Kursens undervisningsperiod

2 (2018-10-22 till 2018-12-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

- studerande utvecklar kunskap om olika
förhållningssätt för att kunna utveckla sitt
eget yrkesområde på ett systematiskt och
innovativt sätt
- studerande utvecklar en förståelse för hur de
genom kreativitet och innovation kan främja
hälsoresurser relaterade till vardagens
aktiviteter
- studerande identifierar behov för
deltagaraktiv medverkan i olika verksamheter

Läranderesultat

- studerande kan resonera kring socialt
entreprenörskap utgående från brukarmedverkan
och ett aktivitetsperspektiv
- studerande kan identifiera områden där
ergoterapeuten kan skapa social nytta
- studerande kan presentera en
kreativ/innovativ plan/ide för att stödja
hälsoresurser för en riskgrupp i syfte att nå
ett hållbart aktivitetsengagemang i vardagen
- studerande kan presentera en riskgrupp i
syfte att nå ett hållbart aktivitetsengagemang
i vardagen
- studerande kan identifiera och diskutera
etiska frågeställningar relaterade till
innovation och utvecklingsarbete inom
ergoterapin
- studerande kan resonera kring hållbarhet och
socialt entreprenörskap utifrån samhälleliga
och politiska aspekter

Innehåll

Aktivitetsvetenskap som grund för socialt
entreprenörskap

Förkunskaper

Ämnesstudiekurser från år 1 och 2

Kursen ersätter följande kurser

Aktivitetsvetenskap

Mer information

Obligatorisk närvaro vid gruppdiskussioner och
seminarier

Litteratur

Aiken, F., Fourt, A., Cheng, I., & Polatajko,
H. 2011. The Meaning Gap in Occupational
Therapy: Finding Meaning in our Own Occupation.
Canadian Journal of Occupational Therapy,
78(5), 294-302.
AlHeresh, R., Bryant, W., & Holm, M. 2013.
Community-based rehabilitation in Jordan:
Challenges to achieving occupational justice.
Disability & Rehabilitation, 35(21), 1848-1852.
Arthanat, S., Simmons, C., & Favreau, M. 2012.
Exploring occupational justice in consumer
perspectives on assistive technology. Canadian
Journal of Occupational Therapy, 79(5), 309-
319.
Bejerholm, U. 2010. Occupational Balance in
People With Schizophrenia. Occupational Therapy
in Mental Health, 26(1), 1-17.
Christiansen, C & Towsend, E. 2009.
Introduction to occupation: the art of science
and living. London: Pearson Education. Kap:
8,9,13,14.
Erlandsson, L., Eklund, M., & Persson, D. 2011.
Occupational value and relationships to meaning
and health: Elaborations of the ValMO-model.
Scandinavian Journal of Occupational Therapy,
18(1), 72-80.
Gamborg, G., Madsen, J., & Winther Hansen, B.
2016. Kreativitet i arbetsterapi. Lund:
Studentlitteratur.
Hammell, K. 2008. Reflections on … Well-Being
and Occupational Rights. Canadian Journal of
Occupational Therapy, 75(1), 61-64.
Hammell, K. 2009) Self-Care, Productivity, and
Leisure, or Dimensions of Occupational
Experience? Rethinking Occupational
“Categories”. Canadian Journal of Occupational
Therapy, 76(2), 107-114.
Hinojosa, J. 2007. Becoming innovators in an
era of hyperchange. American Journal of
Occupational Therapy, 61(6), 629-637.
Hocking, Clare, & Wright-St. Clair, Valerie.
2011. Occupational science: Adding value to
occupational therapy. New Zealand Journal of
Occupational Therapy, 58(1), 29-35.
Häggblom-Kronlöf, G., Hultberg, J., Eriksson,
B., & Sonn, U. 2007. Experiences of daily
occupations at 99 years of age. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy, 14(3), 192-
200.
Kronenberg,F.,Algado,S., Pollard, N.(ed.) 2005.
Occupational therapy without borders : learning
from the spirit of survivors. Edinburgh:
Elsevier Churchill Livingstone. kap 1, 6, 7.
Lindström, M., Sjöström, S. & Lindberg, M.
2013. Stories of Rediscovering Agency: Home-
Based Occupational Therapy for People With
Severe psychiatric Disability. Qualitative
Health Research, 2013, 23(6) 728–740
Morville, A & Erlandsson, L. 2013. The
experience of occupational deprivation in an
asylum centre: The narratives of three men.
Journal of occupational science, 20(3) 212-223.
Nes van Fenna, Jonsson, H., Hirschler, S.,
Abma, T. & Deeg, D. Meanings Created in Co-
occupation: Construction of a Late-Life
Couple's Photo Story. 2012. Journal of
Occupational Science, 19(4), 341-357.
Nilsson, I. & Townsend, E. Occupational Justice
—Bridging theory and practice. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy. 2014; 21: 64–
70
Persson, D & Jonsson,H. 2009. Importance of
experiental challanges in a balanced life.
Micro- and macro perspectives. I: Matuska,K &
Christiansen, C. (eds). Life balance:
Multidisciplinary theories and research, s.
133-148. AOTA Press: Slack inc.
Pickens, N, Pizur-Barnekow, K. 2009 Co-
occupation: Extending the dialogue. Journal of
Occupational Science, 16:3, 151-156
Pierce, D. 2009 Co-occupation: The challenges
of defining concepts original to occupational
science, Journal of Occupational Science,16(3)
,203-207
Pizur-Barnekow, K., Kamp, K & Cashin, S.
Investigation of Maternal Play Styles during
the Co-Occupation of Maternal-Infant Play.
2014. Journal of Occupational Science, 21(2),
202-209
Price, P. & Miner Stephenson, S. Learning to
promote occupational development through co-
occupation. 2009. Journal of Occupational
Science, 16(3), 180-186.
Townsend, E., Whiteford, G. 2005. A
participatory occupational justice framework.
Population-based process of practice. I:
Kronenberg, F., Algado,S Pollard (ed).
Occupational therapy without borders. Learning
from the spirit of survivors. Edinburgh:
Elsevier Churchill Livingstone.
Townsend, E., Whiteford, G. 2011. Participatory
Justice framework: enabling occupational
participation and inclusion. I: Kronenberg, F.,
Pollard, N., & Sakellariou, D. Occupational
therapies without borders. Vol. 2, Towards an
ecology of occupation-based practices.
Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone.
Wagman, P., Hkansson, C., & Bjrklund, A. 2012.
Occupational balance as used in occupational
therapy: A concept analysis. Scandinavian
Journal of Occupational Therapy, 2012, 19(4),
322-327.
Wagman, P., & Håkansson, C. 2014. Exploring
occupational balance in adults in Sweden.
Scandinavian Journal Of Occupational Therapy,
21(6), 415-420.
Wagman, P., & Håkansson, C. 2014. Introducing
the Occupational Balance Questionnaire (OBQ).
Scandinavian Journal of Occupational Therapy,
21(3), 227-31.
Wilcock, A., & Hocking,C. 2015. An Occupational
Perspective on Health. Thorofare: Slack Inc

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 25 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 15 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 15 timmar
  • Basgruppsarbete - 15 timmar
  • Självstudier - 50 timmar
  • Seminarier - 5 timmar
  • Blogginlägg - 10 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Godkänd skriftlig och muntlig gruppexamination
(se kriterier för examination på itslearning)
Godkänt blogginlägg

Lärare

  • Arola Annikki
  • Werner Tove
  • Haldin Denice

Examinator

Arola Annikki

Antal kursplatser

Ingen begränsning (24 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2019-03-17

Kursens tidtabell

Vecka 44:29.10-2.11
Introduktion till kursen
Intensiv vecka med Greta Häggblom-Kronlöf, se
programmet i ASTA
Grupparbete den 2.11: Identifiering av grupp man
vill arbeta med.
Vecka 45-46: 5.11-16.11:
Gruppträff med Greta den 5.11. Genomgång av hur
ni tänker kring den valda gruppen.
Förberedelse av studiebesök. Se instruktioner på
Itslearning.
Kontakt med aktörer som gruppen vill fokusera på.
Litteraturgenomgång. Se litteraturlista på
Itslearning.
Detaljerad beskrivning av hälsorisker utifrån
specifika begrepp inom aktivitetsvetenskapen.
15.11: Föreläsning: Vad är en projektplan?
16.11: Gruppträff i halv klass. Presentatuon och
argumentation av gruppens idé för de andra.
Vecka 47: 19.11-23.11:
Genomförande av studiebesök och intervju.
Föreläsning: 21.11: Opponentskap och kritisk
diskussion
Vecka 48: 26.11-30.11
Dokumentation av projektplan
28.11: Grupp träff med Frågor och svar
Vecka 48: 3.12-7.12:
Sammanställning av examinationen. Inlämning den
5.12.
Förberedelse inför opponentskap
Vecka 49: 10.12-14.12
Examinationsvecka.

Kursanmälningstid

2018-10-08 till 2018-11-04

Examinationsformer

2018-12-05 - Rapporter och produktioner

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-10-29 12:15 - 13:30 B516 Aktivitet och social innovation Kursintroduktion. Genomgång av innehåll, tider, examinatioer och arbetssätt Arola Annikki
Werner Tove
2018-10-30 13:15 - 16:00 B516 Aktivitet och social innovation Kreativitet och innovation Häggblom Kronlöf Greta
2018-10-31 13:15 - 16:00 B516 Aktivitet och social innovation Aktivitetsvetenskap som grund för arbete inom nya arenor Häggblom Kronlöf Greta
2018-11-01 08:30 - 12:00 B516 Aktivitet och social innovation Deltagarmedverkan och hållbar utveckling Häggblom Kronlöf Greta
2018-11-02 08:15 - 14:00 Aktivitet och social innovation Grupparbete med identifiering av utsatt samhällsgrupp
2018-11-05 13:15 - 15:15 B327 Aktivitet och social innovation Gruppträff: Redovisning av vald grupp i samhället som gruppen ska arbeta med Häggblom Kronlöf Greta
Werner Tove
2018-11-15 10:15 - 12:00 B516 Aktivitet och social innovation Föreläsning: Vad är en projektplan? Werner Tove
2018-11-16 08:30 - 12:00 B327 Aktivitet och social innovation Gruppträff där grupperna presenterar idén för sitt projekt Arola Annikki
2018-11-21 13:15 - 16:00 A503 Aktivitet och social innovation Föreläsning: Vad innebär opponentskap och kritisk diskussion? Arola Annikki
Werner Tove
2018-11-22 08:30 - 11:00 B516 Aktivitet och social innovation Handledning kring examination via Skype Arola Annikki
2018-11-28 10:15 - 12:00 B516 Aktivitet och social innovation Handledning kring examinationsuppgiften Werner Tove
2018-12-13 08:30 - 12:00 B516 Aktivitet och social innovation Seminarium: Examination Arola Annikki
Werner Tove

Kurs och studieplanssökning