Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2015 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2016 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2017 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2018 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
Kursens undervisningsperiod
3 (2019-01-01 till 2019-03-17)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- ha en grundläggande förståelse för den process
som styr ergoterapeutens praktiska arbete
- ha en grundläggande förståelse för hur
aktiviteter kan anpassas, graderas eller
adapteras för att svara på individens rätt till
att vara aktiv
Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt resonemang
genom att:
- ha en grundläggande förståelse för
ergoterapeutens arbetsuppgifter i
ergoterapiprocessens olika delar
- få en förståelse för bedömningsprocessens
betydelse för den kommande ergoterapin
- kunna utnyttja professionellt resonemang i
samband med bedömningen för att identifiera
fysiska, sociala, attitydmässiga och kulturella
faktorer som kan inverka på klientens
aktivitetsutförande
Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- förstå betydelsen av och principerna för
klientcentrerat arbete
- bli medveten om principerna för det
klientcentrerade arbetet i bedömningsprocessen
- kan principerna för att ställa upp
klientcentrerade mål
Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom
att:
- utveckla förståelse för de yrkesetiska
principer som styr ergoterapeutens arbete
Studerande utvecklar sin kommunikativa kompetens
genom att:
- intervjua, observera och redogöra skriftligt
för resultat av bedömning
Läranderesultat
- studerande kan redogöra för
ergoterapiprocessens(CPPF) olika delar
- studerande kan presentera det centrala
innehållet i praxismodellerna PEOP,
MoHO och CMOP-E och beskriva hur modeller används
i ergoterapeutens professionella resonemang
- studerande kan redogöra för bedömningsprocessen
i ergoterapi
- studerande kan definiera vad reliabilitet och
validitet är och förstå vilken betydelse dessa
har i en bedömningssituation
- studerande kan diskutera de yrkesetiska
principerna som styr ergoterapeutens arbete
- studerande kan använda intervju och observation
för att samla in relevant information och kunskap
- studerande kan analysera och anpassa en
aktivitet
- studerande kan ställa upp klientcentrerade mål
med Goal Attainment Scaling GAS-metoden
- studerande kan tillämpa ergoterapiterminologin
i grundläggande ergoterapeutisk dokumentation
- studerande kan granska manualen för
ett bedömningsinstrument enligt vedertagna
riktlinjer
- studerande skriver ett blogginlägg för inside.arcada för att förmedla sitt lärande
Innehåll
Ergoterapiprocessen, Person- och klientcentrerat arbete, Bedömningsprocesssen, Målformulering,
Aktivitetsanalys, Rapportering
Förkunskaper
Grundkurs i egoterapi
Mer information
Deltagande i International week (v.7)
Litteratur
Kurslitteratur
CPPF:
Townsend,E. , Polatajko, H. 2007. Enabling
Occupation II: Advancing an Occupational Therapy.
Vision for Health, Well-Being & Justice through
Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE. Kap. 9
och 10
Aktivitetsanalys:
Creapeau, E. et al. 2003. Williard & Spackman´s
Occupational Therapy. 10 th ed. Lippincott
Williams & Wilkins. Kap 16
Ergoterapeutens yrkesetiska riktlinjer
Intervju, Bedömning:
Hagedorn R. Tools for Practice in Occupational
Therapy. 2000. Churschill Livingstone. kap 14,
Interviewing, kap 18, Introduction to assessment
of individual potential, ability and needs
Klientcentrerat arbete:
Sumsion, T. 2006. Client-centered practice in
Occupational Therapy. 2nd ed. Churchill
Livinstone, Elsevier. Kap 1
Klientcentrerad måluppsättning:
BovendÉerdt, T et al. 2009. Writing SMART
rehabilitation goals and achieving goa
lattainment scaling: a practical guide. Clinical
Rehabilitation 2009; 23: 352-361
Praxismodeller:
Turpin, M. & Iwama, M. K. 2011, Using
Occupational Therapy Models in Practice. A field
guide. Elsevier: Churchill Livingstone kap 4
(del: PEOP), 5, 6
Dokumentation, att skriva utlåtande:
K. Sames. 2010. Documenting Occupational Therapy
Practice. 2ed. Pearson. Kap. Introduction, Kap 1.
Ergoterapiterminologi 2003. Finlands
kommunförbund 2007.
Referenslitteratur:
Christiansen, C & Baum, C. 1997. Occupational
Therapy: Enabling Function and Well-Being. Second
edition. USA: Slack
Hautala, T. & Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-
Pyykönen, M. 2011. Toiminnan Voimaa.
Toimintaterapia käytännössä. Helsingfors: Edita.
Kapitel 3 i sin helhet.
Law, M. et al.2005. Measuring Occupational
Performance. Supporting best practice in
occupational therapy. 2 nd ed. Slack incorp. Kap
1, 2, 3
Kielhofner, G. 2007. A model of human Occupation:
Theory and Application. 4rd ed. Baltimore:
Lippincott, Williams & Wilkins
Lindstedt, H., Ivarsson, A-B. Goal Attainment
Scaling, GAS, Måluppfyllelseskala, Manual.
Skriftserie i vårdvetenskap 3, 2008, Örebro
universitet 2008.
Internetkällor:
http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/ Extern länk
http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/images/sto Extern länk
ries/toikirjaamissuositus.pdf
https://www.phsospsyk.net/files/omat_julkinen/8_linkit/toimintaterapeut… Extern länk
http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/assets/files/2411/toi_arvio… Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 25 timmar
- Praktiska övningar - 15 timmar
- Basgruppsarbete - 37 timmar
- Självstudier - 38 timmar
- International week vecka 7 - 20 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs:
- Tentamen (bedöms med vitsorden 1-5)
- Smågruppsarbete/individuellt: bedömningsförfarandet samt praxismodeller. (godkänd/underkänd
- deltagande i workshops (godkänd/underkänd)
Lärare
- Arola Annikki
- Peri Heidi
- Werner Tove
Examinator
Werner Tove
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (19 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2019-07-30
Omtentamensdatum
- 2019-04-12
- 2019-06-07
Kursanmälningstid
2018-04-15 till 2019-05-15
Examinationsformer
2018-03-06 - Tentamina
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-01-08 | 09:15 - 11:30 | D4110 | Ergoterapiprocessen | Kursintroduktion | Peri Heidi |
2019-01-08 | 12:30 - 16:00 | Ergoterapiprocessen | Självstudier: CPPF kap 9 o 10 + läs Case Tom | Peri Heidi | |
2019-01-09 | 12:30 - 16:00 | B516 | Ergoterapiprocessen | Workshop: Ergoterapiprocessen/CPPF | Peri Heidi |
2019-01-11 | 09:00 - 12:30 | Ergoterapiprocessen | Självstudier: bedömning | Peri Heidi | |
2019-01-15 | 09:15 - 12:00 | B326 | Ergoterapiprocessen | Föreläsningserbjudande: Bedömning | Peri Heidi |
2019-01-15 | 13:00 - 16:00 | Ergoterapiprocessen | Självstudier: Toimia.fi | Peri Heidi | |
2019-01-16 | 12:30 - 16:00 | D4110 | Ergoterapiprocessen | Workshop: Bedömningsinstrument | Peri Heidi |
2019-01-18 | 09:00 - 12:30 | Ergoterapiprocessen | Självstudier: Kliniskt resonemang | Peri Heidi | |
2019-01-22 | 09:15 - 11:45 | B516 | Ergoterapiprocessen | Kliniskt resonemang och personcentrerat arbete | Arola Annikki Peri Heidi |
2019-01-28 | 10:00 - 14:00 | Ergoterapiprocessen | Självstudier: GAS (Goal Attainment Scale) och SMART mål | Peri Heidi | |
2019-01-29 | 10:00 - 14:30 | Ergoterapiprocessen | Självstudier: COPM identifiera problemområdet och göra upp ett GAS mål/person klart tills ni är på Diak | Peri Heidi | |
2019-01-30 | 10:00 - 12:00 | Ergoterapiprocessen | My Future Work mässa i Arcada. Företagare besöker Arcada, möjlighet att bekanta sig med ställen som ev. erbjuder praktikplatser, sommarjobb etc. Delta om du har möjlighet! | Peri Heidi Werner Tove |
|
2019-02-01 | 10:00 - 14:00 | Ergoterapiprocessen | Självstudier: föruppgift till föreläsning om aktivitetsanalys | Peri Heidi | |
2019-02-04 | 09:30 - 12:00 | B516 | Ergoterapiprocessen | Genomgång pre-task uppgift aktivitetsanalys | Peri Heidi Werner Tove |
2019-02-05 | 09:15 - 16:00 | Ergoterapiprocessen | Reserverad Diak | Werner Tove | |
2019-02-06 | 13:15 - 16:00 | Ergoterapiprocessen | Reservation Diak | Werner Tove | |
2019-02-07 | 09:15 - 12:00 | Ergoterapiprocessen | Reservation Diak | Werner Tove | |
2019-02-11 | 08:30 - 17:00 | Ergoterapiprocessen | |||
2019-02-12 | 08:30 - 17:00 | Ergoterapiprocessen | |||
2019-02-13 | 08:30 - 17:00 | Ergoterapiprocessen | |||
2019-02-14 | 08:30 - 17:00 | Ergoterapiprocessen | |||
2019-02-15 | 08:30 - 17:00 | Ergoterapiprocessen | |||
2019-02-19 | 09:00 - 12:00 | Ergoterapiprocessen | Självstudier: praxismodeller | Peri Heidi Werner Tove |
|
2019-02-21 | 09:30 - 12:00 | B516 | Ergoterapiprocessen | Erbjudande: praxismodeller + info om uppgift | Werner Tove |
2019-02-22 | 09:00 - 15:00 | Ergoterapiprocessen | Grupparbete: Läs individuellt om praxismodellerna CMOP-E, MOHO, PEOP + grupparbete i förhållande till praxismodellerna | Werner Tove | |
2019-02-25 | 09:00 - 15:00 | Ergoterapiprocessen | Tidsreservation: grupparbete praxismodeller | Werner Tove | |
2019-02-26 | 09:00 - 12:00 | Ergoterapiprocessen | Självstudier ET etiska anvisningar | Werner Tove | |
2019-02-27 | 13:15 - 16:00 | B516 | Ergoterapiprocessen | Workshop: ET terminologi, utlåtande | Werner Tove |
2019-02-28 | 09:30 - 12:00 | B516 | Ergoterapiprocessen | Etiska anvisningar uppföljning | Werner Tove |
2019-03-04 | 09:30 - 12:00 | B516 | Ergoterapiprocessen | Workshop: Presentation grupparbete: praxismodeller | Peri Heidi Werner Tove |
2019-03-06 | 13:00 - 17:00 | E385 | Ergoterapiprocessen | Tentamen | Werner Tove |