Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Förstavårdare 2021 - Lärdomsprov och metodik
- Förstavårdare 2022 - Lärdomsprov och metodik
- Sjukskötare 2021 - Lärdomsprov och metodik
- Sjukskötare 2022 - Lärdomsprov och metodik
- Sjukskötare 2023 - Lärdomsprov och metodik
- Hälsovårdare 2021 - Lärdomsprov och metodik
- Hälsovårdare 2022 - Lärdomsprov och metodik
- Barnmorska 2021 - Lärdomsprov och metodik
- Barnmorska 2022 - Lärdomsprov och metodik
Kursens undervisningsperiod
3 (2023-01-01 till 2023-03-19)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
I den här enheten lägger du grunderna för följande
kompetenser:
Vårdvetenskaplig kompetens
Vårdetisk kompetens
FUI-kompetens, forskning, utveckling och
innovations kompetens
Läranderesultat
Du kan identifiera vårdvetenskapens teoribildning och kan argumentera för dess betydelse i vårdverkligheten och dess kunskapsutveckling. (Kunskap)
Du kan relatera till vårdteorier och tankemodeller som grund för professionellt vårdande. (Kunskap)
Du kan utnyttja relevanta databaser och sökord för att hitta vårdvetenskaplig kunskap. (Färdighet)
Du kan läsa och använda dig av ett vetenskapligt språk. (Färdighet)
Du kan beakta evidensprocessen och tillämpar den för att söka och sammanställa kunskap i en avgränsad kunskapsöversikt. (Färdighet)
Du kan uppfatta skillnaden mellan begrepp som reflektion och deskription, analys och syntes och kan omsätta dessa i praktiken. (Förhållningssätt)
Du identifierar grunden till din yrkesidentitet inom vårdvetenskapens paradigm och du är intresserad av och förstår vikten av en ständig utveckling av vårdvetenskapen. (Förhållningssätt)
Kursen ersätter följande kurser
Evidensbaserat arbete
Metodikens grunder
Litteratur
- Wiklund Gustin, L. and Bergbom, I., 2017/2012.
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik.
Studentlitteratur.
- Willman, A., Nilsson, R., Sandström, B. and
Bahtsevani, C., 2016. Evidensbaserad omvårdnad:
en bro mellan forskning och klinisk verksamhet.
Studentlitteratur. Liber AB, Stockholm.
- Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap -vetenskapen om
vårdandet om det tidlösa i tiden.
- Eriksson & al. 2013. Hoitotiede. Sanoma pro Oy,
Helsingfors.
- Eriksson, K. 1994. Den lidande människan. Liber
utbildning, Stockholm.
- Holopainen & al. 2014. Johda näyttö käyttöön
hoitotyössä. Bookwell Oy, Borgå.
- Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk
praxis. Natur och Kultur, Stockholm.
- Patel, & Davidson, B. (2019)
Forskningsmetodikens
grunder : att planera, genomföra och rapportera
en undersökning. Lund:Studentlitteratur.
Jakobsen, D.I. (2012). Förståelse, beskrivning
och förklaring - Introduktion till
samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och
socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Henricson, M. (red.) (2017). Vetenskaplig teori
och metod: från idé till examination inom
omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
- Forskningsetiska delegationen. (2012). God
vetenskaplig praxis och handläggning av
misstankar om avvikelser från den i Finland.
Forskningsetiska delegationens anvisningar
2012.
Hämtad från
https://tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_20 Extern länk
12.pdf
-Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology. A Beginner's Guide to Doing a
Research Project. USA, SAGE Publications Ltd.
- Toikko, T. & Rantanen, T. 2009.
Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere
University, Tampere.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 11 timmar
- Basgruppsarbete - 43 timmar
- Självstudier - 43 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1: Individuell skriftlig uppgift kring
ett vårdvetenskapligt begrepp
Examination 2: Ett skriftligt grupparbete som görs
enligt Arcadas skrivmodell och har tyngdpunkten på
forskningsmetodik. Examinationsuppgift 2
presenteras under ett obligatoriskt
seminarietillfälle.
Infromationssökningen och uppgiften är
obligatorisk.
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt:
Examinationsuppgift 1 och 2 bedöms numeriskt på
skalan 1-5. Uppgifterna utgör båda 50% av
kursvitsordet.
Uppgiften i informationssökningen bedöms
godkänd/underkänd.
Lärare
- Appelroth Maria
- Forss Mia
- Lejonqvist Gun-Britt
- Niemi Annika
- Paakkonen Heikki
- Savolainen Jari
Examinator
Appelroth Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (69 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2022-12-26 till 2023-01-22
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2023-01-10 | 09:00 - 12:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Intro + föreläsning på Zoom | Appelroth Maria Lejonqvist Gun-Britt Niemi Annika Paakkonen Heikki |
|
2023-01-11 | 09:15 - 11:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Personcentrerad vård OBS! Skild Zoom länk: https://arcada.zoom.us/j/65293688341?pwd=RTlERDdkSWZjU0RLVmcwWk1BQjNhUT09&from=addon Meeting ID: 652 9368 8341 Passcode: 766672 | Arola Annikki | |
2023-01-11 | 12:00 - 15:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Introduktion till vårdvetenskap - Zoom | Niemi Annika | |
2023-01-16 | 12:00 - 15:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Zoom | Niemi Annika | |
2023-01-18 | 13:00 - 16:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Vårdvetenskap, vårdteoretiker - Zoom | Lejonqvist Gun-Britt Niemi Annika |
|
2023-01-25 | 12:30 - 15:30 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Metodikens grunder - Zoom | Appelroth Maria Paakkonen Heikki |
|
2023-01-26 | 09:30 - 11:30 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Metodikens grunder - Zoom | Forss Mia Paakkonen Heikki |
|
2023-02-08 | 12:00 - 14:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Metodik, handledning (examinationsuppg. 2) - Zoom | Forss Mia | |
2023-02-14 | 13:00 - 16:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Evidensbaserat arbete - Zoom | Lejonqvist Gun-Britt | |
2023-02-17 | 09:00 - 11:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Informationssökning Grupp 1 - Zoom | Småros Anna | |
2023-02-17 | 12:00 - 14:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Informationssökning Grupp 2 - Zoom | Småros Anna | |
2023-03-02 | 13:00 - 16:00 | F249 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Handledning (skrivstöd) | Sandell Magdalena |
2023-03-07 | 09:00 - 16:00 | F143 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Hej, Inkluderar ännu programmet för dagen här i bokningen. | Appelroth Maria Ericsson Christoffer Forss Mia Karbin Daniela Niemi Annika Nyberg Anu Paakkonen Heikki Savolainen Jari Silfver Jessica Skogster Annika Stenbäck Pernilla Stockmann-Broo Christine |
2023-03-08 | 12:00 - 14:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Vårdvetenskap (det valda begreppet) - Zoom | Appelroth Maria Lejonqvist Gun-Britt Niemi Annika |
|
2023-03-14 | 10:30 - 12:30 | E385 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Informationssökning - Drop in | Småros Anna |
2023-03-16 | 13:00 - 16:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Handledning (Examinationsuppgift 2) - Zoom | Forss Mia Paakkonen Heikki |
|
2023-03-28 | 12:00 - 15:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Handledning (Examinationsuppgift 2) - Zoom | Forss Mia Paakkonen Heikki |
|
2023-04-11 | 09:00 - 16:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Seminarie - online | Appelroth Maria Forss Mia Lejonqvist Gun-Britt Niemi Annika Paakkonen Heikki |