Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Mediekultur 2014 - Introduktion till mediekultur
- Mediekultur 2015 - Allmänna studier
- Mediekultur 2016 - Allmänna studier
- Mediekultur 2017 - Allmänna studier
- Mediekultur 2017 (medieanalys) - Allmänna studier
- Mediekultur 2018 (medieanalys) - Allmänna studier
- Mediekultur 2018 - Allmänna studier
- Kulturproducentskap 2012 - Innovationer och konceptualisering
- Kulturproducentskap 2013 - Innovationer och konceptualisering
- Kulturproducentskap 2014 - Evenemangsproduktion
- Kulturproducentskap 2015 - Evenemangsproduktion
- Kulturproducentskap 2016 - Evenemangsproduktion
- Kulturproducentskap 2017 - Evenemangsproduktion
- Kulturproducentskap 2018 - Evenemangsproduktion
- Kulturproducentskap 2019 - Kulturproduktionsprocesser
- Kulturproducentskap 2020 - Kulturproduktionsprocesser
- Film och media 2019 - Allmänna studier
- Film och media 2020 - Allmänna studier
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att:
- hitta på nya saker (Kreativitet)
- göra nya nyttiga saker (Innovation)
Läranderesultat
Studenten:
- känner till innovationsprocesser och kan tillämpa dem i media- och kulturproduktioner
- förstår effekterna av internationaliseringen och dess möjligheter inom det egna yrkesområdet
Innehåll
En intensiv kurs som introducerar begreppen innovation och människocentrerad design för dem som arbetar för experimenterande, konstnärlig innovation och social förändring.
Under tre-veckors tid, samarbetar deltagarna i design team för attslutföra online uppgifter. Deltagarna uppmanas att testa sin fantasis gränser och vidga sina vyer genom forskning. Detta
görs genom att testa och göra olika experiment och analysera resultaten. I slutet av kursen presenterar varje designteam en prototyp till en
jury.
Syftet med kursen är att du blir en mer innovativ problemlösare som kan bygga upp din förmåga att skapa egna prototyper, experimentera
och kommunicera.
Innovationer är utgångspunkten för all utveckling.
Innovationer uppstår ur kreativitet. Den kreativa branschen har i sin tur uppstått för att ta vara på denna kreativitet. För att hantera kreativa idéer och leda kreativa processer används
projektarbete, entreprenörskap och forskning.
Varje innovationsprojekt sker i en egen kultur - och verksamhetsomgivning (kontext). Trots att globaliseringen har förenat världen existerar det ännu olikheter i lagstiftning, politik
men framförallt existerar det kulturella skillnader. Målsättningen
med studiehelheten är att stöda studerande att själv göra i alla
fall en prototyp för en innovation. Samtidigt vandrar studerande
genom ett
antal innovationsprocesser.
Kommunikation:
Tidsschema: Arcada Kalender
Allmän info: epost & It's learning
Material arkiv och uppgifter: It's Learning +OneNote
Arbetsformer:
Projektifierat lärande
Varje dag (om inte annat står på agendan) möts kursdeltagarna i studietillfällen (zoom)
som består av en brief, innovativt teamarbete och
presentationer. Målsättningen med dessa tillfällen är att arbeta tillsammans och utbyta erfarenheter samt lära sig tillsammans.
Då studerande inte är på studietillfällena arbetar de individuellt eller i team kring de uppgifter som ingår i kursen.
Uppgifter:
Assesment criteria
We assess the prototypes presented by each innovation team. They
are measured against these criteria.
- Social and environmental benefit ? how does your design benefit society and/or the environment?
- Research and insights ? how did you investigate this issue? What were your key insights?
- Design thinking ? how did your research and insights inform your solution? How did you develop, test, iterate and refine your concept?
Demonstrate the journey you?ve been through to the end result - Magic ? we are looking for a bit of ?magic? ? a surprising solution
that delights
Förkunskaper
Inga
Kursen ersätter följande kurser
Innovationer, konceptualisering och hållbar utveckling
Mer information
none
Litteratur
Human Centered Design Kit:
http://www.designkit.org/resources/1 Extern länk
And lots of material online : here:
http://sda.thersa.org/en/challenge/rsa-student-design-awards Extern länk-
2016/phase/rsa-student-design-awards-2016/tracks
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 40 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 65 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger examinationer på itslearning.
Dessutom:
De medverkande lärarna utvärderar arbetet utgående från
följande kriterier:
- resultatens nyskapande innehåll och arbetslivsrelevans
- påvisad problemlösningsförmåga
- samarbets- och inlärningsförmåga under processen
- skriftlig och muntlig presentationsförmåga
- Förmågan att producera kunskap tillsammans med andra
- Utvärderingskompetens; kritisk granskning av det egna och
gruppens arbete - Pitchar bedöms
DEADLINES:
DEADLINE skall respekteras.
Lärare
- Kelly Owen
- Löv Monica
- Träskman Tomas
- Öhman Elisabeth
Examinator
Träskman Tomas
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner