Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2018 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2019 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2020 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2018 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2019 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2020 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2017 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2018 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2019 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2020 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området (flerformsstudier) 2020 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2019 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2020 - Examensarbete och metodik
- Förstavårdare 2017 - Examensarbete och metodik
- Förstavårdare 2018 - Examensarbete och metodik
- Förstavårdare 2019 - Examensarbete och metodik
- Förstavårdare 2020 - Examensarbete och metodik
- Sjukskötare 2017 - Examensarbete och metodik
- Sjukskötare 2018 - Examensarbete och metodik
- Sjukskötare 2019 - Examensarbete och metodik
- Sjukskötare 2020 - Examensarbete och metodik
- Hälsovårdare 2017 - Examensarbete och metodik
- Hälsovårdare 2018 - Examensarbete och metodik
- Hälsovårdare 2019 - Examensarbete och metodik
- Hälsovårdare 2020 - Examensarbete och metodik
- Barnmorska 2017 - Examensarbete och metodik
- Barnmorska 2018 - Examensarbete och metodik
- Barnmorska 2019 - Examensarbete och metodik
- Barnmorska 2020 - Examensarbete och metodik
Kursens undervisningsperiod
1 (2022-08-01 till 2022-10-23)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målet med kursen är att utveckla en grundläggande
forskningskompetens. Med denna kompetens som grund
kan studerande inleda skrivandet av sitt
examensarbete.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- kunna redogöra för forskningsprocessen.
- känna till hur kunskap formas, olika former
av
kunskap och olika traditioner för
kunskapsbildning samt kunna redogöra för
kunskapssyner i olika
vetenskaps-/tvärvetenskapliga områden.
- känna till och kunna diskutera olika typer av
examensarbete i förhållande till behov inom
arbetslivet samt ha förmåga att läsa, förstå
och
kritiskt granska vetenskaplig litteratur som
stöd
för examensarbetet.
- känna till och kunna diskutera de yrkes- och
forskningsetiska principerna som gäller för
examensarbetet.
- kunna identifiera behov för utveckling, kunna
avgränsa tema samt formulera ett syfte och
frågeställningar för sitt examensarbete vilket
bidrar till kunskapsutveckling inom
professionsområdet.
Innehåll
Forskningsprocessen
Design av kvantitativ och kvalitativ forskning
Vetenskapsteori
Forskningsetik
Olika vetenskapliga angreppssätt
Förkunskaper
Inga
Kursen ersätter följande kurser
2018-2019, Vetenskapsteori och metodik
Litteratur
Patel, & Davidson, B. (2019)
Forskningsmetodikens
grunder : att planera, genomföra och rapportera
en
undersökning. Lund:Studentlitteratur.
Jakobsen, D.I. (2012). Förståelse, beskrivning
och förklaring - Introduktion till
samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och
socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Henricson, M. (red.) (2017). Vetenskaplig teori
och metod:
från idé till examination inom omvårdnad.
Lund: Studentlitteratur.
Forskningsetiska delegationen. (2012). God
vetenskaplig praxis och handläggning av
misstankar om avvikelser från den i Finland.
Forskningsetiska delegationens anvisningar
2012.
Hämtad från
https://tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_20 Extern länk
12
.pdf
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser.
Lund: Studentlitteratur.
Björklund, M. & Paulsson, U. 2014. Academic
papers and theses: - to write and present and
to act as an opponent.
Jansson, R. 2013. English for scientific
research. A practical guide to good science
writing. Lund: Studentlitteratur.
Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology.
A Beginner's Guide to Doing a Research Project.
USA, SAGE Publications Ltd.
Paulsson, U. 2011. Uppsatser och rapporter: med
eller utan uppdragsgivare. Lund:
Studentlitteratur.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009.
Tutkimuksellinen
kehittämistoiminta. Tampere University,
Tampere.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Självstudier - 80 timmar
- Nätbaserade - 45 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
- 2 obligatoriska uppgifter godkända.
- individuell skriftlig uppgift bedöms 1-5 (50
% av
vitsordet).
- skriftlig individuell tent bedöms med 1-5 (50
% av
vitsordet)
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Arola Annikki
- Forss Mia
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Kiukas Carina
- Paakkonen Heikki
- Rosengren Åsa
- Sigfrids Ingmar
- Stenbäck Pernilla
Examinator
Paakkonen Heikki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (187 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2022-04-25 till 2023-07-31
Examinationsformer
- 2022-10-26 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2022-08-31 | 08:30 - 10:00 | F143 | Metodikens grunder | Introduktion AV-HJÄLP: Endast i början (08:30) | Karmano Mikael Paakkonen Heikki Sigfrids Ingmar Stenbäck Pernilla |
2022-09-02 | 09:00 - 10:00 | Metodikens grunder | Möjlighet att ställa frågor kring föreläsningen om forskningsprocessen Zoomlänk: https://arcada.zoom.us/j/65670673554 | Kiukas Carina | |
2022-09-09 | 09:00 - 10:00 | Metodikens grunder | Möjlighet att ställa frågor om föreläsningen om olika typer av lärdomsprov/examensarbeten | Arell-Sundberg Marina | |
2022-09-16 | 09:00 - 10:00 | Metodikens grunder | Möjlighet att ställa frågor angående föreläsningen om kvantitativ och kvalitativ design. Zoomlänk: https://arcada.zoom.us/j/65670673554 | Rosengren Åsa Sigfrids Ingmar |
|
2022-09-21 | 14:15 - 15:45 | Metodikens grunder | Handledning för den individuella uppgiften. | Kiukas Carina Paakkonen Heikki |
|
2022-09-23 | 09:00 - 10:00 | Metodikens grunder | Möjlighet att ställa frågor kring föreläsningen om olika vetenskapliga angreppssätt. | Kiukas Carina | |
2022-09-23 | 10:15 - 11:45 | Metodikens grunder | Infosökning | Nyström Janne | |
2022-09-26 | 14:15 - 15:45 | Metodikens grunder | Infosökning | Nyström Janne | |
2022-09-28 | 14:15 - 15:45 | Metodikens grunder | Infosökning | Nyström Janne | |
2022-09-30 | 09:00 - 10:00 | Metodikens grunder | Möjlighet att ställa frågor i anslutning till föreläsningen om forskningsetik | Jeglinsky-Kankainen Ira | |
2022-09-30 | 10:15 - 11:45 | Metodikens grunder | Infosökning | Nyström Janne | |
2022-10-26 | 14:00 - 15:30 | E383 | Metodikens grunder, tentamen | Sigfrids Ingmar Stenbäck Pernilla |
|
2022-10-26 | 14:00 - 15:30 | E385 | Metodikens grunder, tentamen | Sigfrids Ingmar Stenbäck Pernilla |
|
2022-10-26 | 14:00 - 16:00 | E387 | Metodikens grunder, tentamen | Sigfrids Ingmar Stenbäck Pernilla |
|
2022-10-26 | 18:00 - 20:00 | E383 | Metodikens grunder | Tentamen | Sigfrids Ingmar |