Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Kursens undervisningsperiod

4 (2021-03-22 till 2021-07-31)

Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målet med kursen är att ge studenten en
grundläggande förståelse för principerna i modern
marknadsföring med en betoning på
konsumentmarknaden.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs har studenten förmåga att
analysera organisationens förutsättningar att
agera på den aktuella marknaden. Denna insikt
förutsätter kännedom om konsumentbeteende under
köpprocessens olika faser. Väsentligt i
sammanhanget är att kunna identifiera grupper av
individer med likartade behov som kan
tillfredsställas såväl effektivt som ekonomiskt.
De i sammanhanget relevanta medlen kan
diagnostiseras utgående från den s.k. marketing-
mix modellen. Studenten har klart för sig hur
organisationens marknadsföringsinsatser och
planer förverkligas, integreras, och koordineras
möjligast kostnadseffektivt.

Innehåll

Betoning av huvudpunkterna inom modern
marknadsföring. Marknadsföringens roll inom såväl
organisationen som i samhället. Analys av
marknadsföringens natur, koncept, köpbeteende i
samhället. Förståelse av konkurrensmedlens
betydelse i sammanhanget.

Förkunskaper

Inga

Kursen ersätter följande kurser

Ingen

Litteratur

Huvudbok i kursen:
Principles of Marketing
Scandinavian Edition
Kotler P., Armstrong G., Parment A.
2nd edition, 2016
Pearson Education Limited

Tillgänglig vid perlego.com

Material som utdelas under föreläsningarna.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 33 timmar
  • Praktiska övningar - 30 timmar
  • Självstudier - 70 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)

Examinationskrav

Godkända deluppgifter och tentamen

Lärare

  • Henriksson Robert
  • Kietz Tove

Examinator

Kietz Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning (108 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Se ARBS/itslearning

Kursanmälningstid

2021-03-08 till 2021-03-21

Examinationsformer

Tentdatum meddelas senare - Tentamina

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2021-03-26 09:30 - 11:00 Introduction to Marketing/Marknadsföringens grunder - Introduktion & Tema 1/ Introduction & Topic 1 https://arcada.zoom.us/j/66233401242?pwd=MGU3c21XR3ZZMGVlaEVVSS9mY3Bhdz09 Meeting ID: 662 3340 1242 Passcode: 164235 Henriksson Robert
Kietz Tove
2021-03-30 08:30 - 10:30 Marknadsföringens grunder - Tema 2 & 3 https://arcada.zoom.us/j/63886232807?pwd=NURaVi9QeUNzamJPYVlWQTZiSXN1Zz09   Meeting ID: 638 8623 2807 Passcode: 349324 Henriksson Robert
Kietz Tove
2021-04-01 08:30 - 10:30 Marknadsföringens grunder - Tema 4 & 5 https://arcada.zoom.us/j/67685606244?pwd=UnVaVjMzdnc4dDB2OTVXazUrblc0UT09 Meeting ID: 676 8560 6244 Passcode: 876481 Henriksson Robert
Kietz Tove
2021-04-06 09:15 - 11:45 Marknadsföringens grunder - Tema 6 & 7 https://arcada.zoom.us/j/62431265653?pwd=RDRYa0JpWVZ0TTZpeWxDZjVpdDZVZz09   Meeting ID: 624 3126 5653 Passcode: 888298 Henriksson Robert
Kietz Tove
2021-04-08 09:30 - 12:00 Marknadsföringens grunder - Tema 8 & 9 https://arcada.zoom.us/j/68767288380?pwd=d2VxU2ZyRWI3TW5NaWRDdHVGT21Qdz09   Meeting ID: 687 6728 8380 Passcode: 357563 Henriksson Robert
Kietz Tove
2021-04-13 08:30 - 11:30 Marknadsföringens grunder/ Introduction to Marketing - Tema 10 & 11/Topic 10 & 11 Tove Kietz is inviting you to a scheduled Zoom meeting.   Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66390563679?pwd=bDhLTE1BYVFCK0RsS1ZveWpEYUVjdz09   Meeting ID: 663 9056 3679 Passcode: 362093 Henriksson Robert
Kietz Tove
2021-04-16 09:00 - 11:30 Introduction to Marketing/Marknadsföringens grunder - Topic 12 & 13 / Tema 12 & 13 https://arcada.zoom.us/j/64071802566?pwd=cHdpT2p0TVR6STRNUmprenVPaUgxZz09   Meeting ID: 640 7180 2566 Passcode: 440259 Henriksson Robert
Kietz Tove
2021-04-20 09:00 - 12:00 Introduction to Marketing/ Marknadsföringens grunder - Exam/Tentamen Henriksson Robert
Kietz Tove
2021-04-28 09:15 - 11:45 Marknadsföringens grunder - Grupparbete 1 https://arcada.zoom.us/j/66951795047?pwd=K3oreUpJUGxNVU5nc3pBMm5ObmM0QT09 Meeting ID: 669 5179 5047 Passcode: 389628 Kietz Tove
2021-04-30 09:30 - 12:30 Marknadsföringens grunder/ Introduction to Marketing - Omtentamen 1/ Re-exam 1 Henriksson Robert
Kietz Tove
2021-05-07 09:30 - 12:00 Marknadsföringens grunder/Introduction to Marketing - Grupparbete 2 / Workshop2 https://arcada.zoom.us/j/69874823523?pwd=VDBrTUZSVDg0ZUhhRlN2UEhKR0UwUT09   Meeting ID: 698 7482 3523 Passcode: 231208 Henriksson Robert
Kietz Tove
2021-05-11 13:15 - 15:45 Marknadsföringens grunder/Introduction to Marketing - Guest lecture https://arcada.zoom.us/j/68688425732?pwd=VHVMM0w3bTFwa3ZMZHRtbVVpckFiZz09   Meeting ID: 686 8842 5732 Passcode: 378421     Henriksson Robert
Kietz Tove
2021-05-21 09:15 - 12:15 Marknadsföringens grunder/ Introduction to Marketing - Omtentamen 2/ Re-exam 2 Henriksson Robert
Kietz Tove

Kurs och studieplanssökning