Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Avancerad klinisk vård 2018 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Hälsofrämjande 2008 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2006 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2009 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2010 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2011 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2013 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2014 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2015 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2016 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2017 - Hälsofrämjande verksamhet
- Hälsofrämjande 2018 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Hälsofrämjande 2019 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Hälsofrämjande 2020 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Rehabilitering 2010 - Rehabilitering
- Rehabilitering 2012 - Rehabilitering
- Rehabilitering 2014 - Rehabilitering
- Rehabilitering 2015 - Rehabilitering
- Rehabilitering 2016 - Rehabilitering
- Rehabilitering 2017 - Rehabilitering
- Rehabilitering 2018 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Sociala området 2010 - Socialt förändringsarbete
- Sociala området 2012 - Socialt förändringsarbete
- Sociala området 2014 - Socialt förändringsarbete
- Sociala området 2015 - Socialt förändringsarbete
- Sociala området 2016 - Socialt förändringsarbete
- Sociala området 2017 - Socialt förändringsarbete
- Sociala området 2018 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Sociala området 2019 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
- Sociala området 2020 - Tjänsteutveckling inom hälsa och välfärd
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande vidgar
och
fördjupar sitt kunnande och utvecklar sin kompetens
inom sitt eget yrkes- eller ämnesområde.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas studerande kunna
analysera betydelsen av den valda kursens
innehåll
för sitt eget område.
Studerande skall också kunna analysera hur
kunskapen
kan tillämpas för att utveckla det egna området.
Innehåll
Studierna ger en fördjupad kompetens. Studerande
väljer
kurser i yrkeshögskolors masterprogram eller i
universitets magisterprogram eller övriga
lämpliga
kurser och konferanser.
Förkunskaper
Godkänd för studier på masternivå vid Arcada
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Mer information
Studerande kan välja kurser som mentorn godkänner
eller godkända kurser vid Arcada.
Under 2016-2017 erbjuder Arcada för Master
studenter
ett arbetslivsrelaterat projekt:
DIGITIALT GRUPPLEDARSKAP
VALFRI: Masterkurs (HYH) 5 ECTS
Kompetensmål
Med start i PBL som pedagogiskt förhållningssätt
utveckla ledarskapskompetens kring digitalt
teamarbete där den vuxna människans lärande är i
centrum.
Läranderesultat:
Använda digitala kanaler som ledarskapsstrategier
för
innovativ kommunikation i teamarbete
Tillämpa och redogöra för hur PBL tillämpas i
digital
handledning
Hantera, beskriva och analysera olika
handlednings
situationer
Beskriva och analyser lärandeprocesser som sker
individuellt och i grupp
Hantera gruppdynamiska processer som möjliggör
metakognition samt kritisk kunskapsutveckling.
Examination
Examinationerna är
Delta i det egna basgruppsarbetet
G/U
Aktivt handledande av en eller fler basgrupper
G/U
Avslutande skriftlig rapport (5 sidor).
1-5
Samtliga delar behöver vara godkända för att bli
godkänd i hela kursen.
Tidtabell och struktur:
1) Kursen Digital Gruppledarskap startar med
träff på Arcada 22.9 klo 16-18 (Introduktion till
kursen och beskrivning av vad som förväntas av
HYH
studenterna)
2) Digitala basgruppsträffar med enbart HYH
studenter: 29.9, 6.10, 13.10 och 20.10 klo 18-19.
3) Kursen ?mänskans utveckling ur ett
livscykelperspektiv? startar i period 2 här
fungerar
HYH studenter som basgruppshandledare för BA
studenter och handledningen sker digitalt. Kursen
för
BA studenterna pågår fram till jul och HYH
studenter
förväntas erbjuda digital handledning 2 gånger i
veckan/BA-grupp. Att handleda betyder att man
deltar
i gruppernas diskussions flöde med kommentarer,
alternativt synkroniserade online träffar (enligt
hur
HYH studenten upplever det ändamålsenligt och
möjligt)
4) Avslutande träff på Arcada i januari 2017
(3h) då varje handledare (HYH student) kort
beskriver
sin egen lärprocess.
Litteratur
Barrett, T., Cashman, D. (Eds) (2010) A
Practitioners? Guide to Enquiry and Problem-based
Learning. Dublin: UCD Teaching and Learning.
Brantberg, B & Sigfrids, I. (2015) PBL på Arcada.
https://start.arcada.fi/sites/default/files/dokum
ent/
ovriga%20dokument/pbl_pa_arcada.pdf
Hambley, L. O?Neill, T & Kline, T. (2007) Virtual
team leadership: The effects of leadership style
and communication medium on team interaction
styles
and outcomes. Organizational Behavior and Human
Decision Processes, 103, page 1?20.
Malloch, M., Cairns, L., Evans, K. & O´Cnnor B.
(2011) The Sage Handbook. Workplace Learning.
London:
Sage.
Walsh,A. (2005) The Tutor in Problem Based
Learning:
A Novice?s Guide.
http://fhs.mcmaster.ca/facdev/documents/tutorPBL Extern länk.
pdf
Litteratur
Anges i samband med den valda kursen
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 14 timmar
- Självstudier - 100 timmar
- Nätbaserade - 19 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Självstudier via nätet
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Anges i samband med vald kurs
Examinator
Arola Annikki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
Ingen
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner