Kursens undervisningsperiod

3 (2019-01-01 till 2019-03-17)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- ha en grundläggande förståelse för den process
som styr ergoterapeutens praktiska arbete
- ha en grundläggande förståelse för hur
aktiviteter kan anpassas, graderas eller
adapteras för att svara på individens rätt till
att vara aktiv

Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt resonemang
genom att:
- ha en grundläggande förståelse för
ergoterapeutens arbetsuppgifter i
ergoterapiprocessens olika delar
- få en förståelse för bedömningsprocessens
betydelse för den kommande ergoterapin
- kunna utnyttja professionellt resonemang i
samband med bedömningen för att identifiera
fysiska, sociala, attitydmässiga och kulturella
faktorer som kan inverka på klientens
aktivitetsutförande

Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- förstå betydelsen av och principerna för
klientcentrerat arbete
- bli medveten om principerna för det
klientcentrerade arbetet i bedömningsprocessen
- kan principerna för att ställa upp
klientcentrerade mål

Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom
att:
- utveckla förståelse för de yrkesetiska
principer som styr ergoterapeutens arbete

Studerande utvecklar sin kommunikativa kompetens
genom att:
- intervjua, observera och redogöra skriftligt
för resultat av bedömning

Läranderesultat

- studerande kan redogöra för
ergoterapiprocessens(CPPF) olika delar
- studerande kan presentera det centrala
innehållet i praxismodellerna PEOP,
MoHO och CMOP-E och beskriva hur modeller används
i ergoterapeutens professionella resonemang
- studerande kan redogöra för bedömningsprocessen
i ergoterapi
- studerande kan definiera vad reliabilitet och
validitet är och förstå vilken betydelse dessa
har i en bedömningssituation
- studerande kan diskutera de yrkesetiska
principerna som styr ergoterapeutens arbete
- studerande kan använda intervju och observation
för att samla in relevant information och kunskap
- studerande kan analysera och anpassa en
aktivitet
- studerande kan ställa upp klientcentrerade mål
med Goal Attainment Scaling GAS-metoden
- studerande kan tillämpa ergoterapiterminologin
i grundläggande ergoterapeutisk dokumentation
- studerande kan granska manualen för
ett bedömningsinstrument enligt vedertagna
riktlinjer
- studerande skriver ett blogginlägg för inside.arcada för att förmedla sitt lärande

Innehåll

Ergoterapiprocessen, Person- och klientcentrerat arbete, Bedömningsprocesssen, Målformulering,
Aktivitetsanalys, Rapportering

Förkunskaper

Grundkurs i egoterapi

Mer information

Deltagande i International week (v.7)

Litteratur

Kurslitteratur

CPPF:
Townsend,E. , Polatajko, H. 2007. Enabling
Occupation II: Advancing an Occupational Therapy.
Vision for Health, Well-Being & Justice through
Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE. Kap. 9
och 10

Aktivitetsanalys:
Creapeau, E. et al. 2003. Williard & Spackman´s
Occupational Therapy. 10 th ed. Lippincott
Williams & Wilkins. Kap 16
Ergoterapeutens yrkesetiska riktlinjer

Intervju, Bedömning:
Hagedorn R. Tools for Practice in Occupational
Therapy. 2000. Churschill Livingstone. kap 14,
Interviewing, kap 18, Introduction to assessment
of individual potential, ability and needs

Klientcentrerat arbete:
Sumsion, T. 2006. Client-centered practice in
Occupational Therapy. 2nd ed. Churchill
Livinstone, Elsevier. Kap 1

Klientcentrerad måluppsättning:
BovendÉerdt, T et al. 2009. Writing SMART
rehabilitation goals and achieving goa
lattainment scaling: a practical guide. Clinical
Rehabilitation 2009; 23: 352-361

Praxismodeller:
Turpin, M. & Iwama, M. K. 2011, Using
Occupational Therapy Models in Practice. A field
guide. Elsevier: Churchill Livingstone kap 4
(del: PEOP), 5, 6

Dokumentation, att skriva utlåtande:
K. Sames. 2010. Documenting Occupational Therapy
Practice. 2ed. Pearson. Kap. Introduction, Kap 1.
Ergoterapiterminologi 2003. Finlands
kommunförbund 2007.

Referenslitteratur:

Christiansen, C & Baum, C. 1997. Occupational
Therapy: Enabling Function and Well-Being. Second
edition. USA: Slack

Hautala, T. & Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-
Pyykönen, M. 2011. Toiminnan Voimaa.
Toimintaterapia käytännössä. Helsingfors: Edita.
Kapitel 3 i sin helhet.

Law, M. et al.2005. Measuring Occupational
Performance. Supporting best practice in
occupational therapy. 2 nd ed. Slack incorp. Kap
1, 2, 3

Kielhofner, G. 2007. A model of human Occupation:
Theory and Application. 4rd ed. Baltimore:
Lippincott, Williams & Wilkins

Lindstedt, H., Ivarsson, A-B. Goal Attainment
Scaling, GAS, Måluppfyllelseskala, Manual.
Skriftserie i vårdvetenskap 3, 2008, Örebro
universitet 2008.

Internetkällor:
http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/ Extern länk
http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/images/sto Extern länk
ries/toikirjaamissuositus.pdf
https://www.phsospsyk.net/files/omat_julkinen/8_linkit/toimintaterapeut… Extern länk
http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/assets/files/2411/toi_arvio… Extern länk

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 25 timmar
  • Praktiska övningar - 15 timmar
  • Basgruppsarbete - 37 timmar
  • Självstudier - 38 timmar
  • International week vecka 7 - 20 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs:

- Tentamen (bedöms med vitsorden 1-5)
- Smågruppsarbete/individuellt: bedömningsförfarandet samt praxismodeller. (godkänd/underkänd
- deltagande i workshops (godkänd/underkänd)

Lärare

  • Arola Annikki
  • Peri Heidi
  • Werner Tove

Examinator

Werner Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning (19 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2019-07-30

Omtentamensdatum

  • 2019-04-12
  • 2019-06-07

Kursanmälningstid

2018-04-15 till 2019-05-15

Examinationsformer

2018-03-06 - Tentamina

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2019-01-08 09:15 - 11:30 D4110 Ergoterapiprocessen Kursintroduktion Peri Heidi
2019-01-08 12:30 - 16:00 Ergoterapiprocessen Självstudier: CPPF kap 9 o 10 + läs Case Tom Peri Heidi
2019-01-09 12:30 - 16:00 B516 Ergoterapiprocessen Workshop: Ergoterapiprocessen/CPPF Peri Heidi
2019-01-11 09:00 - 12:30 Ergoterapiprocessen Självstudier: bedömning Peri Heidi
2019-01-15 09:15 - 12:00 B326 Ergoterapiprocessen Föreläsningserbjudande: Bedömning Peri Heidi
2019-01-15 13:00 - 16:00 Ergoterapiprocessen Självstudier: Toimia.fi Peri Heidi
2019-01-16 12:30 - 16:00 D4110 Ergoterapiprocessen Workshop: Bedömningsinstrument Peri Heidi
2019-01-18 09:00 - 12:30 Ergoterapiprocessen Självstudier: Kliniskt resonemang Peri Heidi
2019-01-22 09:15 - 11:45 B516 Ergoterapiprocessen Kliniskt resonemang och personcentrerat arbete Arola Annikki
Peri Heidi
2019-01-28 10:00 - 14:00 Ergoterapiprocessen Självstudier: GAS (Goal Attainment Scale) och SMART mål Peri Heidi
2019-01-29 10:00 - 14:30 Ergoterapiprocessen Självstudier: COPM identifiera problemområdet och göra upp ett GAS mål/person klart tills ni är på Diak Peri Heidi
2019-01-30 10:00 - 12:00 Ergoterapiprocessen My Future Work mässa i Arcada. Företagare besöker Arcada, möjlighet att bekanta sig med ställen som ev. erbjuder praktikplatser, sommarjobb etc. Delta om du har möjlighet! Peri Heidi
Werner Tove
2019-02-01 10:00 - 14:00 Ergoterapiprocessen Självstudier: föruppgift till föreläsning om aktivitetsanalys Peri Heidi
2019-02-04 09:30 - 12:00 B516 Ergoterapiprocessen Genomgång pre-task uppgift aktivitetsanalys Peri Heidi
Werner Tove
2019-02-05 09:15 - 16:00 Ergoterapiprocessen Reserverad Diak Werner Tove
2019-02-06 13:15 - 16:00 Ergoterapiprocessen Reservation Diak Werner Tove
2019-02-07 09:15 - 12:00 Ergoterapiprocessen Reservation Diak Werner Tove
2019-02-11 08:30 - 17:00 Ergoterapiprocessen
2019-02-12 08:30 - 17:00 Ergoterapiprocessen
2019-02-13 08:30 - 17:00 Ergoterapiprocessen
2019-02-14 08:30 - 17:00 Ergoterapiprocessen
2019-02-15 08:30 - 17:00 Ergoterapiprocessen
2019-02-19 09:00 - 12:00 Ergoterapiprocessen Självstudier: praxismodeller Peri Heidi
Werner Tove
2019-02-21 09:30 - 12:00 B516 Ergoterapiprocessen Erbjudande: praxismodeller + info om uppgift Werner Tove
2019-02-22 09:00 - 15:00 Ergoterapiprocessen Grupparbete: Läs individuellt om praxismodellerna CMOP-E, MOHO, PEOP + grupparbete i förhållande till praxismodellerna Werner Tove
2019-02-25 09:00 - 15:00 Ergoterapiprocessen Tidsreservation: grupparbete praxismodeller Werner Tove
2019-02-26 09:00 - 12:00 Ergoterapiprocessen Självstudier ET etiska anvisningar Werner Tove
2019-02-27 13:15 - 16:00 B516 Ergoterapiprocessen Workshop: ET terminologi, utlåtande Werner Tove
2019-02-28 09:30 - 12:00 B516 Ergoterapiprocessen Etiska anvisningar uppföljning Werner Tove
2019-03-04 09:30 - 12:00 B516 Ergoterapiprocessen Workshop: Presentation grupparbete: praxismodeller Peri Heidi
Werner Tove
2019-03-06 13:00 - 17:00 E385 Ergoterapiprocessen Tentamen Werner Tove

Kurs och studieplanssökning