Kursens undervisningsperiod

1 (2018-08-01 till 2018-10-21)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- kan teoretiskt förklara och praktiskt
tillämpa olika modeller för ergoterapin för att
öka aktivitetsmöjligheter och delaktighet hos
klienter med aktivitetsbegränsningar
förorsakande av reumatologiska sjukdomar eller
handkirurgiska-, ortopediska- och traumatologiska
skador

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att studerande:
- förstår hur skadan / nedsättningen inverkar
på individens aktivitetsutförande och delaktighet
inom de olika aktivitetsområdena
- kan genom professionellt resonemang stödja
klientens aktivitetsutförande
- kan bedöma, planera och förverkliga samt
utvärdera den personcentrerade ergoterapin för
klienten med aktivitetsbegränsningar

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
-studerande förstår betydelsen av det
multiprofessionella samarbetet
-kan förmedla information, idéer, problem och
lösningar inom ergoterapins område
interdisciplinärt, till lekmän samt till
ergoterapistuderande

Studerande utvecklar sin kommunikativ och social
kompetens:

-kan förmedla sitt budskap skriftligt, genom
olika kommunikationsstilar och -medel som är
anpassade till målgrupp och kontext

Läranderesultat

Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om ergoterapi
genom att:
- kunna redogöra för och i case implementera
principerna för rehabiliteringen

Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att via case:
- kan definiera personens aktivitetsutmaning
och resurser och på basen av det
- kan välja och tillämpa en ändamålsenlig
referensram för att bedöma, planera,
förverkliga och utvärdera den personcentrerade
ergoterapiprocessen samt kunna stödja till aktivitetsadaptation
- i samband med praktiska övningar kan stödja
personens aktivitetsutförande
- kan tillämpa ergoterapiprocessen och ett
personcentrerat förhållningssätt
- kan förklara och grunda sitt kliniska
resonemang i teori

Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- i case kan redogöra för det multiprofessionella
samarbetet och ergoterapeutens ansvarsuppgifter
- skriva ett blogginlägg för Inside Arcada för
att förmedla sitt lärande

ORTOSDELEN: Studerande kan tillverka några
grundläggande statiska ortoser (vilo- och
arbetsortos, tum- och fingerortos) samt har
teoretisk kunskap för att tillverka övriga
statiska- samt dynamiska ortoser. Studerande
kan också reflektera över ortosens betydelse ur
ett aktivitetsadaptations perspektiv.

Innehåll

Ergoterapi för personer med reumatiska
sjukdomar, problem i stöd och rörelseorganen samt
traumatologiska skador. Ergoterapi vid
smärtsyndrom. Grunderna i teoribildning och
aktivitetsvetenskapliga begreppet Occupational
Adaption och Occupational Challenge. Handens
funktion och ortosbehandling för olika diagnoser. Tillverkning av ortoser.

Förkunskaper

Grundkurs i ergoterapi, Ergoterapiprocessen,
Aktivitet, hälsa och samhälle

Mer information

Undervisningsspråk engelska för delen: Dynamiska
handortoser.

Litteratur

Obligatorisk kurslitteratur:

Ergoterapilitteratur som behandlar följande
teman: reumatiska sjukdomar (artros
inkluderat), ryggmärgsskada och smärta (se exempel nedan)

Litteratur i förhållande till kliniskt och
professionellt resonemang, samt litteratur om
anpassningsprocessen.

Wong, S., Fisher, G. 2015. Comparing and using
occupational-focused models. Occupational
therapy in Health Care, 29 (3): 297-315, 2015.

Schkade,J.,Schultz,S. 1992. Occupational adaptation: Toward a holistic approach for contemporary practice, part 1. I: American Journal of OT; September 1992, vol 46, nr 9: 829-837

Ann Turner, Marg Foster, Sybil E. Johnson.
2008. Occupational therapy and physical dysfunction:
principles, skills and practice. 5 th ed.
Edinburgh : Churchill Livingstone

McHugh Pendleton. H, Schultz-Krohn,W. 2006.
Pedretti's occupational therapy : practice
skills for physical dysfunction. St. Louis,
Mosby/Elsevier

Mooney, M, Ireson, C. 2009. Occupational
therapy in orthopaedics and trauma. Chichester ; Ames,
Iowa : Wiley-Blackwell

