Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Engelska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studenten har grundläggande färdigheter att definiera och förstå hur olika inkvarteringsföretag fungerar och att studenten har kunskaper om branschens produkter och tjänster samt tekniska hjälpmedel
Målet är också att studenten har färdigheter för att förstå betydelsen för kvalitativ kundservice, gästfrihetens betydelse som en central värdegrund i ett hotellföretag
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas studenten vara förmögen att känna till hur olika inkvarteringsföretag fungerar och hur de skiljer sig ifrån varandra. Du förväntas också ha förståelse om priciperna för hållbar utveckling inom hotellverksamhet.
Du skall vara förmögen att klara av att tillämpa sitt servicekunnande i praktiken samt förstår lönsamhetstänkandet inom branschen och kan relatera det i praktiken och kan tolka kundens livscykel i ett hotell.
Du skall också kunna tillämpa branschens lagstiftning samt klara av att utföra grunduppgifter i ett hotell och ha produktkännedom om de generella tjänsterna inom branschen.
Innehåll
Hotellindustri som sådan
Typiska drag för industrin
Hotellkundens livscykel
Check-in och check out processen
Hotellprodukter- tjänster
Säkerhet
Nyckeltal och lönsamhet
Marknadsföring
Housekeeping
Gästföreläsningar från branschen
Förkunskaper
Turismen i Finland kurs
Mer information
- NÄRVARO
Obligatorisk närvaro på eventuella gästföreläsningar/besök samt på vissa presentationer.
Frånvaro kan inte kompenseras utan det ger -5poäng per gång
-DEADLINES
Alla deadlines inom perioden (deadlines för övningar och övriga uppgifter specificeras i timplanen, som delas ut då perioden börjar). Prestationer kan inte inlämnas, förnyas, kompenseras eller uppdateras efter deadline
Litteratur
Walker, J.R.2013, Introduction to Hospitality
Holloway & Humphreys, 2012 The Business of Tourism
Vallen & Vallen, 2005, Check in chaeck out
Hayes D., 2005, Hotel Operations Management
Jones & Lockwood, 2004, Management of hotel operations
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 50 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 15 timmar
- Självstudier - 30 timmar
- Nätbaserade - 20 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- case uppgift
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Examination 1 kursuppgift 1 20%
Examination 2 kursuppgift 2 40% tillsammans med kursen Tourism in Contemporary world
Examination 3 tentamen 40%
Lärare
Fabricius Susanna
Examinator
Fabricius Susanna
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter