Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Engelska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande
utvecklar sin kompetens inom handledning och
lärande.
Studerande övar sig i olika handlednings- och
undervisningskontexter och blir bekanta med
olika metoder.
Studerande kan fastställa mål inför olika
handlednings- och lärandesituationer för
patienter och
personal.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas studerande:
Identifiera och förstå de etiska och pedagogiska
utgångspunkterna för handledning.
Tunnistaa ja ymmärtää ohjaamisen eettiset ja
pedagogiset lähtökohdat.
Kunna planera, verkställa och utvärdera
handledning och undervisning utgående från
klient
och grupp, i
samarbete med andra sakkunniga
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta
ja opetusta asiakas- ja ryhmälähtöisesti
yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
Kan använda, i situationen lämpliga,
handlednings- och
undervisningsmetoder, vilka utgår från
patienten/klienten
Osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakas- ja
potilaslähtöisiä
opetus- ja ohjausmenetelmiä
Kunna ändamålsenligt använda befintligt och
producera nytt undervisnings- och
handledningsmaterial.
Osata käyttää olemassaolevaa ja kehittää uutta
ohjaus
ja opetusmateriaalia.
Innehåll
- Pedagogik och lärandeperspektiv
- Samtalsmetodik och handledningsmodeller
- Planering, genomförande och uppföljning av
lärandeprocessen och processens olika faser
- Handledning och undervisning av klient,
patient och personal
- Utvärdering och utveckling av handledning och
lärande
Förkunskaper
Klinisk vård praktik (15sp) och valbar praktik avklarade.
Kursen ersätter följande kurser
Vårdpedagogik
Mer information
Deltagande vid simulering (obligatorisk)
se kompensationsuppgift på its Learning
Litteratur
Klang Söderkvist, B. 2013. Patientundervisning.
Studentlitteratur.
Kyngäs et al. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä.
WSOY.
Sandberg.H. 2014. Sjuksköterskans samtal-
professionalitet och medmänsklighet.
Studentlitteratur.
Lipponen, Kaija. 2014. Potilasohjauksen
toimintaedellytykset. Oulun yliopiston
tutkijakoulu;
Oulun yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta,
Terveystieteidenlaitos.
(http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526203720 Extern länk
.pdf)
Andra källor:
Kääriäinen, M. 2008. Potilasohjauksen laatuun
vaikuttavat tekijät. Tutkiva hoitotyö vol 6 (4)
Kääriäinen M, Kyngäs H, Ukkola L, Torppa K.
2005. Potilaiden käsityksiä heidän saamastaan
ohjauksesta. Tutkiva Hoitotyö 3 (1), 10-15.
näyttöön perustuva hoitotyö, Sairaanhoitaja-
lehti 27.8.2014
https://sairaanhoitajat.fi/artikkeli/ohjaustutt Extern länk
u- mutta-epaselva-kasite/
Litteratur på Engelska:
Kääriäinen & Kyngäs. 2010. The quality of
patient education evaluated by the health
personnel.
Scandinavian Journal of Caring Sciences. 24;
548-556
Woolfolk, A. 2016. Educational psychology.
Pearson.
Elf M & Wikblad K. 2001. Satisfaction with
Information and Quality of Life in Patients
Undergoing
Chemotherapy for Cancer. Journal of Advance
Nursing 24 (5), 351 – 356.
Phillips LD. 1999. Patient education.
Understanding the process to maximize time and
outcomes.
Journal of Intravenous Nursing 22 (1), 19-35.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 6 timmar
- Praktiska övningar - 105 timmar
- Självstudier - 15 timmar
- Simulering - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 134 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 134 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
1. Godkänd praktik med tillhörande uppgifter
Studerande skall på praktikavsnitten ha en
avdelningslektion för personalen, delta i
patientinformation tillfällen och producera
nytt eller uppdatera existerande
handledningsmaterial på praktikplatsen.
Studerande har möjlighet till grupphandledning
en
gång under avsnittet
för att få handledning för de uppgifter som
studerande
arbetar med på praktikplatsen.
2. Godkänd examinationsuppgift
3. Aktivt deeltagande i simulering
Lärare
Holmström Anna
Examinator
Holmström Anna
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner