Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att granska många olika konstformer: musik, bildkonst, spel, design, arkitektur, film osv.
Huvudmålsättningen är att du som studerande utvecklar och fördjupar ditt förhållande till de olika konstformerna, lär dig grunderna i upplevelsedesign både offline och online.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande:

-ha insikt i de nödvändiga kommunikations- och mediefärdigheterna för kulturbranschen

-känna till medieteknologins grunder och tillämpa dem i produktionsuppgifter

-förstå principerna för grupp- och teamarbete och förmögen att samarbeta med andra i multiprofessionella arbetsgrupper

-känna till virala upplevelser och hur man hanterar dem

-förstår nätbaserad aktivitet och dess säregenheter

-kunna artikulera skillnader i websidor och ha förståelse för grundprinciperna i gamification

-ha kännedom om social media och dess makt

-utveckla en grundförståelse för dataöverföring och dataformat

Innehåll

Vecka 1 -2
Bild och upplevelseanalys tillsammans med FTV studenter.

Vecka 3
Projektarbetet startar.
Research & Brainstorming

Vecka 4
Pitch & projektbeslut

Vecka 5-6
Ett antal ”kliniker” erbjuds där studenterna i samarbete med lektorerna utvecklar sina färdigheter för att kunna designa upplevelserna (projekten). Tanken är att studenten genom att aktivt delta i klinikerna utvecklar och erhåller nya färdigheter för att lösa de problem de står inför.
Under veckorna möts studerandena för att ge feedback på de olika gruppernas projekt och utveckla dem vidare.

Vecka 7
Sammanställning av upplevelsen.
Online upplevelser är en av de tre kurserna inom helheten Konst & Kultur och kommunikation.

Vecka 8
Publicering av upplevelsen. Publiceringen kan ta formen av ett evenemang, en online upplevelse eller ett koncept (minimikrav).

Förkunskaper

Inga

Kursen ersätter följande kurser

Ingen

Litteratur

Anges på basen av konceptidéerna.

Studieaktiviteter

  • Individuell handledning och grupphandledning - 20 timmar
  • Praktiska övningar - 30 timmar
  • Basgruppsarbete - 50 timmar
  • Självstudier - 20 timmar
  • Nätbaserade - 13 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:

Examination 1: Arbetsdagbok
Examination 2: Upplevelsekoncept

Examinationerna väger sinsemellan på följande sätt:

Examination 1: 50%
Examination 2: 50%

Lärare

  • Kelly Owen
  • Törnqvist Jutta

Examinator

Törnqvist Jutta

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning