Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

4

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

I denna studieenhet fördjupar du dig i följande
kompetenser:Vårdvetenskapliga, vårdetiska,
professionellt bemötande, klinisk vårdkompetens,
ledarskap och beslutsfattande, interprofessionellt
arbete och säkerhetskultur

Globala mål i fokus:
# 3. God hälsa och välbefinnande
# 5. Jämställdhet
# 10. Minskad ojämlikhet

Läranderesultat

Läranderesultat
Efter avlagd studieenhet (kunskap):
-Grundläggande kunskaper om intensivvården.
-Kunskap i jourpoliklinisk vård.

Efter avlagd studieenhet (färdighet):
-Grundläggande klinisk kompetens inom intensivvård
-Studerande kan bedöma en
patients tillstånd i en akut situation, samt
observera förändringar i vitala livsfunktioner och
förstå behovet av vård

Efter avlagd studieenhet (förhållningssätt):
-Har förståelse för den sårbara patienten och de
anhörigas situation
-Studerande kan förstå
hur vårdvetenskapen är en del av den kliniska
verkligheten, med patientens behov och
situation i centrum
-Studerande har en förmåga att förstå
patientsäkerhetsaspekter i vården
-Förmå ta individen i beaktande och visa
empatisk förmåga i vårdandet

Innehåll

-jourpolikliniskvård
- emottagande och undersökning av den akut
sjuka eller skadade patienten på en
jourpoliklinik
-Intensivvård
-Helhetsvården av en patient i behov av
intensivvård
- multiprofessionellt samarbete
- vårdkedjan: prehospital vård -
jourpoliklinisk
vård - vård på avdelning

Förkunskaper

För att delta i kursen ska studenten ha utfört
alla första, andra och tredje årets kliniskakurser
med godkänt resultat.

Kursen ersätter följande kurser

Klinisk vård III (delvis)Klinisk vård VI (delvis),
Krävande vård del 1 (delvis)

Litteratur

-Ala-Kokko et al. 2017. Tehohoito-opas. Duodecim
-Parvianen et al. 2021. Akuuttihoidon lääkkeet.
Duodecim
-Ala-kokko et al. 2021. Peruselintoimintojen
häiriöt ja niiden hoito. Duodecim
-Akuuttihoidon laitteet. 2013. Pölönen,
P., Ala-Kokko, T., Helveranta, K., Jäntti, H.,
Kokko,A. (toim.). Duodecim.
-Teho- ja valvontahoitotyön opas. 2017.
Ritmala-Castrén, M., Lönn, M., Lundgrén-Laine,
H.,Meriläinen, M., Minna Peltomaa (toim.)2.,
uudistettu painos. Duodecim
-Verensiirto-opas. Eeva-Riitta
Savolainen, Anri Tienhaara, Tomi Koski, Eija
Mahlamäki,Susanna Sainio, Katja Salmela (toim.) 1.
painos2018.Duodecim.
-EKG-tulkinnan työkirja. 2016. Mäkijärvi,
M.,Parikka, H., Raatikainen, P., Heikkilä,
J.(toim.) Duodecim
Ensihoito. 2017. Kuisma, M., Holmström,
p.,Porthan, K. Sanoma Pro.
-Oireista työdiagnoosiin. 2016. Kosonen,
A.,Saikko, S., Alanen, P., Jormakka, J.
SanomaPro.
-Föreläsningsmaterial
-Aktuella artikla

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 0 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 0 timmar
  • Praktiska övningar - 0 timmar
  • Självstudier - 0 timmar
  • Nätbaserade - 0 timmar
  • Seminarier - 0 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinator

Stockmann-Broo Christine

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Examinationsformer

  • Tentdatum meddelas senare - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning