Kursens undervisningsperiod

2 (2018-10-22 till 2018-12-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- förstå hur mental ohälsa inverkar på personens aktivitet
och delaktighet
- tillämpa olika referensramar och modeller samt
praxismodeller i arbetet med personer
inom mentalvården.
- förstå betydelsen av samt hur gruppaktivitet kan främja
mental hälsa
- redogöra för det aktivitetsvetenskapliga begreppet
aktivitetsrättvisa med koppling till
mentalvården

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att:
- tillämpa ergoterapiprocessens olika delar i ett givet case
- identifiera aktivitetsrättvisa och dess innebörd i ett givet
case

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- känna till riktlinjerna för mångprofessionellt arbete inom
mentalvården i Finland
- förmedla information, idéer, problem och lösningar inom
ergoterapins område
interdisciplinärt, till lekmän samt till ergoterapistuderande

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionell självständighet och
professionellt ansvar genom att:
- känna till rådande lagstiftning gällande klientens
rehabilitering med fokus på
förebyggande samt upprätthållande insatser inom
mentalvården

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
forskning och utveckling i ergoterapi och
aktivitetsvetenskap genom att:
- kritiskt använda forskningsresultat i planeringen av
ergoterapin för ett givet case

Läranderesultat

Efter avklarad kurs:
- kan studerande redogöra för hur mental ohälsa
samt psykiatrisk- och missbrukarproblematik
påverkar aktivitetsutförandet
- kan studerande välja ut och använda lämplig
referensram/modell/metod som bas för
ergoterapiprocessen
- kan studerande motivera sitt resonemang och
val av instrument/metod, vad gäller bedömning
inom mentalvården
- kan studerande visa på sitt professionella
resonemang i förhållande till planering och
målformulering samt på ett ändamålsenligt sätt
använda perspektivet aktivitetsrättvisa i ett
givet case
- kan studerande använda sig av ett
evidensbaserat arbetssätt i arbetet med
personer med mental ohälsa
- kan studerande planera, genomföra och
motivera för aktivitetsval samt evaluera en
aktivitetsgrupp, vilka omfattar
psykoedukativa-, färdighetstränings- eller
skapande grupper, då målsättningen är att
främja den mentala hälsan.
- skriva ett blogginlägg för Inside Arcada för att förmedla
sitt
lärande

Innehåll

Aktivitet, delaktighet och mental hälsa
Gruppens och gruppaktiviteternas betydelse för
mental hälsa
Lagstiftning och rekommendationer för
rehabiliteringen inom mentalvården
Professionellt resonemang
Psykatrisk problematik och aktivitetsutförande

Förkunskaper

Grundkurs i ergoterapi, Ergoterpiprocessen,
Aktivitet, hälsa och samhälle
Omgivning och delaktighet, Medicin 2

Kursen ersätter följande kurser

Ergoterapi vid psykiatriska nedsättningar,
aktivitet och delaktighet II

Mer information

Alla workshops, handledningar och färdighetsträningar samt seminarium innebär obligatorisk närvaro.

Frånvaro kompenseras genom ett referat på en
artikel som behandlar det ämne som varit
aktuellt (teoretisk del). Artikelns innehåll diskuteras också i förhållande till den egna professionen (subjektiv del)
Ett referat/ frånvaro.

Litteratur

Obligatorisk litteratur för examination

1) Praktisk examination:
Cole, M.B. 2005. 3 uppl. Group Dynamics in
Occupational Therapy. The Teoretical Basis and
Practice Application of Group Treatment. Slack
Inc. Thorofare.1-55642-687-9

2)Skriftlig uppgift:

Creek, J.(ed.) 2002,3 uppl. Occupational
Therapy and Mental Health. Philadelphia:
Elsevier Churchill & Livingstone. China. 0443-06447-4 Speciellt sektion 2,4 och 5

ELLER:

Creek, J & Lougher L. 2008, 4 uppl.
Occupational Therapy and Mental Health. Philadelphia: Elsevier Churchill & Livingstone. Speciellt sektion 2,5 samt valda delar av sektion 6 (ex. 21 och 29)

OCH:

Eklund, M. & Gunnarsson, B. & Leufstadius Ch.
2010. Aktivitet och relation. Mål och medel
inom psykosocial rehabilitering.
Studentlitteratur:
Lund. ISBN 978-91-44-04868-0. Kapitel:
3,4,6,8,11

Referenslitteratur ex:

Borg, B. Giroux Bruce, M.A 2002. Psychosocial
Frames of Reference - Core for Occupation-Based
Practice. 3rd ed. Thorofare: Slack. ISBN 1-
55642-494-9

Brown, C. & Stoffel, V. 2011. Occupational
Theraphy in Mental Health. A Vision for
Participation. Philadelphia: F.A Davis Company.
ISBN-13: 978-0-8036-1704-9. 2.811

Christansen, Charles. H & Townsend, Elizabeth.
A. 2010. 2:dra uppl. Introduction to
Occupation. The Art and Science of Living. New
Jersey: Pearson

Early, M. B. 2009, 4:de uppl. Mental Health
Concepts & Techniques for the Occupational
Thearpy Assistant. Philadeplhia: Lippincott,
Williams&Wilkins

Finlay,L. 2004. The Practice of Psychosocial
Occupational Therapy. Cheltenham:Nelson Thornes
Ltd. ISBN: 074877257x. Kapitel 10

Ikiugu, M.N 2007. Psychosocial Conceptual
Practice Models in Occupational Therapy-
Building Adaptive Capability. Mosby Elsevier:
St. Louis, Missouri. ISBN 10:0-323-04182-5

Koffert,T. Kuusi, K. 2007. 11 uppl.
Koskisuu, J. 2004. Eri tietä perille, mitä
melenterveyskuntoutus on? Edita. Helsingfors.
ISBN 951-37-4119-2

Koskisuu, J. 2004. Oman elämänsä puolesta,
mielenterveyskuntoutujan työkirja. Edita.
Helsingfors. ISBN 951-37-3765-9

Pakolaisten mielenterveyden tukeminen Suomessa: Paloma- hankeen käsikirja http://www.julkari.fi/handle/10024/136193 Extern länk

Pierce, Doris (red.)2014.Occupational Science
for Occupational Therapy. Thorofare:Slack
Incorporated. Kapitel 13

Salo-Chydenius, S. 2003. Yhdessä harkittu
toiminta - mitä asiaksakeskeisyys on
toimintaterapian mielenterveystyössä. Pro Gradu
tutkielma. Terveystieteen laitos/ Jyväskylän
Yliopisto.
http://selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v03/G000015 Extern länk
7.pdf

Schell & Schell.2018. Clinical and professional reasoning in Occupational Therapy. Wolters Kluwer. Second edition.

Turpin, M. & Iwama, M.K. 2011. Using
Occupational Therapy Models in Practice - a
field guide. Churchill Livingstone. Elsevier

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 30 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 4 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 11 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 24 timmar
  • Självstudier - 48 timmar
  • Nätbaserade - 4 timmar
  • Seminarier - 6 timmar
  • simulering - 8 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

2 Examinationsuppgifter som var och en utgör 50% av det totala kursvitsordet.

Examinationsuppgift 1 (praktiskt seminarium):

I smågrupp planerar, genomför och utvärderar
studerande en gruppaktivitet.
Information kring genomförande och opposition
finns på Itslearning

Bedöms 1-5. Bedöms utifrån:

1) Planeringsförfarande (Coles
planeringblankett)
2) Genomförandet och dess korrelation till
utarbetad plan (Coles 7 steg)
3) Aktivitetsvalet i förhållande till vald målgrupp i en given omgivning

Examinationsuppgift 2:
Individuell Case rapport: Et-processen för en
klient inom mentalvården. Se instruktioner på ItsLearning

Bedöms i vitsord: skala 1-5.
Blankett för kriterierna för bedömningen finns synliga på ItsLearning

Lärare

  • Marina Arell-Sundberg
  • Silfver Jessica
  • Werner Tove

Examinator

Arell-Sundberg Marina

Antal kursplatser

Ingen begränsning (12 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2018-03-17

Kursens tidtabell

Vänligen se de bokningar som är gjorda i ARBS

Kursanmälningstid

2018-10-08 till 2018-11-04

Examinationsformer

  • 2018-12-18 - Demonstrationer och presentationer
  • 2018-12-19 - Rapporter och produktioner
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-10-24 13:15 - 16:00 E380 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Kursintroduktion (TW, MAS) + Erbjudande: Mentalvårdsrehabiliteringen i Finland (TW) Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-10-25 09:30 - 12:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudande (MAS) Bedömning teori och praktik Arell-Sundberg Marina
2018-10-29 09:30 - 12:00 C350 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudande: Ergoterapeutens arbetsområden inom psykiatrin - teamteaching TW+MAS Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-10-30 08:30 - 12:00 E380 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Förberedelse inför Högskoledagen (presentationsbordet, ev. pp + tillbehör, presentation av utbildningsprogrammet) Kl. 10 Annikki och Tove på plats, VR glasögonen, Robotkatten Kl. 11 Jobiili introduktion (Pernilla) Arell-Sundberg Marina
Arola Annikki
Werner Tove
2018-10-31 13:15 - 17:00 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Självstudier med psykiatriska diagnosen och ergoterapi - uppgiften Werner Tove
2018-11-01 08:30 - 16:00 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa HÖGSKOLEDAGEN presentera ergoterapin Presentationsbordet skall vara klart senast kl. 9.45! Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-11-05 13:00 - 16:00 B517 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudande (MAS): Aktivitetsanalys enligt Pierce Att hålla grupper inom mentalvården Arell-Sundberg Marina
2018-11-06 09:00 - 12:00 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Jobiili öppnar / självstudier: Lyssna på powerpoint presentation på ItsLearning: Terapeutisk relation + Läs kapitel 1,2,8,9 av Eklund et.al. 2010 Werner Tove
2018-11-07 13:15 - 15:15 D173 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Follow up: Ergoterapeutens praxisarbete Presentation i form av poster Werner Tove
2018-11-09 08:30 - 12:45 C350 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Tematräff 1: Grundläggande kontext och Case Kim - Vilken praxismodell? Grupp 1 Kl. 8.30 - 10.30 Grupp 2 Kl. 10.45 - 12.45 Arell-Sundberg Marina
2018-11-13 08:30 - 11:30 C350 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Workshop: Förberedelse inför simulering (MAS) Arell-Sundberg Marina
2018-11-14 09:30 - 14:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudande (TW): Aktivitetsrättvisa Olika typer av grupper inom ergoterapi Werner Tove
2018-11-16 08:30 - 10:00 B517 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Obligatorisk handledning inför praktiskt seminarium Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-11-16 10:00 - 16:00 B517 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Tematräff 2: Att lägga grunden och att göra bedömning. Genomgång av olika bedömningsinstrument aktuella för Case Kim Grupp 1 Kl. 10.15 - 12.15 Grupp 2 Kl. 13.15 - 15.15 Arell-Sundberg Marina
2018-11-26 12:00 - 16:00 E494 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa SIMULERING: Grupp- och gruppledarskap i ergoterapi Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-11-26 12:00 - 16:00 E491 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Simulering: Lärandesamtal Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-11-27 08:30 - 11:30 E494 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Simulering: Grupp- och gruppledarskap i ergoterapi Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-11-27 08:30 - 11:30 E492 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Simulering: Lärandesamtalet Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-11-28 08:30 - 12:45 B517 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Tematräff 3: Var starta? Vad göra? Hur? Varför? Plan för ET och målformulering. Sits 1: 8.30 - 10.30 Sits 2: 10.45 - 12.45 Arell-Sundberg Marina
2018-11-29 09:00 - 14:00 B522 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Gästföreläsare: Sexualitet och psykisk hälsa. Tredje årets studeranden från utb. till barnmorska håller utbildningen inom ramen för deras kurs. Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-12-03 13:15 - 15:30 C350 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Besök från Klubbhus Fontana i Karis. Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-12-04 09:30 - 11:15 B327 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudande: Att bemöta aggressiva personer inom ergoterapin (TW) Werner Tove
2018-12-04 14:15 - 16:00 B327 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Erbjudande: Att möta suicid inom ergoterapin (TW) Werner Tove
2018-12-12 09:15 - 11:30 E254 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Tematräff 4/handledning: 9.15 - 10.30 Tematräff 4: Frågor och svar kring examinationsuppgift CASE KIM 10.30 - 11.30 Frågor och svar kring det praktiska seminariet Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-12-18 10:15 - 14:00 D275 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Praktiskt seminarium del1 Arell-Sundberg Marina
Werner Tove
2018-12-19 10:15 - 14:00 B516 Aktivitet och delaktighet för mental hälsa Praktiskt seminarium: del 2 Arell-Sundberg Marina
Werner Tove

Kurs och studieplanssökning