Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Företagsekonomi 2005 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring med fokus på små och medelstora företag
- Företagsekonomi 2005 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2005 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2006 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring med fokus på små och medelstora företag
- Företagsekonomi 2006 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2006 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2008 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2008 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2008 (marknadsföring med fokus på smf) - Digital affärsverksamhet
- Företagsekonomi 2007 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2007 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2007 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring med fokus på små och medelstora företag
- Företagsekonomi 2009 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2009 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2009 (marknadsföring) - Digital affärsverksamhet
- Företagsekonomi 2010 (marknadsföring) - Digital affärsverksamhet
- Företagsekonomi 2010 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2011 (marknadsföring) - Digital affärsverksamhet
- Företagsekonomi 2011 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2010 (financial management) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2012 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2012 (marknadsföring) - Digital affärsverksamhet
- Turism 2005 - Marknadsföring
- Turism 2006 - Marknadsföring
- Turism 2007 - Marknadsföring
- Turism 2008 - Marknadsföring
- Turism 2009 - Marknadsföring
- Turism 2010 - Marknadsföring
- Turism 2011 - Marknadsföring
- Turism 2012 - Marknadsföring
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Kursen syftar till att introducera elektronisk
handel över
Internet ur ett affärsperspektiv där elektroniska
affärernas begrepp, påverkan och tekniker
presenteras.
Läranderesultat
- Studenten kan identifiera affäskritiska
processer - Studenten kan definiera möjligheter, problem och
risker med elektroniska affärer - Studenten kan jämföra olika affärsmodeller för
att idka elektronisk handel inom olika branscher - Studenten kan analysera och reflektera över
olika elektroniska marknadsplatser och dess
funktioner - Studenten behäskar principerna för reklam,
orderhantering och betalningar vid handel på
Internet - Studenten kan i praktiken bygga upp en fullständig nätbutik
- Studenten kan implementera fungerande betalningsalternativ
samt leveransalternativ i nätbutiken - Studenten kan planera och förverkliga kommunikationen med
nätbutikens kunder och kan hantera verktygen för att följa upp
trafiken till denna.
Innehåll
- Bakgrund och fundamentala begrepp
- Möjligheter, problem och risker
- Olika affärsmodeller
- Internet försäljning; Reklam, orderhantering och
betalningar - Olika program för elektroniska affärer
- Implementering av en e-butik i Arbits e-Business
Lab
Förkunskaper
Marknadsföringens grunder
Kursen ersätter följande kurser
Elektronisk handel
Mer information
ingen
Litteratur
Material tillgängligt i itslearning, Arcadas
nätstudiemiljö
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 40 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 5 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 5 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 43 timmar
- Nätbaserade - 30 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd kurs bör studenten genomförande följande:
Examination 1: Skriva en rapport om utvecklingen av en
nätbutik för
ett företag
Examination 2: Implementera en fungerande nätbutik med
utvald
plattform. i Arcadas e- business Lab
Examination 3: Presentera affärsidé och den implementerade
nätbutiken i ett slutseminarium
Lärare
Forsström Mikael
Examinator
Forsström Mikael
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner