Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2019 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Kursens undervisningsperiod
4 (2019-03-18 till 2019-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- kunna teoretiskt förklara och praktiskt
tillämpa olika modeller för ergoterapin för att
öka aktivitetsmöjligheter och delaktighet hos
vuxna klienter med neurologiska
aktivitetsbegränsningar
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt resonemang
genom att studerande:
- förstår hur den neurologiska problematiken
inverkar på individens aktivitetsutförande och
delaktighet inom de olika aktivitetsområdena
- kan genom professionellt resonemang stödja
klientens aktivitetsutförande
- kan bedöma, planera och förverkliga, samt
utvärdera den klientcentrerade ergoterapin för
klienter med neurologiska aktivitetsbegränsningar
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
-studerande förstår betydelsen av det
multiprofessionella samarbetet
Studerande utvecklar sin kommunikativ och social
kompetens:
-kan förmedla sitt budskap skriftligt, genom
olika kommunikationsstilar och -medel som är
anpassade till målgrupp och kontext
Läranderesultat
Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om ergoterapi
genom att:
- studerande har kunskap om den vanligaste
neuropsykologiska problematiken hos vuxna och
förstår hur dessa påverkar det dagliga livet
- kan redogöra och i case implementera
principerna för rehabilitering av neurologisk
aktivitetsproblematik
- kan beakta omgivningens betydelse för
aktivitetsutförandet
- kan redogöra för innebörden i
begreppen aktivitetsidentitet (occupational
identity) och livsbalans och kan beskriva hur
begreppen konkret kan användas i förhållande till
specifika case
Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt resonemang
genom att:
- kan definiera klientens aktivitetsförmåga och
resurser
- kan välja och tillämpa en ändamålsenlig
referensram för att bedöma, planera, förverkliga
och utvärdera den klientcentrerade
ergoterapiprocessen
- i samband med praktiska övningar kunna stödja
klientens aktivitetsutförande
- kan tillämpa ergoterapiprocessen och ett
klientcentrerat förhållningssätt i olika case
- kan förklara och grunda sitt kliniska
resonemang i teori
Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- kan i case redogöra för det multiprofessionella
samarbetet och ergoterapeutens ansvarsuppgifter
- skriver ett blogginlägg för Inside Arcada för
att förmedla sitt lärande
Innehåll
Teoretisk och praktisk kunskap för att kunna utföra
ergoterapiprocessen inom vuxenneurologisk
ergoterapi
Förkunskaper
Grundkurs i aktivitetsvetenskap och ergoterapi
eller Grundkurs i ergoterapi, Kommunikation och
lärande för delaktighet och aktivitet, Människans
utveckling ur ett livscykelperspektiv,
Ergoterapiprocessen, Aktivitet, hälsa och
samhälle, Omgivning och delaktighet,
Mer information
Obligatorisk närvaro vid övningar, basgruppsarbete
och seminarier
Litteratur
Carr, Shepard 2007. Stroke Rehabilitation.
Guidelines for exercise and training to optimize
motor skill. Butterworth Heinemann (Elsevier
Ltd.)
Cooper, Cynthia 2007. Fundamentals of Hand
Therapy. Mosby-Elsevier. Kap. 2, 3, 10, 25.
Davies 2000: Steps to Follow. Heidelberg:
Springer-Verlag
Edmans, Judy 2010.Occupational therapy and
stroke. 2nd. Ed. Blackwell Publishing Ltd.
Forsbom; Kärki; Leppänen; Sairanen 2001:
Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tampere: Tammer-
Paino oy
Gjelsvik, B. E. B. (2008). The Bobath concept in adult
neurology. Stuttgart: Thieme.
Grieve, J., 2000. Neuropsychology for
occupational therapists:Assessment of perseption
and cognition. 2nd ed. Oxford Backwell. ISBN: 0-
632-05067-5
Law; Baum ; Dunn 2001: Measuring Occupational
Performance. Thorofare: SLACK Incorporated
(kap. 1, 6)
Soinila - Kaste - Launes; Somer 2001: Neurologia.
Jyväskylä: Gummeruksen kirjapaino oy
Stirling, John 2004. Neuropsykologi – en
introduction. Studentlitteratur.Lund
Turner, A., Foster, M., Johnson, S E. 2007,
Occupational Therapy and Physical dsfunction.
Principles, skills and practise. 5th ed. Elsevier
Churchill Livingstone. ISBN: 0-443-06224-2. Kap.
12,15,19,20,21, 26.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
- Praktiska övningar - 8 timmar
- Basgruppsarbete - 28 timmar
- Självstudier - 66 timmar
- Nätbaserade - 4 timmar
- Seminarier - 5 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänt deltagande i gruppsarbete, övningar och
seminarium
Godkänd examinationsuppgift ger kursvitsordet.
(bedömningsskala 1 - 5)
Examinationsuppgiften värderas utgående från
litteratur, beskrivning av resonemang,
bearbetning av resonemang, värdering av
resonemang, språk samt formalia.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Peri Heidi
Examinator
Peri Heidi
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (10 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2019-09-02
Kursens tidtabell
Presenteras innan kursens början
Kursanmälningstid
2018-04-15 till 2019-07-31
Examinationsformer
2019-05-31 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-03-18 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Självstudier i förhållande till neurologi och neuropsykologi enligt anvisningar på Its L. | Peri Heidi | |
2019-03-20 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Självstudier i förhållande till neurologi och neuropsykologi enligt anvisningar på Its L. | Peri Heidi | |
2019-03-21 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Självstudier i förhållande till neurologi och neuropsykologi enligt anvisningar på Its L. | Peri Heidi | |
2019-03-22 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Självstudier i förhållande till neurologi och neuropsykologi enligt anvisningar på Its L. | Peri Heidi | |
2019-03-27 | 12:15 - 13:45 | B327 | Aktivitet och delaktighet II | Genomgång av föregående veckas neurologi och neuropsykologiuppgifter, samt introduktion till kursen. | Peri Heidi |
2019-03-28 | 12:15 - 13:45 | B327 | Aktivitet och delaktighet II | Genomgång av föregående veckas neurologi och neuropsykologiuppgifter, samt introduktion till kursen. | Peri Heidi |
2019-03-29 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Självstudier enligt anvisningar på Its L. | Peri Heidi | |
2019-04-03 | 09:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet II | Föreläsningserbjudande: Bedömning | Peri Heidi |
2019-04-05 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Självstudier enligt anvisningar på Its L. | Peri Heidi | |
2019-04-09 | 09:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet II | Workshop: Rehabiliterings av övre-extremiteten | Peri Heidi |
2019-04-10 | 09:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet II | Föreläsningserbjudande: sensomotiriska färdigheter | Peri Heidi |
2019-04-11 | 13:00 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet II | Självstudier enligt anvisningar på Its L. | Peri Heidi | |
2019-04-17 | 09:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet II | Mellanseminarium 1 | Peri Heidi |
2019-04-18 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Självstudier Anpassningsprocess | Peri Heidi | |
2019-04-24 | 13:15 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet II | Föreläsningserbjudande: Stödande- och alternativ kommunikation | Peri Heidi |
2019-04-26 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Självstudier enligt anvisningar på ItsL: Aktivitets- och livsbalans | Peri Heidi | |
2019-05-02 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Självstudier enligt anvisningar på Its L. | Peri Heidi | |
2019-05-02 | 12:15 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet II | Ergonomi självstudier | Peri Heidi | |
2019-05-08 | 09:15 - 12:00 | DIAK | Aktivitet och delaktighet II | Praktiska färdigheter i kök | Peri Heidi |
2019-05-08 | 12:15 - 16:00 | DIAK | Aktivitet och delaktighet II | Praktiska färdigheter i kök | Peri Heidi |
2019-05-09 | 09:15 - 12:00 | DIAK | Aktivitet och delaktighet II | Praktiska färdigheter i kök | Peri Heidi |
2019-05-09 | 12:45 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet II | Mellanseminarium 2 | Peri Heidi |
2019-05-15 | 09:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet II | Temaföreläsningserbjudande: Aktivitets- och livsbalans | Peri Heidi |
2019-05-16 | 09:00 - 14:00 | B522 | Aktivitet och delaktighet II | Obligatorisk Temadag kring sexualitet | Arell-Sundberg Marina |
2019-05-22 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Självstudier förflyttning | Peri Heidi | |
2019-05-23 | 09:15 - 12:00 | D281 | Aktivitet och delaktighet II | Workshop: förflyttning | Peri Heidi |
2019-05-29 | 09:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet II | Slutseminarium | Peri Heidi |