Kursens undervisningsperiod

2 (2020-10-26 till 2020-12-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att ge studenten grundläggande
förståelse och en begreppsapparat om marknadsföring inom
kulturbranschen

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att
kunna tillämpa grundläggande marknadsföringsmetoder inom
olika organisationer inom den kreativa branschen (fokus på kultur)

Innehåll

Praktisk och teoretisk genomgång av marknadsföring och
specifikt marknadsföring inom kulturbranschen.(fria fältet) samt
branding och marknadsundersökning

Förkunskaper

Inga

Kursen ersätter följande kurser

Ingen

Litteratur

Malhotra, N.K. (2013). Basic Marketing Research: Pearson New
International Edition: Leeds University Business School. 4th ed.
[ebook] Pearson. Available at:
https://www.perlego.com/book/811361/basic-marketing-research Extern länk-
pearson-new-international-edition-leeds-university-business-
school-pdf

Material på itslearning

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 25 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 0 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 20 timmar
  • Självstudier - 85 timmar
  • Nätbaserade - 0 timmar
  • Seminarier - 5 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • En marknadsundersökning som görs i ett team

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande
examinationer:

Examination

1. Aktivitet (10p)
2. Uppgifter under kursens gång (20p)
3. Den muntliga delen av slutexaminationen, 17 december (20p)
3. Den skriftliga delen av slutexaminationen (30p)
4. Marknadsundersökning (20p)

Aktivitetspoängen (punkt 1) får man om man gjort varje uppgift och registrerat
varje förberedelse på utsatt tid.

För godkänt vitsord krävs 50 poäng

Lärare

  • Bäck Maria
  • Silin Richard

Examinator

Bäck Maria

Antal kursplatser

Ingen begränsning (38 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Se ARBS
Plats Zoom och itslearning

Kursanmälningstid

2020-10-12 till 2020-11-08

Examinationsformer

  • 2020-12-17 - Tentamina
  • 2020-12-21 - Rapporter och produktioner
  • 2020-12-21 - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2020-10-30 10:00 - 12:00 Marknadsföring - konst, kultur och den kreativa branschen Bäck Maria
2020-11-06 10:00 - 12:00 Marknadsföring - konst, kultur och den kreativa branschen Bäck Maria
2020-11-10 13:00 - 15:00 Marknadsföring - konst, kultur och den kreativa branschen Bäck Maria
2020-11-18 13:30 - 15:30 Marknadsföring - konst, kultur och den kreativa branschen Bäck Maria
2020-11-27 10:00 - 12:00 Marknadsföring - konst, kultur och den kreativa branschen Bäck Maria
2020-12-01 10:00 - 12:00 Marknadsföring - konst, kultur och den kreativa branschen Bäck Maria
2020-12-03 10:00 - 12:00 Marknadsföring - konst, kultur och den kreativa branschen Bäck Maria
2020-12-08 10:00 - 12:00 Marknadsföring - konst, kultur och den kreativa branschen Bäck Maria
2020-12-11 10:00 - 12:00 Marknadsföring - konst, kultur och den kreativa branschen Bäck Maria
2020-12-17 10:00 - 13:00 Marknadsföring - konst, kultur och den kreativa branschen Muntlig examination - tillfället är över Zoom Bäck Maria
Löv Monica

Kurs och studieplanssökning