incorporated.
Kapitlen: 12,13,14
Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa:
Paloma- hankeen käsikirja
http://www.julkari.fi/handle/10024/136193 Extern länk
Pierce, Doris (red.)2014.Occupational Science
for Occupational Therapy. Thorofare:Slack
Incorporated. Kapitel 13
Salo-Chydenius, S. 2003. Yhdessä harkittu
toiminta - mitä asiaksakeskeisyys on
toimintaterapian mielenterveystyössä. Pro Gradu
tutkielma. Terveystieteen laitos/ Jyväskylän
Yliopisto.
http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G000015 Extern länk
7.pdf
Schell & Schell.2018. Clinical and professional
reasoning in Occupational Therapy. Wolters Kluwer. Second edition.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 25 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 8 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 16 timmar
- Basgruppsarbete - 40 timmar
- Självstudier - 42 timmar
- Seminarier - 4 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Skiftlig uppgift (i par) bedöms med vitsordet 1-5
Godkända prestationer i smågruppsarbete/individuella uppgifter.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Backman Henrika
- Peri Heidi
- Tillman Ilse
- Werner Tove
Examinator
Werner Tove
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (12 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2022-03-31
Kursens tidtabell
Tidtabellen för studieenheten är bokad i sin helhet.
Kursanmälningstid
2022-08-10 till 2022-09-06
Examinationsformer
2022-11-04 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2022-08-22 | 09:00 - 10:30 | B522 | Personcentrering inom ergoterapi | Introduktion till studieavsnitt (TW,MAS) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2022-08-22 | 10:45 - 11:30 | B522 | Personcentrering inom ergoterapi | Introduktion till tvärvetenskaper (MAS) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2022-08-22 | 12:30 - 15:00 | B516 | Personcentrering inom ergoterapi | Tvärvetenskapen som grund för gruppens aktivitet | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2022-08-22 | 15:30 - 16:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Introduktion till psykiatridelen Zoomlänk: https://arcada.zoom.us/j/8246046468 | Tillman Ilse | |
2022-08-23 | 09:15 - 11:45 | D4109 | Personcentrering inom ergoterapi | Mental(o)hälsa, mentalvården i Finland (TW) | Werner Tove |
2022-08-23 | 13:00 - 14:00 | D4109 | Personcentrering inom ergoterapi | Aktivitetsorättvisa och mental ohälsa (TW) | Werner Tove |
2022-08-23 | 14:30 - 16:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Självstudier om kognitiva funktioner | Werner Tove | |
2022-08-24 | 09:00 - 12:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Självstudier om psykiatriska diagnoser samt koppling till ergoterapi | Werner Tove | |
2022-08-24 | 13:00 - 14:30 | Personcentrering inom ergoterapi | Diskussionsforum i realtid om psykiatriska diagnoser och inverkan i vardagen (TW) | Werner Tove | |
2022-08-24 | 15:00 - 16:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Psykiatri Zoomlänk: https://arcada.zoom.us/j/8246046468 | Tillman Ilse | |
2022-08-25 | 10:15 - 11:45 | B522 | Personcentrering inom ergoterapi | Kognitiva funktioner, resiliens och copingstrategier (TW) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2022-08-25 | 13:00 - 14:15 | B522 | Personcentrering inom ergoterapi | Gruppverksamhet inom ergoterapi (TW) | Werner Tove |
2022-08-25 | 14:30 - 16:00 | B320 | Amanuensens årskursinfo | Enoksson Maria Peri Heidi |
|
2022-08-26 | 09:15 - 10:45 | B522 | Personcentrering inom ergoterapi | Den terapeutiska relationen (MAS) | Arell-Sundberg Marina |
2022-08-26 | 11:00 - 12:00 | B522 | Personcentrering inom ergoterapi | Gruppuppgift kring den terapeutiska relationen | Arell-Sundberg Marina |
2022-08-26 | 13:00 - 14:00 | B522 | Personcentrering inom ergoterapi | Repetition av kapabilitetsbegreppet (MAS) | Arell-Sundberg Marina |
2022-10-10 | 10:15 - 11:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Handledning: Presentation av examinationsuppgiften (TW) https://arcada.zoom.us/j/61789686217?from=addon Meeting ID: 617 8968 6217 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2022-10-10 | 12:00 - 16:00 | Personcentrering inom ergoterapi | TEMA för eftermiddagens arbete: Ett etiskt hållbart bemötande i den terapeutiska relationen Jobba enligt följande: 12.00 - 12.30 Ta del av bandad input kring CMCE och läs artikeln 12.45 - 13.30 Ta del av bandad input och läs kap. 8 från Blennbergers bok: En adekvat bemötanderepertoar (finns i mappen) samt individuellt tankearbete med instuderingsfrågor 13.30 - 16.00 Ta del av material kring värdegrund i social- och hälsovården och deltag i diskussionforum med individuella inlägg Trevliga studier på egen hand, | Arell-Sundberg Marina | |
2022-10-11 | 12:00 - 15:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Studiegruppsarbete: Förberedelse inför tematräff 1 + deltagande i SAMS lanseringstillfälle online | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2022-10-12 | 09:30 - 10:30 | Personcentrering inom ergoterapi | Tidreservering för att ta del av bandad föreläsning kring aktivitetsanalys enligt. Pierce | Arell-Sundberg Marina | |
2022-10-12 | 12:00 - 15:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Förberedelse för tematräff 1 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2022-10-17 | 09:15 - 11:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Föreläsning: Bedömning inom mentalvården https://arcada.zoom.us/j/64100548444?from=addon Meeting ID: 641 0054 8444 | Arell-Sundberg Marina | |
2022-10-17 | 12:00 - 16:00 | Personcentrering inom ergoterapi | TEMA-träff 1: CPPF kontext, narrativets och kompanjonskapets betydelse då processen planeras Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/69412998176?from=addon Meeting ID: 694 1299 8176 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2022-10-19 | 08:00 - 12:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Arbete med examiationsuppgiften | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2022-10-20 | 10:15 - 11:45 | B516 | Personcentrering inom ergoterapi | Workshop: Tekniska och digitala verktyg och koppling till hjälpmedel inom psykiatrin (TW) | Werner Tove |
2022-10-21 | 10:15 - 16:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Studiegruppsarbete: Förberedelse inför TEMA-träff 2 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2022-10-24 | 10:30 - 12:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Online presentation: Att jobba som ergoterapeut med personer med mental ohälsa (MA och TW) https://arcada.zoom.us/j/62415784536?from=addon Meeting ID: 624 1578 4536 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2022-10-25 | 10:15 - 14:00 | Personcentrering inom ergoterapi | Online TEMA-träff 2: Narrativet, den terapeutiska relationen samt bedömningsprocessen https://arcada.zoom.us/j/63667040915?from=addon Meeting ID: 636 6704 0915 TIDTABELL: 10.15 - ca. 10.30 Presentation av examinationsparen 3 och 4 kring dagens teman - alla deltar 10.30 - 12.00 Tematräff Grupp 2 12.30 - 14.00 Tematräff Grupp 1 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2022-10-26 | 09:15 - 11:45 | A311 | Personcentrering inom ergoterapi | Utmanande situationer man kan möta inom ergoterapin (TW) | Werner Tove |
2022-10-26 | 13:00 - 16:00 | B517 | Personcentrering inom ergoterapi | Tematräff 3: aktivitetsval och aktivitetsanalys och handledning i examinationsarbetet ( alla grupper samtidigt) Tidtabell: 13.00 - 15.00 Tematräff 3 15.15 - 16.00 Handledning inför seminariet | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2022-10-28 | 09:15 - 12:00 | D4109 | Personcentrering inom ergoterapi | Seminarium ________________________________________________________________________________ Microsoft Teams meeting Join on your computer, mobile app or room device Click here to join the meeting Meeting ID: 399 165 307 098 Passcode: syMeAr Download Teams | Join on the web Or call in (audio only) +358 9 85626394,,296360127# Finland, Helsinki Phone Conference ID: 296 360 127# Find a local number | Reset PIN Learn More | Meeting options ________________________________________________________________________________ Marina Arell-Sundberg is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66765183569?from=addon Meeting ID: 667 6518 3569 Join by SIP 66765183569@109.105.112.236 66765183569@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 667 6518 3569 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |