Kursens undervisningsperiod

  • 3 (2019-01-01 till 2019-03-17)
  • 4 (2019-03-18 till 2019-07-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med praktiken är att studeranden lär
sig att handleda motionsverksamhet för
individer/grupper och förstå beteendeförändring i
förhållande till fysisk aktivitet och andra
levnadsvanor hos vuxna. Studeranden förstår hur man
kan främja vuxnas hälsa och betydelsen av fysisk
aktivitet för individernas hälsa hos målgruppen.
Studeranden kan kartlägga målgruppens tillstånd och
ställa relevanta mål när han/hon börjar jobba med
kunden och följa upp utveckling t.ex. genom att
utnyttja olika konditionstest. På basis av
kartläggningen kan studeranden jobba ändamålsenligt
mot kundernas individuella mål t.ex. genom att
planera, genomföra och utvärdera ett
träningsprogram
och lämpliga verksamhetsformer. Dessutom kan
studeranden mångsidigt använda olika
kommunikationsformer och verktyg för att nå sina
egna och kundernas mål.

Läranderesultat

Studeranden kan handleda
beteendeförändringsprocess hos vuxna.
Opiskelija osaa ohjata aikuisten
käyttäytymismuutosprosessia.

Studeranden kan tillämpa teorier och metoder
för hälsopromotion och idrott på
individ-/gruppnivå.
Opiskelija osaa soveltaa terveyden
edistämisen ja urheilun teorioita ja
menetelmiä yksilö-/ryhmätasolla.

Studeranden kan följa upp individens/gruppens
utveckling under en förändringsprocess t.ex.
genom att utföra konditionstest (eller på
något annat sätt) för att bedöma hälsa och
för att ställa relevanta mål för fysisk
aktivitet.
Opiskelija osaa seurata yksilön/ryhmän
kehitystä muutosprosessin aikana esim.
tekemällä kuntotestejä (tai jollain muulla
tavalla) arvioidakseen terveydentilaa ja
asettaakseen sopivia fyysisen aktiiivisuuden
tavoitteita.

Studeranden kan planera ändamålsenliga
träningsprogram och verksamhetsformer
utgående från fysiska tester och
hälsobedömningar.
Opiskelija osaa suunnitella
tarkoituksenmukaisia
harjoitusohjelmia ja toimintamuotoja
fyysisten
testien ja muiden arviointien perusteella.

Studeranden kan handleda vuxnas
motionsverksamhet
genom att tillämpa olika motionsformer och
träningssätt.
Opiskelija osaa ohjata aikuisten
liikuntatoimintaa
soveltamalla erilaisia liikunta- ja
harjoitusmutooja.

Studeranden kan kommunicera på ett
förståeligt
sätt
(skriftligt, muntligt och visuellt) genom
olika
kommunikationsstilar och -medel som är
anpassade
till
målgrupp och kontext.
Opiskelija osaa kommunikoida ymmärrettävällä
tavalla
(kirjallisesti, suullisesti, visuaalisesti)
hyödyntäen eri kommunikointityylejä ja -
tapoja,
jotka
soveltuvat kohderymälle ja kontekstiin.

Studeranden är medveten om hur olika
värdegrunder
påverkar individ och kan ta det i beaktande i
kundarbetet.
Opiskelija on tietoinen, kuinka erilaiset
arvopohjat
vaikuttavat yksilöön ja osaa ottaa sen
huomioon
asiakastyössä.

Studeranden kan utvärdera sitt eget kunnande,
sina
egna färdigheter och attityder samt ser sina
egna
utvecklingsbehov.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan,
taitojaan
ja asenteitaan sekä ymmärtää omat
kehittymistarpeensa.

Studeranden kan tillämpa de yrkesetiska
principerna
för sin egen bransch och arbetar för en trygg
och
säker arbetskultur.
Opiskelija osaa soveltaa oman alansa
ammattieettisiä
periaatteita ja työskennellä turvallisesti.

Studeranden kan bära ansvaret för sitt eget
arbete
och är aktiv.
Opiskelija osaa kantaa vastuun omasta
työskentelystään ja on aktiivinen.

Studeranden kan samarbeta, jobba i grupper
och
medverka till gemensamma mål.
Opiskelija osaa tehdä yhteistyöstä,
työskennellä
ryhmissä ja työskennellä yhteisiä tavoitteita
kohti.

Innehåll

- Hälsofrämjande aktiviteter för vuxna, motion
- Konditionstestning
- Träningsplanering
- Kostrådgivning
- Motivering
- Kommunikation, feedback
- Personlig handledning / grupphandledning
- Beteendeförändring och levnadsvanor

Förkunskaper

Test- och träningslära, Hälso- och
idrottspsykologi,
hälsokommunikation, Praktik inom idrottsdidaktik
och -pedagogik

Mer information

På grund av praktikens karaktär varar den här
praktiken typiskt flera månader. Andra lösningar
måste alltid diskuteras med och bekräftas av
läraren!

Litteratur

Använd litteratur mångsidigt under praktiken,
t.ex.
- Hallén, J. & Ronglan, L.T. 2011. Träningslära
för idrotterna. Sisu idrottsböcker.
- Michalsik, L. & Bangsbo, J. 2004. Aerob och
anaerob träning. Sisu idrottsböcker.
- FYSS. Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och
sjukdomsbehandling. Statens Folkhälsoinstitut,
Rapport nr 2008:4.
Mero, A., Nummela, A., Kalaja, S. & Häkkinen, K.
(red.) 2016. Huippu-urheiluvalmennus: teoria ja
käytäntö päivittäisvalmennuksessa. VK-Kustannus
Oy.
- Fogelholm, M., Vuori, I. & Vasankari, T. (red)
2011. Terveysliikunta. Kustannus Oy Duodecim.
- Bompa & Haff. 2009. Periodization: Theory and
methodology of Training. 5th edition. Human
Kinetics.
- Bellardini, H., Henriksson, A. & Tonkonogi, M.
2009. Tester och mätmetoder för idrott och hälsa.
Sisu idrottsböcker.
- Keskinen, K.L., Häkkinen, K., Kallinen, M.,
Kuivalainen, J. & Aartolahti, E. (red.) 2018.
Fyysisen kunnon mittaaminen: käsi- ja oppikirja
kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.
- Kuntotestauksen hyvät käytännöt. 2010.
Liikuntatieteellinen seura.
- Thompson, W.R., Gordon, N.F. & Pescatello, L.S.
(ed.) 2010. ACSM’s Guidelines for Exercise
Testing and Prescription. Eight Edition. Wolters
Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins.
- Dwyer, G.B. & Davis, S.E. (ed) 2005. ACSM’s
Health-related Physical Fitness Assessment
Manual. Wolters Kluwer, Lippincott Williams &
Wilkins.
- Biddle, S. J. H. & Mutrie, N. 2001. Psychology
of Physical Activity: Determinants, Well-Being
and Interventions. Routledge.
- Ogden J. (2004) Health Psychology: A textbook.
MC Graw Hill Education: Berkshire UK.
- Nätsidor, t.ex. www.kaypahoito.fi Extern länk,
http://www.ukkinstituutti.fi Extern länk.

Studieaktiviteter

  • Praktikinfotillfälle, planering och rapportering av praktik, praktikreflektionsd agspresentation - 15 timmar
  • Praktik - 120 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

1. Planering av praktiken: praktikplan,
praktikavtal

2. Genomförande av praktiken (120 h):
praktiktimmar, praktikdagbok

3. Rapportering + utvärdering och deltagande på
praktikreflektionsdagen.

Lärare

Ruutu Katri

Examinator

Ruutu Katri

Antal kursplatser

Ingen begränsning (21 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursanmälningstid

2018-08-15 till 2019-07-31

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-09-06 09:00 - 12:00 D173 Praktikreflektionsdag Sommarens praktiker Taskinen Topi
2018-10-25 09:00 - 12:00 D173 Praktikreflektionsdag Vaappo Marko
2018-11-01 13:00 - 14:00 B326 Praktik i träning och hälsa Praktikinfo (obligatorisk närvaro) Ruutu Katri
Taskinen Topi
Törnblom Cia
2018-12-17 09:00 - 12:00 D4106 Praktikreflektionsdag Ruutu Katri
2019-01-14 08:30 - 12:00 D271 Praktik i träning och hälsa Obs! Endast för de som delta i Stand up -projektet. Jungell Jacob
2019-01-14 08:30 - 12:00 D272 Praktik i träning och hälsa Obs! Endast för de som delta i Stand up -projektet. Jungell Jacob
2019-01-14 08:30 - 12:00 D275 Praktik i träning och hälsa Obs! Endast för de som delta i Stand up -projektet. Jungell Jacob
2019-03-20 12:00 - 14:00 D4106 Praktikreflektionsdag Taskinen Topi
2019-05-29 09:00 - 12:00 D173 Praktikreflektionsdag Törnblom Cia

Kurs och studieplanssökning