Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Akutvård 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Akutvård 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2011 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2012 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2013 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Nursing 2011 - Projects in working life or practical training and innovation
- Nursing 2012 - Projects in working life or practical training and innovation
Kursens undervisningsperiod
1 (2019-08-01 till 2019-10-27)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Målet är att studenten efter avslutad kurs skall ha
fördjupad kunskap om habilitering för barn och
ungdomar samt en fördjupad kunskap om person- och
familjecentrering och mångprofessionellt arbete.
Läranderesultat
Efter avslutad kurs förväntas Du ha:
Modul 1:
- färdighet att initiera, och tillsammans med
barnet/ungdomen/familjen främja aktivitet och
delaktighet - färdighet att reflektivt granska det egna
förhållningssättet och kommunikation visavi
personen/personerna/familjen du jobbar med. - kompetens att förverkliga målfokuserat arbete
utifrån personens utvecklingsbehov och kontext
Modul 2:
- tillägnar sig projektkunskap inom kursens
kontext
Innehåll
Kursen består av 2 moduler á 10sp och 5 sp:
-
Habilitering för barn och ungdomar. Modulen
förverkligas i samarbete med Oppimis ja ohjauskeskus Valteri, Ruskis samt med VAU ry. -
Projektarbete. Arbetet kopplas till modul 1.
Mer information
Det här är kursen där du kan kombinera teori och
praktik i verklig arbetsmiljö! I del 1 kommer du
att få jobba med barn med specialbehov.
Kursen går på svenska, finska och engelska,
vilket gör att man kan skriva sina skriftliga
uppgifter/projekt på något av dessa språk.
Litteratur
Valbara (minst 5 per modul) vetenskapliga
artiklar inom området.
Referenslitteratur
https://www.vammaisurheilu.fi/ajankohtaista/valtt Extern länk
i
Veijola A mfl. Asiakkaan osallisuuden
mahdollistava ja sitä tukeva
haastattelukeskustelu. I: Sukula mfl. GAS,
menetelmästä sovellukseen. Kela julkaisuja 2015.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/ Extern länk
158520/GAS.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Choi, B.C.K. and Pak, A.W.P. (2006).
Multidisciplinarity, interdisciplinarity and
transdisciplinarity in health research, services,
education and policy: 1. Definitions, objectives
and evidence of effectiveness. Clin Invest Med
29, 351-364.
Dunst, C.J., Johanson, C., Trivette, C.M. and
Hamby, D. (1991). Family-centered early
intervention policies and practicies: family-
centered or not? Exceptional Children 58,115-126.
Gorter J-W & Rosenbaum P. (2011). The F-words in
childhood disability. I swear this is how we
should think! Child: care, health and development
38(4):457?463
Jeglinsky I et al. (2013). How are actual needs
recognized in the content and goals of written
rehabilitation plans? Disability and
Rehabilitation 2013: 1-11.
Convention of the rights of the child.
http://www.unicef.org/crc/ Extern länk
WHO. The International Classification of
Functioning, disability and health. WHO 2001.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 52 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar
- Självstudier - 210 timmar
- Seminarier - 8 timmar
- Praktik - 45 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 405 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 405 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Seminarium den 24.10.19
Examinationskrav
Varje modul examineras skilt för sig:
Modul 1: Aktivt deltagande i besöken på specialskolan och i Valtti projektet, aktivt deltagande i handledning, godkända skriftliga uppgifter och deltagande och
muntlig presentation på seminarium.
Modul 2: Godkänd projektrapport.
I modul 1 bedöms processen i det
mångprofessionella samarbetet
(godkänd/underkänd), skriftlig uppgift med
vitsord (0-5), presentation på seminarie med
godkänd/underkänd. Aktivitet under praxis, handledning och seminariepresentation kan inverka sänkande eller höjande på skriftliga uppgiften.
I modul II bedöms projektarbetet med
godkänd/underkänd.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Kokko Anne
- Vaappo Marko
Examinator
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (23 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Kursens preliminära tidtabell ht 2019/Preliminary course timetable autumn 2019:
(O) = Obligatorisk / Compulsory
2.9.kl.10.00-12.00 Introduktion /Introduction (O)
Rum A511 (obs tiden).
3.9. kl. 8.00-12.00 Idrottsdag / Sports day (O)
4.9. Valtti (O) kl. 9.15-12.00 (Lotta Nylund)
10.9. kl. 9.00-10.00 Handledning/supervision
10.9. kl. 10.15-12.00 Lektion (Marina Arell)
14.9. kl. 9.30-12.00 Valtti Kick off på Validia (Lotta Nylund)
16.9. 13.00-13.45 Lesson at Valteri Ruskis (O)
19.9. - 11.10 Besök på specialskolan i smågrupper / Work at the special school in smaller groups (se skild tidtabell på itslearning / separate timetable) (O)
2.10 kl. 9.00-10.00 Handledning/supervision
16.10 kl. 9.00-10.00 Handledning/supervision
24.10 kl. 13.00.16.00 Seminarium (O)
Kursanmälningstid
2019-08-12 till 2019-09-08
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-09-04 | 09:00 - 12:00 | B320 | Habilitering för barn och ungdomar | ||
2019-09-04 | 10:30 - 12:00 | D275 | Habilitering för barn och ungdomar | The Valtti project - exercise | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-09-10 | 09:00 - 10:00 | B326 | Habilitering för barn och ungdomar | Group-meeting: The Theme Teachers: Anne and Marina | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-09-10 | 10:15 - 11:30 | B326 | Habilitering för barn och ungdomar | Lecture: Working together | Arell-Sundberg Marina |
2019-10-02 | 09:00 - 10:00 | B328 | Habilitering för barn och ungdomar | Group-meeting Teachers: Marina and Marko | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-10-16 | 09:00 - 10:00 | B328 | Habilitering för barn och ungdomar | Group-meeting All teachers | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-10-24 | 13:00 - 16:00 | B522 | Habilitering för barn och ungdomar | Seminar | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-11-29 | 13:30 - 15:00 | D4106 | Habilitering för barn och ungdomar | Valtti Follow-up | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |