Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
Kursens undervisningsperiod
2 (2018-10-22 till 2018-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studenten
- uppvisar grundläggande kunskap om människans
livscykel och förstår betydelsen av att se
människan
ur ett livscykelperspektiv
- förstår olika livssituationers betydelse för
individens utveckling och mognad
- förstår individens behov av stöd i olika
livssituationer samt kan identifiera individens
resurser och möjligheter till aktivitet,lek och
delaktighet
– uppvisar förmåga till digitalt lärande och
kommunicerar aktivt online
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att
- redogöra för teorier om människans utveckling
- identifiera utvecklingsutmaningar i människans
olika livsskeden och kan reflektera över
människan
som subjekt
- använda utvecklingspsykologiska teorier som en
del
av livscykelperspektivet
- reflektera över sin egen utveckling och mognad
- lyfta fram betydelsen av lekens utveckling och
dess
betydelse i barndomen och genom hela livcykeln
Socionomstudentrernas yrkesspecifika mål:
- kan göra kopplingar mellan människans
utveckling
och sociala aspekter
Ergoterapistudenternas yrkesspecifika mål:
- kan redogöra för människans motoriska-,
sensoriska-, och perceptuella utveckling samt för
handens funktionella utveckling
Innehåll
Centrala begrepp:
Anknytning, socialiseringsprocess, livscykel,
identitet, personlig utveckling,
utvecklingsutmaningar,åldrandet
livsskede
Litteratur
Crain, W. 2010. Theories of development. Concepts
and
applications. 6th edition. USA: Pearson
education.
Erikson H E. 2004. Den fullbordade livscykeln.
Malmö:
Natur och Kultur.
Dunderfelt T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Värderingar, teorier och metoder i socialt
arbete.
Tjersland,Engen, Jansen. 2011, Allianser.
(Särskilt
kapitel 4; Perspektiv från utvecklingspsykologin)
Elina Nivala & Mikko Saastamoinen (red.)2010,
Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg
Nätverket för
ungdomsforskning/Ungdomsforskningssällskapet
Nätpublikation 35
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/ung Extern länk
domsfostransteori.pdf
Ergoterapi litteratur:
Case-Smith, J. 2010. Occupational Therapy for
Children. 6th ed. Mosby. ISBN: 978-0-323-05658-8,
delar av kapitel:
9: Application of motor control/ motor learning
to
practice (s.245-274),
10: Evaluation and intervention to develop hand
skills(s.275-289),
11: Sensory integration (s.325-333),
12: Visual perception (s.373-380)
Edwards,S. Buckland,D. McCoy-Powlen, J. (2002)
Developmental & functional hand grasps.
Thorofare,
Slack cop.
kapitel: 4, 5, 6
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 25 timmar
- Självstudier - 50 timmar
- Nätbaserade - 30 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Veckouppgifter Gruppuppgift (skillt för ergo och sosionom) Hemtentamen Seminarium
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger
följande examinationer:
Examination 1: Hemtentamen som bedöms med vitsord 1-5
Examination 2: Seminarium i form av Paneldiskussion som filmas. Bedömning godkänt-underkänt
Examination 3: Basgruppsarbete som bl.a. sker på
Itslearnings diskussionsforum. Varje vecka
diskuterar
ni i basgruppen på diskussionsforumet på
Itslearning.
Diskussionen bedöms som ett vanlig
basgruppsarbete.
Minimi kravet är att var och en skriver minst fem
inlägg per vecka. Det kan vara nya trådar eller
svar
på andras trådar. Av dessa fem inlägg skall minst
två
hänvisa till kurslitteratur. Texten skall inte
vara avskriven utan bearbetad. Basgruppsarbetet i
diskussionsforumen bedömsmed godkänt-underkänt.
För godkänt vitsord i kursen bör alla tre delarna
av examinationen vara godkända.
Lärare
- Brantberg Bettina
- Levälahti Filip
- Lohi Noora
- Törnblom Cia
- Werner Tove
- Söderström Eivor
- Cederberg Arla
- Sigfrids Ingmar
Examinator
Brantberg-Ahlfors Bettina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (77 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-03-17
Kursanmälningstid
2018-10-08 till 2018-11-04
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-11-01 | 13:15 - 17:00 | B327 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: Introduktion till ergotemat kl. 13.15-14.15 Smågruppsarbete 14.15- | Werner Tove |
2018-11-02 | 12:00 - 14:00 | F249 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Introduktion | Brantberg Bettina |
2018-11-12 | 10:15 - 11:45 | B516 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: uppföljning tema 1 | Werner Tove |
2018-11-14 | 08:30 - 12:00 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: smågruppsarbete tema 2 | Werner Tove | |
2018-11-20 | 11:00 - 12:00 | B516 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: uppföljning tema 2 | Werner Tove |
2018-11-22 | 08:30 - 12:00 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: smågruppsarbete tema 3 | Werner Tove | |
2018-11-28 | 14:00 - 15:30 | B325 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Ergoterapistuderande: uppföljning tema 3 | Werner Tove |
2018-12-19 | 10:00 - 15:00 | F249 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Seminarium | Brantberg Bettina |