Kursens undervisningsperiod

3 (2021-01-01 till 2021-03-21)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:

  • ha en grundläggande förståelse för den process
    som styr ergoterapeutens praktiska arbete
  • ha en grundläggande förståelse för hur
    aktiviteter kan anpassas, graderas eller
    adapteras för att svara på individens rätt till
    att vara aktiv

Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang
genom att:

  • ha en grundläggande förståelse för
    ergoterapeutens arbetsuppgifter i
    ergoterapiprocessens olika delar
  • få en förståelse för bedömningsprocessens
    betydelse för den kommande ergoterapin
  • kunna utnyttja professionellt resonemang i
    samband med bedömningen för att identifiera
    fysiska, sociala, attitydmässiga och kulturella
    faktorer som kan inverka på klientens
    aktivitetsutförande

Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:

  • förstå betydelsen av och principerna för
    klientcentrerat arbete
  • bli medveten om principerna för det
    klientcentrerade arbetet i bedömningsprocessen
  • kan principerna för att ställa upp
    personcentrerade mål

Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom
att:

  • utveckla förståelse för de yrkesetiska
    principer som styr ergoterapeutens arbete

Studerande utvecklar sin kommunikativa kompetens
genom att:

  • intervjua, observera och redogöra skriftligt
    för resultat av bedömning

Läranderesultat

  • studerande kan redogöra för
    ergoterapiprocessens (CPPF) olika delar

  • studerande kan presentera det centrala
    innehållet i praxismodellerna PEOP,
    MoHO och CMOP-E och beskriva hur modeller
    används
    i ergoterapeutens professionella resonemang

  • studerande kan redogöra för
    bedömningsprocessen
    i ergoterapi, definiera vad reliabilitet och
    validitet är samt förstå vilken betydelse dessa
    har i en bedömningssituation

  • Studerande kan granska manualen för
    bedömningsinstrument samt har en grundläggande
    kunskap om intervju och observation

  • Studerande kan redogöra för det centrala
    innehållet i ett klient- och personcentrerat
    arbetssätt och kan relatera till hur dessa
    synsätt påverkar bemötande

  • studerande kan ställa upp personcentrerade
    mål med Goal Attainment Scaling GAS-metoden

  • studerande kan analysera, gradera och
    anpassa en aktivitet

  • studerande kan tillämpa ergoterapiterminologin
    i grundläggande ergoterapeutisk dokumentation

  • studerande skriver ett blogginlägg för
    inside.arcada för att förmedla sitt lärande

Innehåll

Ergoterapiprocessen, Person- och klientcentrerat
arbete, Bedömningsprocesssen, Målformulering,
Aktivitetsanalys, Rapportering, Etik inom
ergoterapin

Förkunskaper

Grundkurs i egoterapi

Mer information

Deltagande i International week (v.5),
obligatorisk.
Obligatorisk närvaro vid workshop.

Kursen ordnas i huvudsak online pga Covid-19 pandemin.

Litteratur

Examinationslitteratur:

CPPF:
Townsend,E. , Polatajko, H. 2007. Enabling
Occupation II: Advancing an Occupational
Therapy.
Vision for Health, Well-Being & Justice through
Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE.
Kap. 9 och 10

Praxismodeller:

  • Turpin, M. & Iwama, M. K. 2011, Using
    Occupational Therapy Models in Practice. A field
    guide. Elsevier: Churchill Livingstone
    kap 4 (del: PEOP), 5, 6

Aktivitetsanalys:
Creapeau, E. et al. 2003. Williard & Spackman´s
Occupational Therapy. 10 th ed. Lippincott
Williams & Wilkins. Kap 16

Intervju, Bedömning:
Hagedorn R. Tools for Practice in Occupational
Therapy. 2000. Churschill Livingstone.

  • kap 14:Interviewing
  • kap 18: Introduction to assessment
    of individual potential, ability and needs

Person- och klientcentrerat arbete:
Ekman,I. (red.) 2014. Personcentrering inom
hälso-
och sjukvård. Från filosofi till praktik.
Liber.

  • Kap 1,2

Sumsion, T. 2006. Client-centered practice in
Occupational Therapy. 2nd ed. Churchill
Livinstone, Elsevier.

  • Kap 1

Personcentrerad måluppsättning:
Bovenderdt, T et al. 2009. Writing SMART
rehabilitation goals and achieving
goalattainment scaling: a practical guide.
Clinical
Rehabilitation 2009; 23: 352-361

Lindstedt, H., Ivarsson, A-B. Goal Attainment
Scaling, GAS, Måluppfyllelseskala, Manual.
Skriftserie i vårdvetenskap 3, 2008, Örebro
universitet 2008.

