Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Nursing 2011 - Thesis work and research methods
- Nursing 2012 - Thesis work and research methods
- Nursing 2013 - Thesis work and research methods
- Nursing 2014 - Scientific writing and innovation
- Nursing 2015 - Scientific writing and innovation
- Nursing 2016 - Scientific writing and innovation
- Nursing 2017 - Scientific writing and innovation
- Nursing 2018 - Scientific writing and innovation
- Nursing 2019 - Scientific writing and innovation
Kursens undervisningsperiod
- 3 (2020-01-01 till 2020-03-22)
- 4 (2020-03-23 till 2020-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Engelska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Du förstår innebörden i begreppet kunskap,
olika
former av
kunskap och olika traditioner för
kunskapsbildning.
Du förstår sambandet mellan de
kunskapssyner
som gäller i
olika
vetenskaps-/tvärvetenskapliga områden.
Du har grundläggande kunskap om
forskningsprocessen och
om
olika forskningsmetoder, speciellt om de
metoder
som har
särskild
betydelse för den egna professionen.
Du kan tillämpa vetenskaplig litteratur i
ditt eget arbete, och
som
referensmaterial i din egen kunskapsutveckling.
Du har utvecklat din beredskap och kan
delta
i
arbetslivsrelaterade projekt och därmed bidra
till
kunskapsutveckling.
Läranderesultat
Du läser, förstår och kan kritiskt granska
vetenskaplig litteratur.
Du kan koppla kunskapsformer till olika typer
av
examensarbeten.
Du kan söka, hantera och kritiskt bedöma
vetenskapliga artiklar
och
forskning inom ditt eget yrkesområde.
Du känner till och förstår grundbegrepp
gällande
kvantitativa
och
kvalitativa data, samt hur och när de kan
användas.
Du känner till och förstår design,
datainsamlings- och
analysmetoder som genererar både kvantitativa
och/eller
kvalitativa
data, och deras relevans inom forskning och
utveckling av
arbetslivet inom ditt eget yrkesområde.
Du kan tillämpa relevanta metoder i ditt eget
examensarbete.
Du behärskar grunderna för insamling av
kvantitativa data, kan
utnyttja ett statistikprogram för analys av
data,
och du
behärskar
grunderna för tolkning av resultaten och
rapportering av dem i
form av deskriptiv statistik.
Du kan tillämpa ändamålsenliga insamlings- och
analysmetoder
för
kvalitativ data, samt redogöra för resultaten.
Du har utvecklat ett utforskande arbetssätt i
syfte att kunna
bidra till kunskapsutveckling inom ditt
yrkesområde.
Du kan rapportera och argumentera skriftligt
och
du behärskar
tekniker för källhänvisning.
Du kan tillämpa de yrkes- och forskningsetiska
principerna i
dina
studier.
Innehåll
Forskningsprocessen
Vetenskapsteori
Litteraturöversikt och dess betydelse
Designer inom kvantitativ och kvalitativ
forskning
Deltagarorienterad design
Enkät , intervju och observationsstudier
Systematisk litteraturstudie
Standardiserade mätmetoder inom HV:s
profilområden
Innehållsanalys
Forskningsetik
Informationssökning och bearbetning
Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar,
rapporter och
uppsatser
Statistik ? normalfördelning,
konfidensintervall,
korstabellen,
korrelationsanalys, korrelationskoefficient, T-
test
Förkunskaper
Evidensbaserad vård och grunderna i patientsäkerh
Mer information
FUI- dagen obligatorisk
Litteratur
Jakobsen, D.I. 2007. Förståelse, beskrivning
och
förklaring -
Introduktion till samhällsvetensakplig metod
för
hälsovård och
socialt arbete. Studentlitteratur, Lund
Referenslitteratur:
Backman, J. 1998. Rapporter och uppsatser.
Lund:
Studentlitteratur.
DePoy, E. 1999. Forskning: en introduktion.
Lund:
Studentlitteratur.
Forsberg-Wengström. 2008. Att göra
systematiska
litteraturstudier.
Stockholm ; Natur och Kultur
Brinkmann, S. & Kvale, S. 2009. Den kvalitativa
forskningsintervjun.
Lund: Studentlitteratur.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 40 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 40 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar
- Självstudier - 66 timmar
- Nätbaserade - 30 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationskrav
Analys av forskningsprocessen med hjälp av
fo.artiklar och
övningar
vilka utmynnar i ex.arbetsplan
Tentamen
Lärare
- Gray Pamela
- Hagström Sarah
- Paakkonen Heikki
- Kielo Emilia
Examinator
Gray Pamela
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (14 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2019-07-31 till 2019-12-31
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2020-01-13 | 12:30 - 15:00 | B328 | Theory in Science and Research Methods | Mandatory Introduction to course | Gray Pamela |
2020-01-15 | 09:00 - 11:30 | B328 | Theory in Science and Research Methods | Gray Pamela | |
2020-01-16 | 09:00 - 16:00 | Theory in Science and Research Methods | Gray Pamela | ||
2020-01-17 | 09:00 - 11:30 | B328 | Theory in Science and Research Methods | Gray Pamela | |
2020-01-20 | 09:00 - 11:30 | B328 | Theory in Science and Research Methods | Gray Pamela | |
2020-01-21 | 09:00 - 16:00 | Theory in Science and Research Methods | Gray Pamela | ||
2020-01-22 | 09:00 - 11:30 | B328 | Theory in Science and Research Methods | Introduction to Statistics Mandatory lecture | Gray Pamela Paakkonen Heikki |
2020-01-23 | 09:00 - 16:00 | Theory in Science and Research Methods | Gray Pamela | ||
2020-01-24 | 09:00 - 11:30 | B328 | Theory in Science and Research Methods | Gray Pamela | |
2020-01-24 | 12:30 - 14:30 | E387 | Theory in Science and Research Methods | Information searching workshop | Hagström Sarah |
2020-01-27 | 09:00 - 11:30 | B328 | Theory in Science and Research Methods | Gray Pamela | |
2020-01-29 | 09:00 - 11:30 | F249 | Theory in Science and Research Methods | Gray Pamela |