Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Kursens undervisningsperiod
1 (2018-08-01 till 2018-10-21)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- kan teoretiskt förklara och praktiskt
tillämpa olika modeller för ergoterapin för att
öka aktivitetsmöjligheter och delaktighet hos
klienter med aktivitetsbegränsningar
förorsakande av reumatologiska sjukdomar eller
handkirurgiska-, ortopediska- och traumatologiska
skador
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att studerande:
- förstår hur skadan / nedsättningen inverkar
på individens aktivitetsutförande och delaktighet
inom de olika aktivitetsområdena
- kan genom professionellt resonemang stödja
klientens aktivitetsutförande
- kan bedöma, planera och förverkliga samt
utvärdera den personcentrerade ergoterapin för
klienten med aktivitetsbegränsningar
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
-studerande förstår betydelsen av det
multiprofessionella samarbetet
-kan förmedla information, idéer, problem och
lösningar inom ergoterapins område
interdisciplinärt, till lekmän samt till
ergoterapistuderande
Studerande utvecklar sin kommunikativ och social
kompetens:
-kan förmedla sitt budskap skriftligt, genom
olika kommunikationsstilar och -medel som är
anpassade till målgrupp och kontext
Läranderesultat
Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om ergoterapi
genom att:
- kunna redogöra för och i case implementera
principerna för rehabiliteringen
Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att via case:
- kan definiera personens aktivitetsutmaning
och resurser och på basen av det
- kan välja och tillämpa en ändamålsenlig
referensram för att bedöma, planera,
förverkliga och utvärdera den personcentrerade
ergoterapiprocessen samt kunna stödja till aktivitetsadaptation
- i samband med praktiska övningar kan stödja
personens aktivitetsutförande
- kan tillämpa ergoterapiprocessen och ett
personcentrerat förhållningssätt
- kan förklara och grunda sitt kliniska
resonemang i teori
Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- i case kan redogöra för det multiprofessionella
samarbetet och ergoterapeutens ansvarsuppgifter
- skriva ett blogginlägg för Inside Arcada för
att förmedla sitt lärande
ORTOSDELEN: Studerande kan tillverka några
grundläggande statiska ortoser (vilo- och
arbetsortos, tum- och fingerortos) samt har
teoretisk kunskap för att tillverka övriga
statiska- samt dynamiska ortoser. Studerande
kan också reflektera över ortosens betydelse ur
ett aktivitetsadaptations perspektiv.
Innehåll
Ergoterapi för personer med reumatiska
sjukdomar, problem i stöd och rörelseorganen samt
traumatologiska skador. Ergoterapi vid
smärtsyndrom. Grunderna i teoribildning och
aktivitetsvetenskapliga begreppet Occupational
Adaption och Occupational Challenge. Handens
funktion och ortosbehandling för olika diagnoser. Tillverkning av ortoser.
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi, Ergoterapiprocessen,
Aktivitet, hälsa och samhälle
Mer information
Undervisningsspråk engelska för delen: Dynamiska
handortoser.
Litteratur
Obligatorisk kurslitteratur:
Ergoterapilitteratur som behandlar följande
teman: reumatiska sjukdomar (artros
inkluderat), ryggmärgsskada och smärta (se exempel nedan)
Litteratur i förhållande till kliniskt och
professionellt resonemang, samt litteratur om
anpassningsprocessen.
Wong, S., Fisher, G. 2015. Comparing and using
occupational-focused models. Occupational
therapy in Health Care, 29 (3): 297-315, 2015.
Schkade,J.,Schultz,S. 1992. Occupational adaptation: Toward a holistic approach for contemporary practice, part 1. I: American Journal of OT; September 1992, vol 46, nr 9: 829-837
Ann Turner, Marg Foster, Sybil E. Johnson.
2008. Occupational therapy and physical dysfunction:
principles, skills and practice. 5 th ed.
Edinburgh : Churchill Livingstone
McHugh Pendleton. H, Schultz-Krohn,W. 2006.
Pedretti's occupational therapy : practice
skills for physical dysfunction. St. Louis,
Mosby/Elsevier
Mooney, M, Ireson, C. 2009. Occupational
therapy in orthopaedics and trauma. Chichester ; Ames,
Iowa : Wiley-Blackwell
Radomski, M., Trombly Latham, C. 2008.
Occupational therapy for physical dysfunction.
6th ed. kap. 41-46. Lippincott Williams &
Wilkins. Baltimore
Schell, B., Schell, J. 2008. Clinical and
professional reasoning in occupational therapy.
Kap 1, 2. Philadelphia: Wolters
Kluwer/Lippincott
Williams & Wilkins
Turpin, M., Iwama, M.K. 2010. Using
Occupational Therapy Models in Practice. Kap 3
New York: Churchill Livingstone/ Elsevier
ORTOSDELEN
Böcker som kan nyttjas i ortosrapporten:
Lundborg, G., Björkamn, A. 2015.
Handkirurgi.Studentlitteratur AB.
Kap.2,3,4,13,15,17,18,22,27,29,30,33
Van Lede, P., Veldhoven van, G.(1998).
Therapeutic hand splints. A rational approach. Vol 1 och 2.
Antverp-belgium. Provan. (ISBN 90-804338-2-9)
Vastamäki,M. (toim.).(2000). Käsikirurgia.
Duodecim. Hämeenlinna. Karisto.
Referenslitteratur:
Cooper, C. 2007. Fundamentals of Hand Therapy.
Elsevier-Mosby, St.Louis. Missouri.
Hammarskiöld, G. 1996. Hjälpreda för
reumatiker.
Lev lättare med hjälpmedel.
Handikappsinstitutet.
Kristianstad.
Hänninen, Koskelo, Kankaanpää, Airaksinen.2005.
Ergonomia terveydenhuollossa. Karisto oy. ISBN:
951-847-039-1
Kielhofner, G. (2004). Conceptual Foundations
of Occupational Therapy. Philadelphia: F.A Davis
Company.
Kyngäs, H. (toim) 2007. Reuma. Duodecim.
Hämeenlinna.
Leirisalo-Repo,M.(toim.), Hämäläinen, M.,
Moilanen,E. 2002 Reumataudit.3. painos.
Duodecim, Rauma.
Reuma aapinen:
http://www.reumaliitto.fi/reuma Extern länk-
aapinen/
Reumatiska sjukdomar:
https://reumatikerforbundet.org/reumatism/diagn Extern länk
os
er/
Stein, Söderback, Cutler, Larson. 2006.
Occupational therapy and ergonomics. Whurr
publishers limited. ISBN: 978-1-86156-504-4
Sumsion, T. 2006. Client-centred practice in
occupational therapy: a guide to
implementation.
2:a uppl. Edinburgh: Churchill Livingstone.
Söderback, I,. 2009. International handbook of
occupational therapy interventions. New York:
Springer
Vastamäki,M. (toim.).2016. Käsikirurgia.
Kandidaattikustannys OY: Helsinki. s. 51; 91-
100;
155- 159; 166 -179; 182 - 187; 263 - 270;hela
kapitel 5; kapitel 8; 544 - 551; Kapitel 12
171, 260-284, 319-325, 469-475, kap 11,12,13.
Viikari-Juntura, E. (toim) 2009. Fysiatria.
4.uudistettu painos. Duodecim. Otavan
kirjapaino
oy. Keuruu. kap.1.4, 1.5, 2.2, 2.3, 2.11, 2.14
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 18 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 2 timmar
- Praktiska övningar - 15 timmar
- Basgruppsarbete - 44 timmar
- Självstudier - 50 timmar
- Seminarier - 6 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Examinationsuppgift Case Senja
Examinationskrav
Godkända prestationer i praktiska övningar,
skriftliga uppgifter och blogginlägg, samt
deltagande i reflektionsdiskussion och seminarie.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Peri Heidi
- Werner Tove
Examinator
Werner Tove
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (13 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2019-01-07
Kursens tidtabell
Se tidsbokning ARBS/ASTA
Kursanmälningstid
2018-04-15 till 2019-07-31
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- 2018-10-07 - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-08-29 | 09:30 - 15:00 | B326 | Aktivitet och delaktighet I | Fm: Introduktion till kursen Em: Erbjudande Teorier och modeller inom ET | Werner Tove |
2018-09-04 | 13:15 - 15:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | Erbjudande: Kliniskt resonemang (TW) | Werner Tove |
2018-09-11 | 12:30 - 15:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | Erbjudande: Repetition av handens funktionella anatomin + greppsanalys (MA-S) | Arell-Sundberg Marina |
2018-09-12 | 09:15 - 15:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | Fm: Erbjudande: Bedömning och rehabilitering av övre extremiteten (TW, HP) Em: Tillgång till bedömningsinstrument (valfri) | Peri Heidi Werner Tove |
2018-09-24 | 13:15 - 15:30 | B325 | Aktivitet och delaktighet I | Erbjudande: Anpassningsprocessen | Werner Tove |
2018-09-25 | 12:30 - 14:45 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | Erbjudande: Ryggmärgsskador och aktivitet (HP) | Peri Heidi |
2018-10-01 | 09:00 - 16:00 | C350 | Aktivitet och delaktighet I | Övriga som inte är i DIAK: DVD Murderball ELLER självstudier med examinationsuppgift | Werner Tove |
2018-10-01 | 09:15 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet I | DIAK: Köksaktivitet i smågrupp (TW) Kl. 9.15-12: Grupp A Kl. 13.15-16: Grupp B | Werner Tove | |
2018-10-01 | 14:30 - 16:00 | B325 | Aktivitet och delaktighet I | Föreläsningserbjudande RMS ställningsvård | Peri Heidi |
2018-10-02 | 13:00 - 14:30 | B325 | Aktivitet och delaktighet I | Föreläsningserbjudande RMS ställningsvård | Peri Heidi |
2018-10-02 | 13:15 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet I | DIAK: Köksaktivitet i smågrupp (TW) Kl. 13.15-16: Grupp C | Werner Tove | |
2018-10-02 | 14:30 - 16:30 | C350 | Aktivitet och delaktighet I | Övriga som inte är i DIAK: DVD Murderball ELLER självstudier med examinationsuppgift | Werner Tove |
2018-10-04 | 09:15 - 12:00 | D4107-08 | Aktivitet och delaktighet I | Vi träffas i denna klass kl. 9.15 | Peri Heidi Werner Tove |
2018-10-04 | 09:15 - 12:00 | B325 | Aktivitet och delaktighet I | Seminarie (första delen av kursen) | Peri Heidi Werner Tove |
2018-10-08 | 13:00 - 17:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Statiska ortoser Workshop 1 | Arell-Sundberg Marina |
2018-10-09 | 09:30 - 11:45 | F363 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Examinationsuppgiften: den teoretiska delen startar | Arell-Sundberg Marina |
2018-10-09 | 12:15 - 16:30 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Statiska ortoser - Workshop 2 Tidtabell: 12.15 - 13.00 genomgång av dagens uppgift 13.00 - 15.30 Färdighetsträning 15.30 - 16.30 Möjlighet att färdigställa ortosen/ortoserna ( eget arbete) | Arell-Sundberg Marina |
2018-10-10 | 08:30 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Rummet bokat för själv-valt arbete på egen hand ( ex. påbörja formande av examinationsuppgiften) | Arell-Sundberg Marina |
2018-10-11 | 08:30 - 12:30 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Statiska ortoser kl. 8.30 - 10.00 Workshop 3 kl 10.15 - 12.30 Arbete på egen hand | Arell-Sundberg Marina |
2018-10-12 | 08:30 - 15:30 | B522 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Workshop 3,4 och 5 | Arell-Sundberg Marina |
2018-10-15 | 09:15 - 11:45 | B325 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Dynamiska ortoser (Teori) | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
2018-10-15 | 13:00 - 17:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Dynamiska ortoser (Workshop 1) | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
2018-10-16 | 13:00 - 17:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: statiska ortoser - Workshop 6 examinationsortoserna slutförs | Arell-Sundberg Marina |
2018-10-17 | 08:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Statiska ortoser - seminarium | Arell-Sundberg Marina |
2018-10-19 | 08:30 - 16:30 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Dynamiska ortoser Workshop 2: 8.30 - 10.30 Workshop 3: 10.45 - 12 Lunch Workshop 4: 13 - 14 Seminarium 14.15 - 16.00 | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |