Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Ergoterapidisciplinen
- Ergoterapi 2006 - Ergoterapidisciplinen
- Ergoterapi 2007 - Ergoterapidisciplinen
- Ergoterapi 2008 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2009 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2010 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
- Ergoterapi 2011 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2012 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
- Ergoterapi 2013 - Forskning, utveckling och innovation inom ergoterapi
- Ergoterapi 2014 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2015 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2016 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2017 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
- Ergoterapi 2018 - Forskning och utveckling inom ergoterapi
Kursens undervisningsperiod
2 (2018-10-22 till 2018-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
- studerande utvecklar kunskap om olika
förhållningssätt för att kunna utveckla sitt
eget yrkesområde på ett systematiskt och
innovativt sätt
- studerande utvecklar en förståelse för hur de
genom kreativitet och innovation kan främja
hälsoresurser relaterade till vardagens
aktiviteter
- studerande identifierar behov för
deltagaraktiv medverkan i olika verksamheter
Läranderesultat
- studerande kan resonera kring socialt
entreprenörskap utgående från brukarmedverkan
och ett aktivitetsperspektiv
- studerande kan identifiera områden där
ergoterapeuten kan skapa social nytta
- studerande kan presentera en
kreativ/innovativ plan/ide för att stödja
hälsoresurser för en riskgrupp i syfte att nå
ett hållbart aktivitetsengagemang i vardagen
- studerande kan presentera en riskgrupp i
syfte att nå ett hållbart aktivitetsengagemang
i vardagen
- studerande kan identifiera och diskutera
etiska frågeställningar relaterade till
innovation och utvecklingsarbete inom
ergoterapin
- studerande kan resonera kring hållbarhet och
socialt entreprenörskap utifrån samhälleliga
och politiska aspekter
Innehåll
Aktivitetsvetenskap som grund för socialt
entreprenörskap
Förkunskaper
Ämnesstudiekurser från år 1 och 2
Kursen ersätter följande kurser
Aktivitetsvetenskap
Mer information
Obligatorisk närvaro vid gruppdiskussioner och
seminarier
Litteratur
Aiken, F., Fourt, A., Cheng, I., & Polatajko,
H. 2011. The Meaning Gap in Occupational
Therapy: Finding Meaning in our Own Occupation.
Canadian Journal of Occupational Therapy,
78(5), 294-302.
AlHeresh, R., Bryant, W., & Holm, M. 2013.
Community-based rehabilitation in Jordan:
Challenges to achieving occupational justice.
Disability & Rehabilitation, 35(21), 1848-1852.
Arthanat, S., Simmons, C., & Favreau, M. 2012.
Exploring occupational justice in consumer
perspectives on assistive technology. Canadian
Journal of Occupational Therapy, 79(5), 309-
319.
Bejerholm, U. 2010. Occupational Balance in
People With Schizophrenia. Occupational Therapy
in Mental Health, 26(1), 1-17.
Christiansen, C & Towsend, E. 2009.
Introduction to occupation: the art of science
and living. London: Pearson Education. Kap:
8,9,13,14.
Erlandsson, L., Eklund, M., & Persson, D. 2011.
Occupational value and relationships to meaning
and health: Elaborations of the ValMO-model.
Scandinavian Journal of Occupational Therapy,
18(1), 72-80.
Gamborg, G., Madsen, J., & Winther Hansen, B.
2016. Kreativitet i arbetsterapi. Lund:
Studentlitteratur.
Hammell, K. 2008. Reflections on … Well-Being
and Occupational Rights. Canadian Journal of
Occupational Therapy, 75(1), 61-64.
Hammell, K. 2009) Self-Care, Productivity, and
Leisure, or Dimensions of Occupational
Experience? Rethinking Occupational
“Categories”. Canadian Journal of Occupational
Therapy, 76(2), 107-114.
Hinojosa, J. 2007. Becoming innovators in an
era of hyperchange. American Journal of
Occupational Therapy, 61(6), 629-637.
Hocking, Clare, & Wright-St. Clair, Valerie.
2011. Occupational science: Adding value to
occupational therapy. New Zealand Journal of
Occupational Therapy, 58(1), 29-35.
Häggblom-Kronlöf, G., Hultberg, J., Eriksson,
B., & Sonn, U. 2007. Experiences of daily
occupations at 99 years of age. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy, 14(3), 192-
200.
Kronenberg,F.,Algado,S., Pollard, N.(ed.) 2005.
Occupational therapy without borders : learning
from the spirit of survivors. Edinburgh:
Elsevier Churchill Livingstone. kap 1, 6, 7.
Lindström, M., Sjöström, S. & Lindberg, M.
2013. Stories of Rediscovering Agency: Home-
Based Occupational Therapy for People With
Severe psychiatric Disability. Qualitative
Health Research, 2013, 23(6) 728–740
Morville, A & Erlandsson, L. 2013. The
experience of occupational deprivation in an
asylum centre: The narratives of three men.
Journal of occupational science, 20(3) 212-223.
Nes van Fenna, Jonsson, H., Hirschler, S.,
Abma, T. & Deeg, D. Meanings Created in Co-
occupation: Construction of a Late-Life
Couple's Photo Story. 2012. Journal of
Occupational Science, 19(4), 341-357.
Nilsson, I. & Townsend, E. Occupational Justice
—Bridging theory and practice. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy. 2014; 21: 64–
70
Persson, D & Jonsson,H. 2009. Importance of
experiental challanges in a balanced life.
Micro- and macro perspectives. I: Matuska,K &
Christiansen, C. (eds). Life balance:
Multidisciplinary theories and research, s.
133-148. AOTA Press: Slack inc.
Pickens, N, Pizur-Barnekow, K. 2009 Co-
occupation: Extending the dialogue. Journal of
Occupational Science, 16:3, 151-156
Pierce, D. 2009 Co-occupation: The challenges
of defining concepts original to occupational
science, Journal of Occupational Science,16(3)
,203-207
Pizur-Barnekow, K., Kamp, K & Cashin, S.
Investigation of Maternal Play Styles during
the Co-Occupation of Maternal-Infant Play.
2014. Journal of Occupational Science, 21(2),
202-209
Price, P. & Miner Stephenson, S. Learning to
promote occupational development through co-
occupation. 2009. Journal of Occupational
Science, 16(3), 180-186.
Townsend, E., Whiteford, G. 2005. A
participatory occupational justice framework.
Population-based process of practice. I:
Kronenberg, F., Algado,S Pollard (ed).
Occupational therapy without borders. Learning
from the spirit of survivors. Edinburgh:
Elsevier Churchill Livingstone.
Townsend, E., Whiteford, G. 2011. Participatory
Justice framework: enabling occupational
participation and inclusion. I: Kronenberg, F.,
Pollard, N., & Sakellariou, D. Occupational
therapies without borders. Vol. 2, Towards an
ecology of occupation-based practices.
Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone.
Wagman, P., Hkansson, C., & Bjrklund, A. 2012.
Occupational balance as used in occupational
therapy: A concept analysis. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy, 2012, 19(4),
322-327.
Wagman, P., & Håkansson, C. 2014. Exploring
occupational balance in adults in Sweden.
Scandinavian Journal Of Occupational Therapy,
21(6), 415-420.
Wagman, P., & Håkansson, C. 2014. Introducing
the Occupational Balance Questionnaire (OBQ).
Scandinavian Journal of Occupational Therapy,
21(3), 227-31.
Wilcock, A., & Hocking,C. 2015. An Occupational
Perspective on Health. Thorofare: Slack Inc
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 25 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 15 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 15 timmar
- Basgruppsarbete - 15 timmar
- Självstudier - 50 timmar
- Seminarier - 5 timmar
- Blogginlägg - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänd skriftlig och muntlig gruppexamination
(se kriterier för examination på itslearning)
Godkänt blogginlägg
Lärare
- Arola Annikki
- Werner Tove
- Haldin Denice
Examinator
Arola Annikki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (24 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2019-03-17
Kursens tidtabell
Vecka 44:29.10-2.11
Introduktion till kursen
Intensiv vecka med Greta Häggblom-Kronlöf, se
programmet i ASTA
Grupparbete den 2.11: Identifiering av grupp man
vill arbeta med.
Vecka 45-46: 5.11-16.11:
Gruppträff med Greta den 5.11. Genomgång av hur
ni tänker kring den valda gruppen.
Förberedelse av studiebesök. Se instruktioner på
Itslearning.
Kontakt med aktörer som gruppen vill fokusera på.
Litteraturgenomgång. Se litteraturlista på
Itslearning.
Detaljerad beskrivning av hälsorisker utifrån
specifika begrepp inom aktivitetsvetenskapen.
15.11: Föreläsning: Vad är en projektplan?
16.11: Gruppträff i halv klass. Presentatuon och
argumentation av gruppens idé för de andra.
Vecka 47: 19.11-23.11:
Genomförande av studiebesök och intervju.
Föreläsning: 21.11: Opponentskap och kritisk
diskussion
Vecka 48: 26.11-30.11
Dokumentation av projektplan
28.11: Grupp träff med Frågor och svar
Vecka 48: 3.12-7.12:
Sammanställning av examinationen. Inlämning den
5.12.
Förberedelse inför opponentskap
Vecka 49: 10.12-14.12
Examinationsvecka.
Kursanmälningstid
2018-10-08 till 2018-11-04
Examinationsformer
2018-12-05 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-10-29 | 12:15 - 13:30 | B516 | Aktivitet och social innovation | Kursintroduktion. Genomgång av innehåll, tider, examinatioer och arbetssätt | Arola Annikki Werner Tove |
2018-10-30 | 13:15 - 16:00 | B516 | Aktivitet och social innovation | Kreativitet och innovation | Häggblom Kronlöf Greta |
2018-10-31 | 13:15 - 16:00 | B516 | Aktivitet och social innovation | Aktivitetsvetenskap som grund för arbete inom nya arenor | Häggblom Kronlöf Greta |
2018-11-01 | 08:30 - 12:00 | B516 | Aktivitet och social innovation | Deltagarmedverkan och hållbar utveckling | Häggblom Kronlöf Greta |
2018-11-02 | 08:15 - 14:00 | Aktivitet och social innovation | Grupparbete med identifiering av utsatt samhällsgrupp | ||
2018-11-05 | 13:15 - 15:15 | B327 | Aktivitet och social innovation | Gruppträff: Redovisning av vald grupp i samhället som gruppen ska arbeta med | Häggblom Kronlöf Greta Werner Tove |
2018-11-15 | 10:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och social innovation | Föreläsning: Vad är en projektplan? | Werner Tove |
2018-11-16 | 08:30 - 12:00 | B327 | Aktivitet och social innovation | Gruppträff där grupperna presenterar idén för sitt projekt | Arola Annikki |
2018-11-21 | 13:15 - 16:00 | A503 | Aktivitet och social innovation | Föreläsning: Vad innebär opponentskap och kritisk diskussion? | Arola Annikki Werner Tove |
2018-11-22 | 08:30 - 11:00 | B516 | Aktivitet och social innovation | Handledning kring examination via Skype | Arola Annikki |
2018-11-28 | 10:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och social innovation | Handledning kring examinationsuppgiften | Werner Tove |
2018-12-13 | 08:30 - 12:00 | B516 | Aktivitet och social innovation | Seminarium: Examination | Arola Annikki Werner Tove |