Dokumentation, att skriva utlåtande:
K. Sames. 2010. Documenting Occupational Therapy
Practice. 2ed. Pearson.
Kap. 1 Introduction

Ergoterapeutens yrkesetiska riktlinjer
Etisk kod för arbetsterapeuter.2012. Förbundet
Sveriges Arbetsterapeuter. (ItsLearning).

Referenslitteratur/övrig kurslitteratur:

  • Christiansen,C; Baum,C.; Bass,J.2015.
    Occupational Therapy: Performance, participation
    and well-being. Fourth edition. SLACK
    Incorporated

Persson,H-I;Jvainger,M;Ekman,I.
(red).Personcentrerad hälso- och sjukvård -
rapport från verklighetern:

  • Kap 1: Den inhumana vården -en anhörig
    berättar
  • Kap 7: Mötet som ger möjligheter -
    arbetsterapeutens erfarenheter

Ergoterapiterminologi:

  • Ergoterapiterminologi 2003. Finlands
    kommunförbund 2007.
  • Savolainen; Aralinna. 2017.
    Toimintaterapianimikkeistö, Nomenklatur för
    ergoterapi.

Praxismodeller även:

  • Christiansen, C & Baum, C. 1997. Occupational
    Therapy: Enabling Function and Well-Being.
    Second
    edition. USA: Slack (PEOP)

Christiansen, Charles,; Baum, Carolyn Manville,
redaktör. ; Bass, Julie D. red. 2015.
Occupational therapy : performance,
participation, and well-being

  • Kielhofner, G. 2008. A model of human
    Occupation:
    Theory and Application. 4rd ed. Baltimore:
    Lippincott, Williams & Wilkins (MOHO)

  • Townsend,E. , Polatajko, H. 2007. Enabling
    Occupation II: Advancing an Occupational
    Therapy.
    Vision for Health, Well-Being & Justice through
    Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE.
    (CMOP-E)

  • Hautala, T. & Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. &
    Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan Voimaa.
    Toimintaterapia käytännössä. Helsingfors: Edita.
    Kapitel 3 i sin helhet (modeller)

Bedömning:

http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/asse Extern länk
ts/files/2411/toi_arviointijulkaisu.pdf

TOI Ergoterapiförbundet (Finland)

http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/images/st Extern länk
ories/toikirjaamissuositus.pdf

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 25 timmar
  • Praktiska övningar - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 30 timmar
  • Självstudier - 50 timmar
  • International week vecka 5: 1- 5.2.2021. Obligatorisk. - 20 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs:

  • Tentamen (bedöms med vitsorden 1-5)

Smågruppsarbete/individuellt
(godkänd/underkänd):

  • praxismodeller
  • Genomförda deluppgifter i kursen

Omtentamenstillfällen: 23.4.2021, 7.6.2021

Lärare

  • Arola Annikki
  • Peri Heidi
  • Werner Tove

Examinator

Werner Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning (22 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2021-07-30

Kursens tidtabell

Se Arbs/ItsLearning. Kursaktiviteter ordnas i huvudsak online.

Kursanmälningstid

2020-12-11 till 2021-01-15

Examinationsformer

2021-03-10 - Tentamina

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2021-01-11 13:15 - 15:00 Ergoterapiprocessen Kursintroduktion (online) (TW,HP) Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/63393719639?pwd=TnA4cStXSjdZdXppNFh0b1NLRDZKdz09&from=addon Meeting ID: 633 9371 9639 Passcode: 931397 Peri Heidi
Werner Tove
2021-01-14 09:15 - 11:00 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: Canadian Practice Process Framework (CPPF) (HP) Peri Heidi
2021-01-19 09:15 - 11:00 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: Modeller för ergoterapi praxis (TW) Werner Tove
2021-01-21 14:15 - 16:00 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: Bedömning inom ergoterapi (HP) Peri Heidi
2021-01-27 13:15 - 16:00 Ergoterapiprocessen Obligatoriskt: Praktisk tillämpning av CPPF och presentation av smågruppsarbete om modeller för ergoterapi praxis (HP, TW) Peri Heidi
Werner Tove
2021-02-09 11:00 - 12:00 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: person- och klientcentrering inom ET (AA) Arola Annikki
2021-02-10 10:15 - 11:45 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: Etiska anvisningar inom ergoterapin (TW) Werner Tove
2021-02-16 09:15 - 11:00 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: Aktivitetsanalys (TW) Peri Heidi
2021-02-18 09:15 - 11:45 Ergoterapiprocessen Workshop obligatorisk: Personcentrerad målformulering enligt GAS (HP) Peri Heidi
2021-03-02 09:15 - 11:30 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: Dokumentation och ergoterapiterminologi (TW) Werner Tove
2021-03-03 13:15 - 15:00 Ergoterapiprocessen Handledning inför tentamen (HP,TW) Peri Heidi
Werner Tove
2021-03-10 12:00 - 16:00 Ergoterapiprocessen TENTAMEN (ItsLearning) Werner Tove

Kurs och studieplanssökning