Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

So 2002 - 2004 - Handikapp och samhället

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att studerande förvärvar grundläggande kunskaper om olika typer av funktionshinder och handikapp. Vidare syftar kursen till att studeranden utvecklar sin förmåga att förstå och analysera livsvillkor, behov och svårigheter i vardagen som rör barn, ungdomar och vuxna med olika typer av funktionshinder.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas studeranden
- ha grundläggande kunskaper om utvecklingsstörning och insikter i vilka konsekvenser funktionshindret har på den funktionshindrades livssituation rörande familjeförhållanden, arbetsliv, boendesituation, sociala relationer samt fysisk och psykisk hälsa.
- ha särskilda insikter i autism, autismliknande tillstånd och bokstavsdiagnoser hos barn, unga och vuxna och förståelse för vad det innebär att leva med dessa funktionshinder i vardagen.
- känna till olika alternativa kommunikationsformer och ha grundläggande kunskaper i TSS (Tecken som stöd).

Innehåll

Funktionshindren utvecklingsstörning,autism, autismliknande tillstånd och bokstavsdiagnoser
Livsvillkor och vardagsliv
Alternativ kommunikation

Förkunskaper

Människan i välfärdssamhället

Mer information

meddelas senare

Litteratur

Attwood, T. 2000. Om Aspergers syndrom. Stockholm: Natur och Kultur.

Beckman, V. 1999. Vuxna med DAMP/ADHD. Stockholm. Cura.

Cohen, S. 2000. Fokus på autism. Stockholm: Cura.

Frith, U. 1998.Autism och Aspergers syndrom.Stockholm: Liber.

Gerland, G. 2004 . Autism: relationer och sexualitet. Stockholm: Cura.

Gillberg, C. 1996. Ett barn i varje klass - om DAMP/MBD och ADHD.Stockholm. Cura.

Gillberg, C. 1997. Barn, ungdomar och vuxna med Asperger. Normala. geniala, nördar? Stockholm: Cura.

Gillberg, C. 1999. Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Stockholm : Natur och Kultur.

Ikonen, O. (toim.)1998. Autismi : teoriasta käytäntöön :Jyväskylä : Atena Kustannus,
Kyllikki Kerola, Sari Kujanpää [et al.] 2000. Autismikuntoutus. Jyväskylä : PS-kustannus

Kaski, M. 2001. Kehitysvammaisuus. Helsinki: WSOY.
Lagerheim, B. 1994. Att utvecklas med handikapp.Möjligheter och begränsningar hos barnet, familjen och omgivningen. Stockholm: Almqvist & Wiksell.

Myllykoski, A-M, Melamies, N, Kangas.S (toim.)2004. Itsenäistyvä nuori ja AD/HD. Jyväskylä : PS-Kustannus,

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 27 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
  • Övningsbaserad undervisning - 20 timmar
  • Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 24 timmar
  • Självstudier - 52 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 52 timmar
  • Varav schemalagda studier: 81 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Demonstrationer och presentationer

Examinator

Rosengren Åsa

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

05.03-13.04.2007

Examinationsformer

2006-10-08 - Demonstrationer och presentationer

Kurs och studieplanssökning