Radomski, M., Trombly Latham, C. 2008.
Occupational therapy for physical dysfunction.
6th ed. kap. 41-46. Lippincott Williams &
Wilkins. Baltimore

Schell, B., Schell, J. 2008. Clinical and
professional reasoning in occupational therapy.
Kap 1, 2. Philadelphia: Wolters
Kluwer/Lippincott
Williams & Wilkins

Turpin, M., Iwama, M.K. 2010. Using
Occupational Therapy Models in Practice. Kap 3
New York: Churchill Livingstone/ Elsevier

ORTOSDELEN

Böcker som kan nyttjas i ortosrapporten:

Lundborg, G., Björkamn, A. 2015.
Handkirurgi.Studentlitteratur AB.
Kap.2,3,4,13,15,17,18,22,27,29,30,33

Van Lede, P., Veldhoven van, G.(1998).
Therapeutic hand splints. A rational approach. Vol 1 och 2.
Antverp-belgium. Provan. (ISBN 90-804338-2-9)

Vastamäki,M. (toim.).(2000). Käsikirurgia.
Duodecim. Hämeenlinna. Karisto.

Referenslitteratur:

Cooper, C. 2007. Fundamentals of Hand Therapy.
Elsevier-Mosby, St.Louis. Missouri.

Hammarskiöld, G. 1996. Hjälpreda för
reumatiker.
Lev lättare med hjälpmedel.
Handikappsinstitutet.
Kristianstad.

Hänninen, Koskelo, Kankaanpää, Airaksinen.2005.
Ergonomia terveydenhuollossa. Karisto oy. ISBN:
951-847-039-1

Kielhofner, G. (2004). Conceptual Foundations
of Occupational Therapy. Philadelphia: F.A Davis
Company.

Kyngäs, H. (toim) 2007. Reuma. Duodecim.
Hämeenlinna.

Leirisalo-Repo,M.(toim.), Hämäläinen, M.,
Moilanen,E. 2002 Reumataudit.3. painos.
Duodecim, Rauma.

Reuma aapinen:
http://www.reumaliitto.fi/reuma Extern länk-
aapinen/

Reumatiska sjukdomar:
https://reumatikerforbundet.org/reumatism/diagn Extern länk
os
er/

Stein, Söderback, Cutler, Larson. 2006.
Occupational therapy and ergonomics. Whurr
publishers limited. ISBN: 978-1-86156-504-4

Sumsion, T. 2006. Client-centred practice in
occupational therapy: a guide to
implementation.
2:a uppl. Edinburgh: Churchill Livingstone.

Söderback, I,. 2009. International handbook of
occupational therapy interventions. New York:
Springer

Vastamäki,M. (toim.).2016. Käsikirurgia.
Kandidaattikustannys OY: Helsinki. s. 51; 91-
100;
155- 159; 166 -179; 182 - 187; 263 - 270;hela
kapitel 5; kapitel 8; 544 - 551; Kapitel 12
171, 260-284, 319-325, 469-475, kap 11,12,13.

Viikari-Juntura, E. (toim) 2009. Fysiatria.
4.uudistettu painos. Duodecim. Otavan
kirjapaino
oy. Keuruu. kap.1.4, 1.5, 2.2, 2.3, 2.11, 2.14

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 18 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 2 timmar
  • Praktiska övningar - 15 timmar
  • Basgruppsarbete - 44 timmar
  • Självstudier - 50 timmar
  • Seminarier - 6 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Examinationsuppgift Case Senja

Examinationskrav

Godkända prestationer i praktiska övningar,
skriftliga uppgifter och blogginlägg, samt
deltagande i reflektionsdiskussion och seminarie.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Peri Heidi
  • Werner Tove

Examinator

Werner Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning (13 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2019-01-07

Kursens tidtabell

Se tidsbokning ARBS/ASTA

Kursanmälningstid

2018-04-15 till 2019-07-31

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
  • 2018-10-07 - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-08-29 09:30 - 15:00 B326 Aktivitet och delaktighet I Fm: Introduktion till kursen Em: Erbjudande Teorier och modeller inom ET Werner Tove
2018-09-04 13:15 - 15:00 B516 Aktivitet och delaktighet I Erbjudande: Kliniskt resonemang (TW) Werner Tove
2018-09-11 12:30 - 15:00 B516 Aktivitet och delaktighet I Erbjudande: Repetition av handens funktionella anatomin + greppsanalys (MA-S) Arell-Sundberg Marina
2018-09-12 09:15 - 15:00 B516 Aktivitet och delaktighet I Fm: Erbjudande: Bedömning och rehabilitering av övre extremiteten (TW, HP) Em: Tillgång till bedömningsinstrument (valfri) Peri Heidi
Werner Tove
2018-09-24 13:15 - 15:30 B325 Aktivitet och delaktighet I Erbjudande: Anpassningsprocessen Werner Tove
2018-09-25 12:30 - 14:45 B516 Aktivitet och delaktighet I Erbjudande: Ryggmärgsskador och aktivitet (HP) Peri Heidi
2018-10-01 09:00 - 16:00 C350 Aktivitet och delaktighet I Övriga som inte är i DIAK: DVD Murderball ELLER självstudier med examinationsuppgift Werner Tove
2018-10-01 09:15 - 16:00 Aktivitet och delaktighet I DIAK: Köksaktivitet i smågrupp (TW) Kl. 9.15-12: Grupp A Kl. 13.15-16: Grupp B Werner Tove
2018-10-01 14:30 - 16:00 B325 Aktivitet och delaktighet I Föreläsningserbjudande RMS ställningsvård Peri Heidi
2018-10-02 13:00 - 14:30 B325 Aktivitet och delaktighet I Föreläsningserbjudande RMS ställningsvård Peri Heidi
2018-10-02 13:15 - 16:00 Aktivitet och delaktighet I DIAK: Köksaktivitet i smågrupp (TW) Kl. 13.15-16: Grupp C Werner Tove
2018-10-02 14:30 - 16:30 C350 Aktivitet och delaktighet I Övriga som inte är i DIAK: DVD Murderball ELLER självstudier med examinationsuppgift Werner Tove
2018-10-04 09:15 - 12:00 D4107-08 Aktivitet och delaktighet I Vi träffas i denna klass kl. 9.15 Peri Heidi
Werner Tove
2018-10-04 09:15 - 12:00 B325 Aktivitet och delaktighet I Seminarie (första delen av kursen) Peri Heidi
Werner Tove
2018-10-08 13:00 - 17:00 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Statiska ortoser Workshop 1 Arell-Sundberg Marina
2018-10-09 09:30 - 11:45 F363 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Examinationsuppgiften: den teoretiska delen startar Arell-Sundberg Marina
2018-10-09 12:15 - 16:30 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Statiska ortoser - Workshop 2 Tidtabell: 12.15 - 13.00 genomgång av dagens uppgift 13.00 - 15.30 Färdighetsträning 15.30 - 16.30 Möjlighet att färdigställa ortosen/ortoserna ( eget arbete) Arell-Sundberg Marina
2018-10-10 08:30 - 12:00 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Rummet bokat för själv-valt arbete på egen hand ( ex. påbörja formande av examinationsuppgiften) Arell-Sundberg Marina
2018-10-11 08:30 - 12:30 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Statiska ortoser kl. 8.30 - 10.00 Workshop 3 kl 10.15 - 12.30 Arbete på egen hand Arell-Sundberg Marina
2018-10-12 08:30 - 15:30 B522 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Workshop 3,4 och 5 Arell-Sundberg Marina
2018-10-15 09:15 - 11:45 B325 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Dynamiska ortoser (Teori) Arell-Sundberg Marina
Nikkonen Marisa
2018-10-15 13:00 - 17:00 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Dynamiska ortoser (Workshop 1) Arell-Sundberg Marina
Nikkonen Marisa
2018-10-16 13:00 - 17:00 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: statiska ortoser - Workshop 6 examinationsortoserna slutförs Arell-Sundberg Marina
2018-10-17 08:15 - 12:00 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Statiska ortoser - seminarium Arell-Sundberg Marina
2018-10-19 08:30 - 16:30 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Dynamiska ortoser Workshop 2: 8.30 - 10.30 Workshop 3: 10.45 - 12 Lunch Workshop 4: 13 - 14 Seminarium 14.15 - 16.00 Arell-Sundberg Marina
Nikkonen Marisa

Kurs och studieplanssökning