Kursens undervisningsperiod

1 (2021-08-01 till 2021-10-24)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

I denna studieenhet står följande kompetenser i
fokus:
Hälsofrämjande
Forsknings-, utvecklings- och innovationskompetens
Garantera ett hälsosamt liv och uppmuntra
välmående för alla åldrar. (Punkt 3, FN:s globala
mål för hållbar utveckling)

Läranderesultat

Du kan utifrån relevant evidensbaserat material
och forskning identifiera och
sammanfatta befintligt stöd samt tjänster för
människor med olika behov i olika skeden av
livscykeln.   (Kunskap)

Förklara hälsa som en process i ett sammanhang för
att öka individens välbefinnande och
delaktighet. Kan med tydlig referens till evidenta
källor använda sig av dem inom det egna
verksamhetsområdet. Utifrån givna ramar tillämpa
teoretisk kunskap om hälsofrämjande
arbete.  (Färdighet)

Du reflekterar över ditt arbete ur ett
hälsofrämjande perspektiv. Du förstår betydelsen
av ett rehabiliterande arbetssätt ur ett
hälsoperspektiv.  (Förhållningssätt)

Förkunskaper

Inga

Kursen ersätter följande kurser

Hälsovård och hälsofrämjande (2014-2020)

Mer information

En del av studieenheten genomförs tillsammans med
medicinestuderande från Helsingfors universitet.
Mera information om detta ges på kursintroduktionen.

Litteratur

Aktuella forskningsartiklar och avhandlingar.

Björk, Jonas. 2010. Praktisk statistik för medicin
och hälsa.Liber. ISBN 978-91-47-09956-6
Eriksson, Katie. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen
om vårdandet. Om det tidlösa i tiden. Liber. ISBN
978-91-47-10665-3
Scriven, A. 2010. Ewles & Simnett Hälsoarbete.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-07308-8.
Medin, J. och Alexandersson, K. 2000. Begreppen
hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-01598-9.
Rostila M. och Toivanen, S. 2012. Den orättvisa
hälsan. Om socioekonomiska skillnader i hälsa och
livslängd. Liber. ISBN 978-91-47-09975-7.
Referenslitteratur:

Rosling, Hans, Rosling Ola och Rosling Rönnlund,
Anna. Factfulness: Tio knep som hjälper dig att
förstå världen. 2018. Natur&Kultur. ISBN
9789127149946.
Starrin, B & Rönning, R. 2011. Socialt kapital.
Liber.
Naidoo, J. & Wills, J. 2005. Folkhälsa och
hälsofrämjande
insatser. Studentlitteratur.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 10 timmar
  • Självstudier - 80 timmar
  • Nätbaserade - 25 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Läranderesultaten i denna studieenhet examineras
genom veckovisa gruppuppgifter och en
sammanfattande större uppgift. En examination
kommer att utgöras av intervjuer bland den äldre
befolkningen och den genomförs i samarbete med
medicinestudenter från Helsingfors universitet.
(examinationer = tentamina, demonstrationer och
presentationer, rapporter och produktioner,
uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)

Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: medeltalet av de veckovisa uppgifterna utgör
50% av vitsordet och den sammanfattande uppgiften
50%.

Lärare

  • Forss Mia
  • Grönlund Anu
  • Tana Jonas
  • Törnblom Cia
  • Gray Pamela

Examinator

Nyberg Anu

Antal kursplatser

Ingen begränsning (80 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursanmälningstid

2021-08-09 till 2021-09-05

Examinationsformer

  • 2021-10-24 - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2021-08-24 09:00 - 11:30 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Introföreläsning Nyberg Anu
2021-08-26 13:00 - 15:30 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Barn och hälsa. Nyberg Anu
2021-08-31 09:00 - 11:30 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Tana Jonas
2021-09-02 09:00 - 11:30 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Tana Jonas
2021-09-07 09:00 - 11:30 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Presentation av era uppgifter. Introduktion av följande tema; Unga och hälsa Nyberg Anu
2021-09-09 12:30 - 15:00 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Nyberg Anu
2021-09-13 09:00 - 11:30 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Genomgång av era uppgifter och genomgång av nästa tema; Unga vuxna och hälsa Nyberg Anu
2021-09-16 09:00 - 11:30 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Ingen föreläsning, men tid för er att arbeta med uppgifterna. Nyberg Anu
2021-09-20 09:00 - 11:30 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Genomgång av era uppgifter och presentation av följande tema; vuxna och hälsa Nyberg Anu
2021-09-22 12:00 - 13:00 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Tema: Äldre och hälsa Nyberg Anu
2021-09-27 12:00 - 14:30 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Presentation av uppgifter om vuxna och hälsa. Sjuksköterskeföreningen presenterar sin verksamhet kl. 14. Nyberg Anu
2021-10-12 09:00 - 11:30 F143 Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden Presentation av uppgifter om/intervjuer med äldre. Avslutning av studieenheten. Nyberg Anu

Kurs och studieplanssökning