Kursens undervisningsperiod

1 (2018-08-01 till 2018-10-21)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom att:
- bli medveten om ergoterapins värdegrund.

Studerande utvecklar sin kommunikativa kompetens genom
att:
- inse informationsteknikens betydelse för att söka relevant
kunskap i
förhållande till kursens temaområden
- inse betydelsen av att i bloggsammanhang kunna framföra
information om
aktivitetens betydelse för personen

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om ergoterapi
genom att:
- få en förståelse för aktivitetsbegreppets centrala
betydelse och utveckling inom ergoterapi
- få en grundläggande insikt i aktivitetsvetenskap och dess
betydelse för professionen
- förstå aktivitetens betydelse och värde för personer i olika
åldrar och hur dessa aktiviteter
inverkan på personens känsla av delaktighet, hälsa och
välbefinnande

Läranderesultat

Studerande:
- känner till yrkets utveckling och historia ur ett
aktivitetsperspektiv
- kan, ur ett livscykelperspektiv, beskriva aktivitetens
betydelse i vardagen
- har en grundläggande förståelse angående aktivitetens
betydelse för känslan av välbefinnande och av delaktighet
- har en grundläggande förståelse och kan beskriva hur man
inom ergoterapin ser på sambandet mellan människa,
aktivitet och miljö ( PEO - Person- Environment-
Occupation)
- kan förklara innebörden av aktiviteternas konkreta,
symboliska och självbelönande värde
- kan på en grundläggande nivå förstå
aktivitetsvetenskapens betydelse för professionen och för
personers görande
- kan beskriva aktivitetens betydelse för den egna vardagen
samt för det egna välbefinnandet bl.a i form av blogginlägg

Innehåll

Aktivitet och delaktighet, aktivitetens värde,
Valmo, Aktivitetsvetenskap och ergoterapi

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs

Kursen ersätter följande kurser

Grundkurs i ergoterapi (2012-2013)
Grundkurs i ergoterapi (2013-2014)

Mer information

Alla praktiska övningar, handledningar, Follow-up på
självstudier samt workshops innebär obligatorisk närvaro.
Obligatorisk närvaro vid seminarium.

Frånvaro kompenseras med en skriftlig
presentation av aktuellt tema ( teoretisk del)
vilken avslutas med en personlig reflektion i
förhållande till begreppet aktivitet (subjektiv
del)

Litteratur

Obligatorisk litteratur för examination:

Christansen, Charles. H & Townsend, Elizabeth.
A. 2010. Introduction to Occupation. The Art
and Science of Living. 2:dra upplagan. New
Jersey: Pearson. Kap 1, 4 och 14.

Erlandsson, L-K. Persson, D. 2014. ValMO-
modellen. Ett redskap för aktivitetsbaserad
arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.

Gustavsson, A. (red) 2007. Delaktighetens
språk. Lund: Studentlitteratur. Följande sidor:
Kapitel 4: s. 61-81

Law, M. 2002. Participation in the occupations
of everyday life. Am J Occ Therapy. 56 (6) 640-
649

Meyer, A. 1922. The philosophy of occupational
therapy. Archives of occupational therapy, vol
1,
1-10.

Persson, D. et al. 2001. Value dimensions,
meaning and complexity in human occupation - a
tentative structure for analysis. Scandinavian
journal of occupational therapy; 8, 7-18

Övrig litteratur:

Hemmingsson, H. & Jonsson, H. 2005. An
Occupational Perspective on the Concept of
Participation in the International Classification of
Functioning, Disability and Health—Some
Critical Remarks. Am J Occ Therapy. 59(5), 569–576

Joutsivuo, T. ed. 2005. Mistä toi on tullut.
Suomalaisen toimintaterapian historia.
Helsingfors. Edita.

Reilly, M. 1962. Occupational therapy can be
one of the great ideas of 20-th century
medicine.Eleanor Clark Slage lecture. Am J Occ
Ther 16 (1), 1-9

Pierce, D. 2014. Occupational science research
describing occupation. I: Pierce, D. (red)
Occupational science for occupational therapy.
Thorofare, NJ : Slack. s. 13-21

Royeen, C. 2014. In search of graphical methods
to describe morning routines in occupational
science. I: Pierce, D. (red) Occupational
science for occupational therapy. Thorofare, NJ
: Slack. s. 67-77

Wood, W. 2014. Environmental influence on daily
time use and well-being. I: Pierce, D. (red)
Occupational science for occupational therapy.
Thorofare, NJ : Slack. s. 49-65

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
  • Praktiska övningar - 22 timmar
  • Självstudier - 54 timmar
  • Nätbaserade - 12 timmar
  • Seminarier - 8 timmar
  • Workshops - 15 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten:

Lämnar in en individuell skriftlig examination, vilken baserar
sig på en - av studenten - förd aktivitetsdagbok.
Examinationens innehåll och omfattning beskrivs på
Itslearning

Examinationsuppgiften bedöms i skala 1-5.
Aktivitetsdagboken bedöms inte separat emedan denna
utgör basen i själva examinationsuppgiften.

Bedömningen sker utgående ifrån beskrivning, bearbetning,
värdering, användning av
kurslitteratur samt språk och formalia.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Werner Tove
  • Arola Annikki

Examinator

Arell-Sundberg Marina

Antal kursplatser

Ingen begränsning (21 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2018-12-01

Kursens tidtabell

Kursens tidtabell är presenterad i de bokningar
som gjorts i ARBS samt finns presenterat på
kursens eget utrymme på Itslearning

Kursanmälningstid

2018-08-13 till 2018-09-09

Examinationsformer

2018-10-21 - Rapporter och produktioner

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-08-28 12:00 - 16:00 D4106 Grundkurs i ergoterapi Introduktion till kursen 12.00 - 14.30 ( TW och M A-S) : Tidtabell Innehåll Självstudier Examination Kl. 14.45 - 16.00 Aktivitet i ergoterapi (M A-S) Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-08-29 12:30 - 15:30 F367 Grundkurs i ergoterapi Erbjudande ( M A-S): Aktivitet i ergoterapi ur ett historiskt perspektiv Förberedelse för självstudier (Introduktionskapitlet och kapitel 1 från kursboken) Arell-Sundberg Marina
2018-08-30 08:00 - 16:00 Grundkurs i ergoterapi Självstudier : Läs och lär Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-08-31 09:30 - 12:00 B327 Grundkurs i ergoterapi Follow-Up (TW): Uppföljning av självstudier Werner Tove
2018-09-03 08:00 - 12:00 Grundkurs i ergoterapi Självstudier: Sök info om ergoterapi och hur aktivitet beskrivs på olika förbunds hemsidor Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-09-04 14:00 - 16:00 C350 Grundkurs i ergoterapi Follow-up: Ergoterapi och aktivitet på nätet (M A-S) Info: Examinationsuppgiften i kursen (M A-S) Arell-Sundberg Marina
2018-09-05 12:00 - 14:00 B516 Grundkurs i ergoterapi Workshop (TW): Välbefinnande i aktivitet Werner Tove
2018-09-07 09:15 - 11:30 B516 Grundkurs i ergoterapi Erbjudande (M A-S): 1) Vanor och rutiner inom ergoterapin 2) Information om den kommande aktivitetsveckan samt aktivitetsdagboken. 3) Genomgång av artikel angående morgonrutiner som bas för aktivitetsveckan Arell-Sundberg Marina
2018-09-10 09:00 - 15:00 Grundkurs i ergoterapi AKtivitetsveckan: " Den egna aktiviteten" och arbete med aktivitetsdagboken Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-09-11 09:00 - 15:00 Grundkurs i ergoterapi AKtivitetsveckan: " Den egna aktiviteten" och arbete med aktivitetsdagboken Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-09-12 09:15 - 11:45 B327 Grundkurs i ergoterapi Handledning ( M A-S): 1) Aktivitetsvecka och aktivitetsdagboken 2) Examinationsuppgiften - inför första inlämningen = Formalia Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-09-13 09:00 - 15:00 Grundkurs i ergoterapi Aktiviteteveckan: "den egna aktiviteten" och arbete med aktivitetsdagboken Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-09-14 09:00 - 15:00 Grundkurs i ergoterapi Aktiviteteveckan: "den egna aktiviteten" och arbete med aktivitetsdagboken Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-09-18 09:15 - 12:15 B516 Grundkurs i ergoterapi Workshop (M A-S): Aktivitet ur ett livscykelperspektiv Arell-Sundberg Marina
2018-09-19 09:15 - 11:45 B327 Grundkurs i ergoterapi Erbjudande (TW): Förmiddag: Behov att vara aktiv + Delaktighet i aktiviteter Eftermiddag kl. 13: Genomgång av praxismodellen PEO (Obligatorisk närvaro) Werner Tove
2018-09-19 13:00 - 15:00 B516 Grundkurs i ergoterapi Workshop (TW): PEO och aktivtetens mångfald Werner Tove
2018-09-25 09:15 - 11:45 B327 Grundkurs i ergoterapi Föreläsning (M A-S) Obligatorisk närvaro - ValMO del 1 Arell-Sundberg Marina
2018-09-26 09:15 - 11:45 B516 Grundkurs i ergoterapi Workshop (M A-S) Obligatorisk närvaro: ValMo del 2 - Oval-9 Arell-Sundberg Marina
2018-10-03 10:15 - 15:00 B516 Grundkurs i ergoterapi Erbjudande (TW): 1) Ergoterapins yrkesparadigm 2) Grundantaganden inom ergoterapi Werner Tove
2018-10-10 09:15 - 11:45 B327 Grundkurs i ergoterapi Självstudier: Jobba med examinationsuppgiften Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-10-11 12:15 - 16:00 Grundkurs i ergoterapi Workshop (TW och M A-S): Aktivitet ur ett aktivitetsvetenskapligt perspektiv Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-10-15 12:30 - 15:30 B320 Grundkurs i ergoterapi Seminarium ( M A-S) Arell-Sundberg Marina

Kurs och studieplanssökning