Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2015 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2016 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2017 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2018 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
Kursens undervisningsperiod
1 (2018-08-01 till 2018-10-21)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom att:
- bli medveten om ergoterapins värdegrund.
Studerande utvecklar sin kommunikativa kompetens genom
att:
- inse informationsteknikens betydelse för att söka relevant
kunskap i
förhållande till kursens temaområden
- inse betydelsen av att i bloggsammanhang kunna framföra
information om
aktivitetens betydelse för personen
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om ergoterapi
genom att:
- få en förståelse för aktivitetsbegreppets centrala
betydelse och utveckling inom ergoterapi
- få en grundläggande insikt i aktivitetsvetenskap och dess
betydelse för professionen
- förstå aktivitetens betydelse och värde för personer i olika
åldrar och hur dessa aktiviteter
inverkan på personens känsla av delaktighet, hälsa och
välbefinnande
Läranderesultat
Studerande:
- känner till yrkets utveckling och historia ur ett
aktivitetsperspektiv
- kan, ur ett livscykelperspektiv, beskriva aktivitetens
betydelse i vardagen
- har en grundläggande förståelse angående aktivitetens
betydelse för känslan av välbefinnande och av delaktighet
- har en grundläggande förståelse och kan beskriva hur man
inom ergoterapin ser på sambandet mellan människa,
aktivitet och miljö ( PEO - Person- Environment-
Occupation)
- kan förklara innebörden av aktiviteternas konkreta,
symboliska och självbelönande värde
- kan på en grundläggande nivå förstå
aktivitetsvetenskapens betydelse för professionen och för
personers görande
- kan beskriva aktivitetens betydelse för den egna vardagen
samt för det egna välbefinnandet bl.a i form av blogginlägg
Innehåll
Aktivitet och delaktighet, aktivitetens värde,
Valmo, Aktivitetsvetenskap och ergoterapi
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs
Kursen ersätter följande kurser
Grundkurs i ergoterapi (2012-2013)
Grundkurs i ergoterapi (2013-2014)
Mer information
Alla praktiska övningar, handledningar, Follow-up på
självstudier samt workshops innebär obligatorisk närvaro.
Obligatorisk närvaro vid seminarium.
Frånvaro kompenseras med en skriftlig
presentation av aktuellt tema ( teoretisk del)
vilken avslutas med en personlig reflektion i
förhållande till begreppet aktivitet (subjektiv
del)
Litteratur
Obligatorisk litteratur för examination:
Christansen, Charles. H & Townsend, Elizabeth.
A. 2010. Introduction to Occupation. The Art
and Science of Living. 2:dra upplagan. New
Jersey: Pearson. Kap 1, 4 och 14.
Erlandsson, L-K. Persson, D. 2014. ValMO-
modellen. Ett redskap för aktivitetsbaserad
arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.
Gustavsson, A. (red) 2007. Delaktighetens
språk. Lund: Studentlitteratur. Följande sidor:
Kapitel 4: s. 61-81
Law, M. 2002. Participation in the occupations
of everyday life. Am J Occ Therapy. 56 (6) 640-
649
Meyer, A. 1922. The philosophy of occupational
therapy. Archives of occupational therapy, vol
1,
1-10.
Persson, D. et al. 2001. Value dimensions,
meaning and complexity in human occupation - a
tentative structure for analysis. Scandinavian
journal of occupational therapy; 8, 7-18
Övrig litteratur:
Hemmingsson, H. & Jonsson, H. 2005. An
Occupational Perspective on the Concept of
Participation in the International Classification of
Functioning, Disability and Health—Some
Critical Remarks. Am J Occ Therapy. 59(5), 569–576
Joutsivuo, T. ed. 2005. Mistä toi on tullut.
Suomalaisen toimintaterapian historia.
Helsingfors. Edita.
Reilly, M. 1962. Occupational therapy can be
one of the great ideas of 20-th century
medicine.Eleanor Clark Slage lecture. Am J Occ
Ther 16 (1), 1-9
Pierce, D. 2014. Occupational science research
describing occupation. I: Pierce, D. (red)
Occupational science for occupational therapy.
Thorofare, NJ : Slack. s. 13-21
Royeen, C. 2014. In search of graphical methods
to describe morning routines in occupational
science. I: Pierce, D. (red) Occupational
science for occupational therapy. Thorofare, NJ
: Slack. s. 67-77
Wood, W. 2014. Environmental influence on daily
time use and well-being. I: Pierce, D. (red)
Occupational science for occupational therapy.
Thorofare, NJ : Slack. s. 49-65
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
- Praktiska övningar - 22 timmar
- Självstudier - 54 timmar
- Nätbaserade - 12 timmar
- Seminarier - 8 timmar
- Workshops - 15 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten:
Lämnar in en individuell skriftlig examination, vilken baserar
sig på en - av studenten - förd aktivitetsdagbok.
Examinationens innehåll och omfattning beskrivs på
Itslearning
Examinationsuppgiften bedöms i skala 1-5.
Aktivitetsdagboken bedöms inte separat emedan denna
utgör basen i själva examinationsuppgiften.
