Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2006 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2007 - Rehabiliterande ergoterapi
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Kursens undervisningsperiod
2 (2018-10-22 till 2018-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- förstå hur mental ohälsa inverkar på personens aktivitet
och delaktighet
- tillämpa olika referensramar och modeller samt
praxismodeller i arbetet med personer
inom mentalvården.
- förstå betydelsen av samt hur gruppaktivitet kan främja
mental hälsa
- redogöra för det aktivitetsvetenskapliga begreppet
aktivitetsrättvisa med koppling till
mentalvården
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att:
- tillämpa ergoterapiprocessens olika delar i ett givet case
- identifiera aktivitetsrättvisa och dess innebörd i ett givet
case
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- känna till riktlinjerna för mångprofessionellt arbete inom
mentalvården i Finland
- förmedla information, idéer, problem och lösningar inom
ergoterapins område
interdisciplinärt, till lekmän samt till ergoterapistuderande
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionell självständighet och
professionellt ansvar genom att:
- känna till rådande lagstiftning gällande klientens
rehabilitering med fokus på
förebyggande samt upprätthållande insatser inom
mentalvården
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
forskning och utveckling i ergoterapi och
aktivitetsvetenskap genom att:
- kritiskt använda forskningsresultat i planeringen av
ergoterapin för ett givet case
Läranderesultat
Efter avklarad kurs:
- kan studerande redogöra för hur mental ohälsa
samt psykiatrisk- och missbrukarproblematik
påverkar aktivitetsutförandet
- kan studerande välja ut och använda lämplig
referensram/modell/metod som bas för
ergoterapiprocessen
- kan studerande motivera sitt resonemang och
val av instrument/metod, vad gäller bedömning
inom mentalvården
- kan studerande visa på sitt professionella
resonemang i förhållande till planering och
målformulering samt på ett ändamålsenligt sätt
använda perspektivet aktivitetsrättvisa i ett
givet case
- kan studerande använda sig av ett
evidensbaserat arbetssätt i arbetet med
personer med mental ohälsa
- kan studerande planera, genomföra och
motivera för aktivitetsval samt evaluera en
aktivitetsgrupp, vilka omfattar
psykoedukativa-, färdighetstränings- eller
skapande grupper, då målsättningen är att
främja den mentala hälsan.
- skriva ett blogginlägg för Inside Arcada för att förmedla
sitt
lärande
Innehåll
Aktivitet, delaktighet och mental hälsa
Gruppens och gruppaktiviteternas betydelse för
mental hälsa
Lagstiftning och rekommendationer för
rehabiliteringen inom mentalvården
Professionellt resonemang
Psykatrisk problematik och aktivitetsutförande
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi, Ergoterpiprocessen,
Aktivitet, hälsa och samhälle
Omgivning och delaktighet, Medicin 2
Kursen ersätter följande kurser
Ergoterapi vid psykiatriska nedsättningar,
aktivitet och delaktighet II
Mer information
Alla workshops, handledningar och färdighetsträningar samt seminarium innebär obligatorisk närvaro.
Frånvaro kompenseras genom ett referat på en
artikel som behandlar det ämne som varit
aktuellt (teoretisk del). Artikelns innehåll diskuteras också i förhållande till den egna professionen (subjektiv del)
Ett referat/ frånvaro.
Litteratur
Obligatorisk litteratur för examination
1) Praktisk examination:
Cole, M.B. 2005. 3 uppl. Group Dynamics in
Occupational Therapy. The Teoretical Basis and
Practice Application of Group Treatment. Slack
Inc. Thorofare.1-55642-687-9
2)Skriftlig uppgift:
Creek, J.(ed.) 2002,3 uppl. Occupational
Therapy and Mental Health. Philadelphia:
Elsevier Churchill & Livingstone. China. 0443-06447-4 Speciellt sektion 2,4 och 5
ELLER:
Creek, J & Lougher L. 2008, 4 uppl.
Occupational Therapy and Mental Health. Philadelphia: Elsevier Churchill & Livingstone. Speciellt sektion 2,5 samt valda delar av sektion 6 (ex. 21 och 29)
OCH:
Eklund, M. & Gunnarsson, B. & Leufstadius Ch.
2010. Aktivitet och relation. Mål och medel
inom psykosocial rehabilitering.
Studentlitteratur:
Lund. ISBN 978-91-44-04868-0. Kapitel:
3,4,6,8,11
Referenslitteratur ex:
Borg, B. Giroux Bruce, M.A 2002. Psychosocial
Frames of Reference - Core for Occupation-Based
Practice. 3rd ed. Thorofare: Slack. ISBN 1-
55642-494-9
Brown, C. & Stoffel, V. 2011. Occupational
Theraphy in Mental Health. A Vision for
Participation. Philadelphia: F.A Davis Company.
ISBN-13: 978-0-8036-1704-9. 2.811
Christansen, Charles. H & Townsend, Elizabeth.
A. 2010. 2:dra uppl. Introduction to
Occupation. The Art and Science of Living. New
Jersey: Pearson
Early, M. B. 2009, 4:de uppl. Mental Health
Concepts & Techniques for the Occupational
Thearpy Assistant. Philadeplhia: Lippincott,
Williams&Wilkins
Finlay,L. 2004. The Practice of Psychosocial
Occupational Therapy. Cheltenham:Nelson Thornes
Ltd. ISBN: 074877257x. Kapitel 10
Ikiugu, M.N 2007. Psychosocial Conceptual
Practice Models in Occupational Therapy-
Building Adaptive Capability. Mosby Elsevier:
St. Louis, Missouri. ISBN 10:0-323-04182-5
Koffert,T. Kuusi, K. 2007. 11 uppl.
Koskisuu, J. 2004. Eri tietä perille, mitä
melenterveyskuntoutus on? Edita. Helsingfors.
ISBN 951-37-4119-2
Koskisuu, J. 2004. Oman elämänsä puolesta,
mielenterveyskuntoutujan työkirja. Edita.
Helsingfors. ISBN 951-37-3765-9
Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa: Paloma- hankeen käsikirja http://www.julkari.fi/handle/10024/136193 Extern länk
Pierce, Doris (red.)2014.Occupational Science
for Occupational Therapy. Thorofare:Slack
Incorporated. Kapitel 13
Salo-Chydenius, S. 2003. Yhdessä harkittu
toiminta - mitä asiaksakeskeisyys on
toimintaterapian mielenterveystyössä. Pro Gradu
tutkielma. Terveystieteen laitos/ Jyväskylän
Yliopisto.
http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G000015 Extern länk
7.pdf
Schell & Schell.2018. Clinical and professional reasoning in Occupational Therapy. Wolters Kluwer. Second edition.
Turpin, M. & Iwama, M.K. 2011. Using
Occupational Therapy Models in Practice - a
field guide. Churchill Livingstone. Elsevier
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 4 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 11 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 24 timmar
- Självstudier - 48 timmar
- Nätbaserade - 4 timmar
- Seminarier - 6 timmar
- simulering - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
2 Examinationsuppgifter som var och en utgör 50% av det totala kursvitsordet.
Examinationsuppgift 1 (praktiskt seminarium):
I smågrupp planerar, genomför och utvärderar
studerande en gruppaktivitet.
Information kring genomförande och opposition
finns på Itslearning
Bedöms 1-5. Bedöms utifrån:
1) Planeringsförfarande (Coles
planeringblankett)
2) Genomförandet och dess korrelation till
utarbetad plan (Coles 7 steg)
3) Aktivitetsvalet i förhållande till vald målgrupp i en given omgivning
Examinationsuppgift 2:
Individuell Case rapport: Et-processen för en
klient inom mentalvården. Se instruktioner på ItsLearning
Bedöms i vitsord: skala 1-5.
Blankett för kriterierna för bedömningen finns synliga på ItsLearning
Lärare
- Marina Arell-Sundberg
- Silfver Jessica
- Werner Tove
Examinator
Arell-Sundberg Marina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (12 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-03-17
Kursens tidtabell
Vänligen se de bokningar som är gjorda i ARBS
Kursanmälningstid
2018-10-08 till 2018-11-04
Examinationsformer
- 2018-12-18 - Demonstrationer och presentationer
- 2018-12-19 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-10-24 | 13:15 - 16:00 | E380 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Kursintroduktion (TW, MAS) + Erbjudande: Mentalvårdsrehabiliteringen i Finland (TW) | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-10-25 | 09:30 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande (MAS) Bedömning teori och praktik | Arell-Sundberg Marina |
2018-10-29 | 09:30 - 12:00 | C350 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande: Ergoterapeutens arbetsområden inom psykiatrin - teamteaching TW+MAS | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-10-30 | 08:30 - 12:00 | E380 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Förberedelse inför Högskoledagen (presentationsbordet, ev. pp + tillbehör, presentation av utbildningsprogrammet) Kl. 10 Annikki och Tove på plats, VR glasögonen, Robotkatten Kl. 11 Jobiili introduktion (Pernilla) | Arell-Sundberg Marina Arola Annikki Werner Tove |
2018-10-31 | 13:15 - 17:00 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Självstudier med psykiatriska diagnosen och ergoterapi - uppgiften | Werner Tove | |
2018-11-01 | 08:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | HÖGSKOLEDAGEN presentera ergoterapin Presentationsbordet skall vara klart senast kl. 9.45! | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
|
2018-11-05 | 13:00 - 16:00 | B517 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande (MAS): Aktivitetsanalys enligt Pierce Att hålla grupper inom mentalvården | Arell-Sundberg Marina |
2018-11-06 | 09:00 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Jobiili öppnar / självstudier: Lyssna på powerpoint presentation på ItsLearning: Terapeutisk relation + Läs kapitel 1,2,8,9 av Eklund et.al. 2010 | Werner Tove | |
2018-11-07 | 13:15 - 15:15 | D173 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Follow up: Ergoterapeutens praxisarbete Presentation i form av poster | Werner Tove |
2018-11-09 | 08:30 - 12:45 | C350 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Tematräff 1: Grundläggande kontext och Case Kim - Vilken praxismodell? Grupp 1 Kl. 8.30 - 10.30 Grupp 2 Kl. 10.45 - 12.45 | Arell-Sundberg Marina |
2018-11-13 | 08:30 - 11:30 | C350 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Workshop: Förberedelse inför simulering (MAS) | Arell-Sundberg Marina |
2018-11-14 | 09:30 - 14:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande (TW): Aktivitetsrättvisa Olika typer av grupper inom ergoterapi | Werner Tove |
2018-11-16 | 08:30 - 10:00 | B517 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Obligatorisk handledning inför praktiskt seminarium | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-11-16 | 10:00 - 16:00 | B517 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Tematräff 2: Att lägga grunden och att göra bedömning. Genomgång av olika bedömningsinstrument aktuella för Case Kim Grupp 1 Kl. 10.15 - 12.15 Grupp 2 Kl. 13.15 - 15.15 | Arell-Sundberg Marina |
2018-11-26 | 12:00 - 16:00 | E494 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | SIMULERING: Grupp- och gruppledarskap i ergoterapi | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-11-26 | 12:00 - 16:00 | E491 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Simulering: Lärandesamtal | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-11-27 | 08:30 - 11:30 | E494 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Simulering: Grupp- och gruppledarskap i ergoterapi | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-11-27 | 08:30 - 11:30 | E492 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Simulering: Lärandesamtalet | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-11-28 | 08:30 - 12:45 | B517 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Tematräff 3: Var starta? Vad göra? Hur? Varför? Plan för ET och målformulering. Sits 1: 8.30 - 10.30 Sits 2: 10.45 - 12.45 | Arell-Sundberg Marina |
2018-11-29 | 09:00 - 14:00 | B522 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Gästföreläsare: Sexualitet och psykisk hälsa. Tredje årets studeranden från utb. till barnmorska håller utbildningen inom ramen för deras kurs. | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-12-03 | 13:15 - 15:30 | C350 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Besök från Klubbhus Fontana i Karis. | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-12-04 | 09:30 - 11:15 | B327 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande: Att bemöta aggressiva personer inom ergoterapin (TW) | Werner Tove |
2018-12-04 | 14:15 - 16:00 | B327 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Erbjudande: Att möta suicid inom ergoterapin (TW) | Werner Tove |
2018-12-12 | 09:15 - 11:30 | E254 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Tematräff 4/handledning: 9.15 - 10.30 Tematräff 4: Frågor och svar kring examinationsuppgift CASE KIM 10.30 - 11.30 Frågor och svar kring det praktiska seminariet | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-12-18 | 10:15 - 14:00 | D275 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Praktiskt seminarium del1 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |
2018-12-19 | 10:15 - 14:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet för mental hälsa | Praktiskt seminarium: del 2 | Arell-Sundberg Marina Werner Tove |