Kursens undervisningsperiod

1 (2018-08-01 till 2018-10-21)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studenten förstår begreppet hälsa ur ett
livscykelperspektiv. Studenten
identifierar individers resurser och utmaningar
för det hälsofrämjande arbetet. Studenten förstår
hälsa som resurs och hälsofrämjande arbete som
angeläget både på individ- och på samhällelig
nivå såväl i Finland som i övriga Norden.
Studenten får färdigheter i första hjälp.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att
1. Redogöra för samt konkretisera grundläggande
begrepp inom
hälsovård (t.ex. hälsa, hälsofrämjande,
livskvalitet, salutogenes,
jämlikhet i hälsa, preventiv och promotiv vård)
2. Beskriva det hälsofrämjande arbetet för olika
åldersgrupper
3. Diskutera faktorer som inverkar hälsofrämjande
eller skapar
ohälsa under människans livscykel
4. Ge exempel på metoder för det hälsofrämjande
arbetet inom
det
egna verksamhetsområdet
5. Förklara hälsa som en process i ett sammanhang
för att öka
individens välbefinnande och delaktighet
6. Redogöra för befolkningens hälsa i relation
till genus och
socioekonomisk ställning.
Studenten förväntas kunna bedöma och agera rätt i
olyckssituationer, ha kunskap att handla rätt vid
olika
sjudomsanfall, ha kunskap i hjärtlungräddning och
användning
av
defibrillator.

Innehåll

Hälso- och sjukvårdens organisation
Folkhälsovetenskap, innehåll och metoder
Hälsovård för olika åldersgrupper
Hälsofrämjande verksamhet
Ojämlikhet i hälsa
Genustänkande

Förkunskaper

Inga

Mer information

Ifall du har ett första hjälp-intyg som är i kraft
kan du vara i kontakt med kursens examinator.

Litteratur

Aktuella forskningsartiklar och avhandlingar
Medin, J. och Alexandersson, K. 2000. Begreppen
hälsa och
hälsofrämjande - en litteraturstudie.
Studentlitteratur. ISBN 978-
91-44-01598-9.
Rostila M. och Toivanen, S. 2012. Den orättvisa
hälsan. Om
socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd.
Liber. ISBN
978-
91-47-09975-7.
Rouvinen-Wilenius, P. & Koskinen-Ollonqvist, P.
2011. Tasa-arvo
ja
osallisuus väylä terveyteen. Centret för
hälsofrämjande.
http://issuu.com/soste/docs/tasa Extern länk-
arvo_ja_osallisuus_2012/1

Referenslitteratur:
Starrin, B & Rönning, R. 2011. Socialt kapital.
Liber.
Lindqvist, R. Medikalisering, professionalisering
och hälsa: ett
sociologiskt perspektiv.
Naidoo, J. & Wills, J. 2005. Folkhälsa och
hälsofrämjande
insatser.
Studentlitteratur.
Terveyden edistämisen laatusuositus. Sosiaali- ja
terveysministeriö.
Julkaisuja 2006:19.
Scriven, A. 2010. Ewles & Simnett Hälsoarbete.
Studentlitteratur.
ISBN 978-91-44-07308-8.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 23 timmar
  • Självstudier - 60 timmar
  • Nätbaserade - 20 timmar
  • Seminarier - 10 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Läranderesultaten examineras dels i form av
gruppvisa presentationer i klass som lämnas in
skriftligt på förhand och dels genom en
sammanfattande sway-presentation som kopplas till
kurslitteraturen. Mer information om dessa fås på
första föreläsningen.

Lärare

  • Ekman Petra
  • Forss Mia
  • Grönlund Anu
  • Nyström Patrik
  • Savolainen Jari
  • Stenbäck Pernilla
  • Mannevaara Pauleen

Examinator

Grönlund Anu

Antal kursplatser

Ingen begränsning (15 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

se rumsbokningarna i ARBS

Kursanmälningstid

2018-08-13 till 2018-09-09

Examinationsformer

  • 2017-10-27 - Tentamina
  • 2015-10-15 - Rapporter och produktioner
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-08-27 09:00 - 11:30 F249 Hälsovård och hälsofrämjande Introduktion till kursen. Gruppindelning för examinationsuppgifterna i kursen görs. Nyberg Anu
2018-08-31 09:00 - 11:30 F249 Hälsovård och hälsofrämjande Introduktion till livscykelperspektivet. Ekman Petra
2018-09-03 12:30 - 15:00 F249 Hälsovård och hälsofrämjande Föreläsningen inleds med information av hälsovårdare Petra Virkki ang. hälsogranskningen och vaccinationer. Forss Mia
2018-09-11 08:30 - 11:00 F249 Hälsovård och hälsofrämjande Nyberg Anu
2018-09-18 09:00 - 15:00 F143 Hälsovård och hälsofrämjande Första hjälp Mannevaara Pauleen
2018-09-19 09:00 - 15:00 E488 Hälsovård och hälsofrämjande Första hjälp Mannevaara Pauleen
2018-09-20 12:30 - 15:00 F143 Hälsovård och hälsofrämjande Tillfället inleds med information om Finlands svenska sjuksköterskeförening (Anne Nylund). Sedan fortsätter vi med era presentationer om unga. Forss Mia
2018-09-25 08:30 - 11:00 F249 Hälsovård och hälsofrämjande Nyberg Anu
2018-09-25 12:00 - 13:30 B325 Hälsovård och hälsofrämjande/bara HV Reflektioner kring kurstemat i relation till det egna kommande yrket Nyberg Anu
2018-10-01 08:30 - 11:00 F143 Hälsovård och hälsofrämjande Nyberg Anu
2018-10-17 08:30 - 11:00 F249 Hälsovård och hälsofrämjande En blick framåt; möjligheter och utmaningar i framtiden. Kursavslutning. Besök från Johanniterna som vill informera om forskningssanarbete. Nyberg Anu

Kurs och studieplanssökning