Bedömningen sker utgående ifrån beskrivning, bearbetning,
värdering, användning av
kurslitteratur samt språk och formalia.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Werner Tove
- Arola Annikki
Examinator
Arell-Sundberg Marina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (21 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-12-01
Kursens tidtabell
Kursens tidtabell är presenterad i de bokningar
som gjorts i ARBS samt finns presenterat på
kursens eget utrymme på Itslearning
Kursanmälningstid
2018-08-13 till 2018-09-09
Examinationsformer
2018-10-21 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-08-28 | 12:00 - 16:00 | D4106 | Grundkurs i ergoterapi | Introduktion till kursen 12.00 - 14.30 ( TW och M A-S) : Tidtabell Innehåll Självstudier Examination Kl. 14.45 - 16.00 Aktivitet i ergoterapi (M A-S) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-08-29 | 12:30 - 15:30 | F367 | Grundkurs i ergoterapi | Erbjudande ( M A-S): Aktivitet i ergoterapi ur ett historiskt perspektiv Förberedelse för självstudier (Introduktionskapitlet och kapitel 1 från kursboken) | Arell-Sundberg Marina |
2018-08-30 | 08:00 - 16:00 | Grundkurs i ergoterapi | Självstudier : Läs och lär | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2018-08-31 | 09:30 - 12:00 | B327 | Grundkurs i ergoterapi | Follow-Up (TW): Uppföljning av självstudier | Werner Tove |
2018-09-03 | 08:00 - 12:00 | Grundkurs i ergoterapi | Självstudier: Sök info om ergoterapi och hur aktivitet beskrivs på olika förbunds hemsidor | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2018-09-04 | 14:00 - 16:00 | C350 | Grundkurs i ergoterapi | Follow-up: Ergoterapi och aktivitet på nätet (M A-S) Info: Examinationsuppgiften i kursen (M A-S) | Arell-Sundberg Marina |
2018-09-05 | 12:00 - 14:00 | B516 | Grundkurs i ergoterapi | Workshop (TW): Välbefinnande i aktivitet | Werner Tove |
2018-09-07 | 09:15 - 11:30 | B516 | Grundkurs i ergoterapi | Erbjudande (M A-S): 1) Vanor och rutiner inom ergoterapin 2) Information om den kommande aktivitetsveckan samt aktivitetsdagboken. 3) Genomgång av artikel angående morgonrutiner som bas för aktivitetsveckan | Arell-Sundberg Marina |
2018-09-10 | 09:00 - 15:00 | Grundkurs i ergoterapi | AKtivitetsveckan: " Den egna aktiviteten" och arbete med aktivitetsdagboken | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2018-09-11 | 09:00 - 15:00 | Grundkurs i ergoterapi | AKtivitetsveckan: " Den egna aktiviteten" och arbete med aktivitetsdagboken | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2018-09-12 | 09:15 - 11:45 | B327 | Grundkurs i ergoterapi | Handledning ( M A-S): 1) Aktivitetsvecka och aktivitetsdagboken 2) Examinationsuppgiften - inför första inlämningen = Formalia | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-09-13 | 09:00 - 15:00 | Grundkurs i ergoterapi | Aktiviteteveckan: "den egna aktiviteten" och arbete med aktivitetsdagboken | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2018-09-14 | 09:00 - 15:00 | Grundkurs i ergoterapi | Aktiviteteveckan: "den egna aktiviteten" och arbete med aktivitetsdagboken | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2018-09-18 | 09:15 - 12:15 | B516 | Grundkurs i ergoterapi | Workshop (M A-S): Aktivitet ur ett livscykelperspektiv | Arell-Sundberg Marina |
2018-09-19 | 09:15 - 11:45 | B327 | Grundkurs i ergoterapi | Erbjudande (TW): Förmiddag: Behov att vara aktiv + Delaktighet i aktiviteter Eftermiddag kl. 13: Genomgång av praxismodellen PEO (Obligatorisk närvaro) | Werner Tove |
2018-09-19 | 13:00 - 15:00 | B516 | Grundkurs i ergoterapi | Workshop (TW): PEO och aktivtetens mångfald | Werner Tove |
2018-09-25 | 09:15 - 11:45 | B327 | Grundkurs i ergoterapi | Föreläsning (M A-S) Obligatorisk närvaro - ValMO del 1 | Arell-Sundberg Marina |
2018-09-26 | 09:15 - 11:45 | B516 | Grundkurs i ergoterapi | Workshop (M A-S) Obligatorisk närvaro: ValMo del 2 - Oval-9 | Arell-Sundberg Marina |
2018-10-03 | 10:15 - 15:00 | B516 | Grundkurs i ergoterapi | Erbjudande (TW): 1) Ergoterapins yrkesparadigm 2) Grundantaganden inom ergoterapi | Werner Tove |
2018-10-10 | 09:15 - 11:45 | B327 | Grundkurs i ergoterapi | Självstudier: Jobba med examinationsuppgiften | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-10-11 | 12:15 - 16:00 | Grundkurs i ergoterapi | Workshop (TW och M A-S): Aktivitet ur ett aktivitetsvetenskapligt perspektiv | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2018-10-15 | 12:30 - 15:30 | B320 | Grundkurs i ergoterapi | Seminarium ( M A-S) | Arell-Sundberg Marina |