Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen för kursen är:
- att stöda socialpedagogisk
kompetensutveckling
i klientarbete och det sociala områdets
servicesystem

- studenten kan identifiera och tillämpa
principerna för förebyggande arbete samt tidigt
stöd i arbetet med barn och unga

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
kunna
- reflektera över hur man på bästa sätt
ser och bemöter barns och ungas behov i olika
pedagogiska verksamhetsmiljöer.

- beskriva vad socialpedagogiken innebär inom
småbarnspedagogisk verksamhet och skola.

- känna till grundprinciperna för pedagogisk
planering, förverkligande och utvärdering av
pedagogisk verksamhet med barn.

- förklara hur barn lär sig och lekens
betydelse för barnet

- resonera kring vad kontextuell fostran
innebär och ge exempel på samarbete med
familjen och övriga samarbetspartners.

- diskutera gemenskaphetsstärkande metoder,
förebyggande arbete och tidigt stöd i arbetet
med barn och unga

Innehåll

Centrala begrepp:
Barns lärande
Lek
Livslångt lärande
Pedagogisk planering
Kvalitet och utvärdering
Samarbete med vårdnadshavare
Barnet som subjekt
Barnperspektiv
Integritet och respekt
Stöda välbefinnande
Tidigt stöd
Uppsökande ungdomsarbete

Förkunskaper

Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv 5
sp.

Kursen ersätter följande kurser

Socialpedagogik i klientarbete (småbarnsfostran) 5
sp

Litteratur

FN:s konvention om barnets rättigheter.
20.11.1989. Tillgänglig:
https://unicef.se/rapporter-och Extern länk-
publikationer/barnkonventionen

Grunderna för planen för småbarnspedagogik
2016.
https://www.oph.fi/lagar_och_anvisningar/laropl Extern länk
ans-
_och_examensgrunder/smabarnspedagogik/grunderna

Hundeide, Karsten. 2006. Sociokulturella ramar
för barns utveckling: barns livsvärldar. Lund:
Studentlitteratur.

Juslin Eva & Davidsson Susanne. 2016. Det
resursstarka barnet - resursförstärkande
yrkespraxis för barn under skolåldern.
Tillgänglig:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7048-31-3 Extern länk

Kaskela, M. & Kekkonen, M. 2007.
Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta; opas
varhaiskasvatuksen kehittämiseen. Helsinki:
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja
kehittämiskeskus. Oppaita 63.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/7 Extern länk
7944/OPA2006_063_Stakes.pdf?sequence=1

Kurki, Leena, Nivala, Elina, Sipilä-Lähdekorpi,
Pirkko.2006.Sosiaalipedagoginen sosiaalityö
koulussa.Helsinki. Finn Lectura.

Kristiina Laitinen och Merja Hallantie:
Välbefinnande i morgondagens skola.Ramar för
utveckling av elevvården. Guider och handböcker
2012:4.
http://www.oph.fi/download/141854_Valbefinnande Extern länk
_i_morgondagens_skola.pdf

Lehtinen, T&Jakobsson-Lundin, J. 2016.Psykologi
för klassrummet. Lärarförlaget.

Lillemyr, Ole. 2013. Lek på allvar: en
spännande utmaning. Stockholm: Liber.

Markström, A-M. 2007. Att förstå förskolan -
vardagslivets institutionella ansikten. Lund:
Studentlitteratur.

Wallin, Aila.2011. Sosiaalityö koulussa -
avaimia hyvinvointiin. Tietosanoma.Helsinki.

Williams Pia & Sheridan Sonja (red.). 2011.
Barns lärande i ett livslångt perspektiv.
Stockholm:
Liber.

Lagar:
Lagen om småbarnspedagogik 2018/540.
Tillgänglig: Finlex.fi

Lag om stöd för hemvård och privat vård av
barn. 20.12.1996/1128. Tillgänglig: Finlex.fi

Lag om elev- och studerandevård. 1287/2013.
Tillgänglig: finlex.fi

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Praktiska övningar - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 20 timmar
  • Självstudier - 85 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande
delar:
- Godkänd basgruppsprestation (obligatorisk
närvaro i
basgruppsarbete) GK/Underkänd

- Godkänd i färdighetsträningar (två
obligatoriska
tillfällen):
Gemensamhetsskapande arbetsmetoder i skolmiljö
Handledning av barn i skapande verksamhet

- Godkänd individuell uppgift 50% av
slutvitsordet(1-5)

- Godkänd hemexamination 50% av slutvitsordet
(1-5)

Lärare

  • Lohi Noora
  • Söderström Eivor
  • Werner Tove

Examinator

Lohi Noora

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2019-03-17

Kursens tidtabell

22.10-31.12.2018

Examinationsformer

  • 2018-12-10 - Tentamina
  • 2018-12-11 - Rapporter och produktioner
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning