Kursens undervisningsperiod

1 (2022-08-01 till 2022-10-23)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

I denna studieenhet står följande kompetenser i
fokus:
Hälsofrämjande
Forsknings-, utvecklings- och innovationskompetens
Garantera ett hälsosamt liv och uppmuntra
välmående för alla åldrar. (Punkt 3, FN:s globala
mål för hållbar utveckling)

Läranderesultat

Du kan utifrån relevant evidensbaserat material
och forskning identifiera och
sammanfatta befintligt stöd samt tjänster för
människor med olika behov i olika skeden av
livscykeln.   (Kunskap)

Förklara hälsa som en process i ett sammanhang för
att öka individens välbefinnande och
delaktighet. Kan med tydlig referens till evidenta
källor använda sig av dem inom det egna
verksamhetsområdet. Utifrån givna ramar tillämpa
teoretisk kunskap om hälsofrämjande
arbete.  (Färdighet)

Du reflekterar över ditt arbete ur ett
hälsofrämjande perspektiv. Du förstår betydelsen
av ett rehabiliterande arbetssätt ur ett
hälsoperspektiv.  (Förhållningssätt)

Förkunskaper

Inga

Kursen ersätter följande kurser

Hälsovård och hälsofrämjande (2014-2020)

Mer information

En del av studieenheten genomförs tillsammans med
medicinestuderande från Helsingfors universitet.
Mera information om detta ges på kursintroduktionen.

Litteratur

Aktuella forskningsartiklar och avhandlingar.

Björk, Jonas. 2010. Praktisk statistik för medicin
och hälsa.Liber. ISBN 978-91-47-09956-6
Eriksson, Katie. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen
om vårdandet. Om det tidlösa i tiden. Liber. ISBN
978-91-47-10665-3
Scriven, A. 2010. Ewles & Simnett Hälsoarbete.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-07308-8.
Medin, J. och Alexandersson, K. 2000. Begreppen
hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-01598-9.
Rostila M. och Toivanen, S. 2012. Den orättvisa
hälsan. Om socioekonomiska skillnader i hälsa och
livslängd. Liber. ISBN 978-91-47-09975-7.
Referenslitteratur:

Rosling, Hans, Rosling Ola och Rosling Rönnlund,
Anna. Factfulness: Tio knep som hjälper dig att
förstå världen. 2018. Natur&Kultur. ISBN
9789127149946.
Starrin, B & Rönning, R. 2011. Socialt kapital.
Liber.
Naidoo, J. & Wills, J. 2005. Folkhälsa och
hälsofrämjande
insatser. Studentlitteratur.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 10 timmar
  • Självstudier - 80 timmar
  • Nätbaserade - 25 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Läranderesultaten i denna studieenhet examineras
genom veckovisa gruppuppgifter och en
sammanfattande större uppgift. En examination
kommer att utgöras av intervjuer bland den äldre
befolkningen och den genomförs i samarbete med
medicinestudenter från Helsingfors universitet.
(examinationer = tentamina, demonstrationer och
presentationer, rapporter och produktioner,
uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)

Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: medeltalet av de veckovisa uppgifterna utgör
50% av vitsordet och den sammanfattande uppgiften
50%.

Lärare

  • Forss Mia
  • Gray Pamela
  • Grönlund Anu
  • Tana Jonas
  • Törnblom Cia

Examinator

Nyberg Anu

Antal kursplatser

Ingen begränsning (72 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursanmälningstid

2022-08-10 till 2022-09-06

Examinationsformer

  • 2021-10-24 - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2022-08-26 08:30 - 10:30 F249 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Introduktion till studieenheten. Genomgång av examinationer. Nyberg Anu
2022-08-29 13:00 - 15:30 F249 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Hälsofrämjande och salutogenes Nyberg Anu
Törnblom Cia
2022-08-31 12:15 - 14:15 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Hållbarhet i vården. Barn och hälsa. Nyberg Anu
2022-09-08 14:00 - 16:00 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Vad är forskning och vad betyder evidensbaserad vård? Nyberg Anu
Tana Jonas
2022-09-09 08:30 - 11:00 F249 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Presentation av arbeten om barn Intro till nästa tema Nyberg Anu
2022-09-13 09:30 - 12:00 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Presentation av arbeten om unga Intro till nästa tema Nyberg Anu
2022-09-15 12:00 - 14:00 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Zoom Nyberg Anu
2022-09-20 08:30 - 11:00 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Presentation av arbeten om unga vuxna Intro till följande tema Nyberg Anu
2022-09-21 14:00 - 16:00 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Nyberg Anu
2022-09-27 09:00 - 11:30 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Presentation av arbeten om den arbetsföra befolkningen Intro till följande tema Nyberg Anu
Törnblom Cia
2022-09-29 14:00 - 16:00 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Nyberg Anu
2022-10-04 12:00 - 16:00 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Nyberg Anu

Kurs och studieplanssökning