Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
It 2001 - 2004 - Programmeringsmetodik
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
3 sp
Läranderesultat
Kunskaper om objektorienterade modelleringsspråket UML. Förmåga att dokumentera objektorienterade program (C++, Java, mm.) med visuella UML verktyg.
Innehåll
Introduktion till UML
- historik
- systemutvecklingsprocessen
- klass- och objektbegreppet
- grafiska element
- verktyg
UML diagram
- användningsfall
- klass- och objektdiagram
- sekvens- och aktivitetsdiagram
- komponent- och samarbetsdiagram
- fördelningsdiagram
UML-metamodellen
Återanvändmönster
Förkunskaper
Objektorienterad programmering (C++)
Kursen ersätter följande kurser
UML VERKTYG
Mer information
Rapporter och inlämningsuppgifter har sista datum för inlämning.
Litteratur
Martin Fowler with Kendall Scott : UML Distilled, second edition, Addison-Wesley, 2000
Lars Mathiassen, Andreas Munk-Madsen, Peter Axel Nielsen och Jan Stage : Objektorienterad analys och design, Studentlitteratur, Sverige, 2001
Mats Apelkrans och Carita Åbom : OOS / UML En objektorienterad systemutvecklingsmodell för processororienterad affärsutveckling, Studentlitteratur, Sverige, 2001
Grady Booch, James Rumbaugh and Ivar Jacobsen : The Unified Modeling Language User Guide, Addison-Wesley, USA, 1999
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 0 timmar
- Övningsbaserad undervisning - 0 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina
- Rapporter och produktioner
Examinator
Hanne Karlsson
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
- 2007-04-10 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner