Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Vård 2005 (sjukskötare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2005 (hälsovårdare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2006 (hälsovårdare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2006 (sjukskötare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2005 (barnmorskearbete) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2006 (barnmorskearbete) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2007 (sjukskötare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2007 (barnmorskearbete) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2007 (hälsovårdare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2008 (barnmorskearbete) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2008 (sjukskötare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2008 (hälsovårdare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2009 (sjukskötare) - Klinisk vård 1
- Vård 2009 (hälsovårdare) - Klinisk vård 1
- Vård 2009 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 1
- Vård 2010 (sjukskötare) - Klinisk vård 1
- Vård 2010 (hälsovårdare) - Klinisk vård 1
- Vård 2010 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 1
- Vård 2011 (sjukskötare) - Klinisk vård 1
- Vård 2011 (hälsovårdare) - Klinisk vård 1
- Vård 2011 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 1
- Vård 2012 (sjukskötare) - Klinisk vård 1
- Vård 2012 (hälsovårdare) - Klinisk vård 1
- Vård 2012 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 1
- Vård 2013 (sjukskötare) - Klinisk vård 1
- Vård 2013 (hälsovårdare) - Klinisk vård 1
- Vård 2013 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 1
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Denna kurs bidrar till att utveckla kompetensen inom det kontextuella kliniska vårdandet och medicinska kompetensen.
Kompetensen ökar inom den inremedicinska och kirurgiska kontexten samtidigt som den medicinska kompetensen också förstärks.
Läranderesultat
Efter avslutad praktik förväntas studenten:
Harjoittelun jälkeen opiskelijalta odotetaan että hän:
förstå samverkan mellan hälsoresurser och de hälsohinder som orsakas av inremedicinska och kirurgiska sjukdomar
ymmärtää terveydellisten voimavarojen ja sisätauti-kirurgisista sairauksista aiheutuvien terveyshaittojen välisen yhteisvaikutuksen
förstå den inremedicinska och kirugiska vårdens natur och forma sig en helhetsbild av vårdprocessen
ymmärtää sisätauti- kirugisen hoidon luonteen ja osaa muodostaa kokonaiskuvan hoitoprosessista
kunna integrera kunskap från olika kurser som anatomi och fysiologi, farmakologi, inremedicin och kirurgi samt vårdlärorna
osaa hyödyntää eri kursseista saatua tietoa kuten; anatomiaa ja fysiologiaa, farmakologiaa, lääketieteen kursseja (sisätaudit ja kirurgia, geriatria ja neurologia) sekä hoito-opin kursseja
Studenten skall förstå betydelsen av ett aseptiskt handlande och kunna handla aseptiskt
Opiskelija toimii aseptisesti ja ymmärtää aseptisen toimintatavan merkityksen
Studenten skall förstå betydelsen av läkemedelsbehandling för patienter med inremedicinska och kirurgiska sjukdomar
Opiskelija ymmärtää lääkehoidon merkityksen sisätauti-kirurgisen potilaiden sairauksien hoidossa
Studenten skall kunna dela enterala läkemedel såväl på läkemedelsbrickan som åt patienterna
Opiskelija osaa jakaa lääkkeitä sekä tarjottimelle että potilaalle
Studenten skall kunna vårda och observera en patient med intravenös vätsketerapi och läkemedelsbehandling samt i mån av möjlighet delta i kanyleringen och administreringen av vätsketerapi och läkemedel intravenöst
Opiskelija osaa hoitaa ja tarkkailla potilasta, jolla on suonensisäinen nesteytys ja lääkehoito ja mahdollisuuksien mukaan osallistua kanyylin laittoon sekä nestehoidon ja suonensisäisen lääkehoidon toteutukseen
Studenten skall kunna administrera subcutana och intramuskulösa läkemedel
Opiskelija osaa antaa ihonalaisia ja lihaksensisäisiä injektioita potilaalle
Studenten skall kunna dokumentera och rapportera patientens vård
Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida potilaan hoidosta
Om studenten är på praktik på en pediatrisk enhet skall studenten förstå den pediatriska vårdens natur och forma en helhetsbild av vårprocessen i vårdsituationer som omfattar barnpatienten och hans/hennes familj
Jos opiskelija tekee harjoittelunsa pediatrisella osastolla hän ymmärtää pediatrisen hoidon luonteen ja osaa muodostaa kokonaiskuvan hoitoprosessista hoitotilanteissa joissa on lapsipotilaita ja heidän perheitään
Studenten skall utveckla sitt etiska förhållningssätt och kunna kunna identifiera, analysera och reflektera över etiska problem
Opiskelija osaa havannoida, analysoida ja reflektoida eettisiä ongelmia
Studenten skall vara medveten om sin egen kompetensnivå och söka handledning när kunskaper och färdigheter inte finns
Opiskelija on tietoinen omasta osaamisestaan ja etsii ohjausta kun sitä tarvitsee
Studenten följer de etiska riktlinjerna för vården
Opiskelija noudattaa hoidon eettisiä periaatteita
Innehåll
Centrala fenomen och problem inom inremedicinsk och kirurgisk vårdlära. Kirurgiska patientens pre- och postoperativa vård.
Vård av inremedicinsk -kirurgisk och geriatrisk patient utgående från olika hälsohinder i samband med akuta/kroniska sjukdomar.
Förkunskaper
Följande kurser bör vara avklarade (godkända) före studenten kan gå ut på sitt fält:
- Praktik inom kliniska vårdlärans grunder
- Läkemedelslära och räkning
- Terminstent i läkemedelslära
Studenten bör ha deltagit i följande kurser för att få gå ut på fält:
- Anatomi och fysiologi
- Medicinska ämnen 1
- Klinisk vårdlära
Kursen ersätter följande kurser
Ingen
Mer information
Information om fältet och fältuppgiften finns på itsLearning under teorikursen Inremedicinsk och kirurgisk vårdlära.
Fältpraktiktimmarna räknas lite annorlunda än teoritimmar så 10sp motsvarar för studenterna 270 arbetstimmar totalt.
Litteratur
Iivanainen et al. 2001. Sisätauti-kirurginen hoito ja hoitotyö (valda sidor). Hygieia. Kirjayhtymä ISBN 951-26-4678-1 (alternativt för de som inte läser finska) Ericson. E &T. Medicinska sjukdomar Specifik omvårdnad. Medicinsk behandling. Patofysiologi.ISBN 91-44-01894-0 och Hamberg (red) Kirurgi
Studieaktiviteter
- Självstudier - 30 timmar
- Praktik - 210 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 240 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 240 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationskrav
Godkänd praktik
Godkänd vårdplan som lämnas in skriftligt senast 2 veckor efter slutförd praktik, se närmare information på itsLearning.
Lärare
- Holmström Anna
- Niemi Annika
- Skogster Annika
- Vahderpää Satu
Examinator
Skogster Annika
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum