Kursens undervisningsperiod

  • 3 (2022-01-01 till 2022-03-13)
  • 4 (2022-03-14 till 2022-07-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med praktiken är att studeranden
lär
sig
att handleda beteendeförändringsprocess hos vuxna
personer speciellt i förhållande till fysisk
aktivitet
men också i förhållande till andra levnadsvanor.
Studeranden kan koncentrera sig på befrämjande av
människors hälsa ur en hälsofrämjande synvinkel
eller
utveckling av idrottares prestationsförmåga ur
idrottsträningens synvinkel. Studeranden kan
kartlägga
målgruppens tillstånd i början av en
beteendeförändringsprocess och på basis av den
kan
ställa relevanta mål. Studeranden kan jobba
ändamålsenligt mot kundernas individuella mål
genom
att utnyttja relevanta verksamhetsformer som
stöder
beteendeförändringsprocessen. Dessutom kan
studeranden
följa upp processen och utvecklingen genom att
utnyttja relevanta metoder. Studeranden kan
mångsidigt
använda olika kommunikationsformer och verktyg
för
att
nå sina egna och kundernas mål. Dessutom lär
studeranden sig också att kritisk utvärdera sitt
eget
arbete och sina använda metoder.

Läranderesultat

Studeranden kan handleda
beteendeförändringsprocess hos vuxna.
Opiskelija osaa ohjata aikuisten
käyttäytymismuutosprosessia.

Studeranden kan tillämpa teorier och metoder
för hälsopromotion och idrott på
individ-/gruppnivå.
Opiskelija osaa soveltaa terveyden
edistämisen ja urheilun teorioita ja
menetelmiä yksilö-/ryhmätasolla.

Studeranden kan kartlägga målgruppens tillstånd
med hjälp av relevanta metoder (t.ex.
konditionstester) både i början och i slutet av
handledningsperioden.
Opiskelija osaa kartoittaa kohderyhmän lähtö- ja
lopputilanteen hyödyntäen sopivia menetelmiä
(esim. kuntotestit).

Studeranden kan ställa relevanta mål för
beteendeförändringsprocessen.
Opiskelija osaa asettaa sopivia tavoitteita
käyttäytymismuutokseen.

Studeranden kan planera och använda
ändamålsenliga verksamhetsformer (t.ex. planering
av fysisk träning, stresshantering, kost)
utgående
från kartläggningar och individernas behov.
Opiskelija osaa suunnitella ja käyttää
tarkoituksenmukaisia toimintatapoja (esim.
fyysisen harjoittelun suunnittelu,
stressinhallinta, ravinto) perustuen
kartoitukseen ja yksilön tarpeisiin.

Studeranden kan kommunicera på ett förståeligt
sätt (skriftligt, muntligt och visuellt) genom
olika kommunikationsstilar och -medel som är
anpassade till målgrupp och kontext.
Opiskelija osaa kommunikoida ymmärrettävällä
tavalla (kirjallisesti, suullisesti,
visuaalisesti) hyödyntäen eri
kommunikointityylejä ja -tapoja, jotka soveltuvat
kohderymälle ja kontekstiin.

Studeranden är medveten om hur olika
värdegrunder påverkar individer och kan ta det i
beaktande i kundarbetet.
Opiskelija on tietoinen, kuinka erilaiset
arvopohjat vaikuttavat yksilöön ja osaa ottaa sen
huomioon asiakastyössä.

Studeranden kan utvärdera sitt eget kunnande,
sina egna färdigheter och attityder samt ser sina
egna utvecklingsbehov.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan,
taitojaan ja asenteitaan sekä ymmärtää omat
kehittymistarpeensa.

Studeranden kan tillämpa de yrkesetiska
principerna för sin egen bransch och arbetar för
en trygg och säker arbetskultur.
Opiskelija osaa soveltaa oman alansa
ammattieettisiä
periaatteita ja työskennellä turvallisesti.

Studeranden kan bära ansvaret för sitt eget
arbete och är aktiv.
Opiskelija osaa kantaa vastuun omasta
työskentelystään ja on aktiivinen.

Studeranden kan samarbeta, jobba i grupper
och medverka till gemensamma mål.
Opiskelija osaa tehdä yhteistyöstä,
työskennellä ryhmissä ja työskennellä yhteisiä
tavoitteita
kohti.

Innehåll

  • Beteendeförändring
  • Levnadsvanor
  • Hälsofrämjande aktiviteter för vuxna
  • Konditionstestning och träningsplanering
  • Kostrådgivning
  • Motivering
  • Kommunikation
  • Personlig handledning / grupphandledning

Förkunskaper

Test- och träningslära, Hälso- och
idrottspsykologi, Hälsokommunikation,
Coachingtekniker, Näringslära, Praktik inom
idrottsdidaktik och -pedagogik

Mer information

På grund av praktikens karaktär varar den här
praktiken typiskt flera månader. Andra lösningar
måste alltid diskuteras med och bekräftas av
läraren!

Litteratur

Använd litteratur mångsidigt under praktiken,
t.ex.

  • Hallén, J. & Ronglan, L.T. 2011. Träningslära
    för idrotterna. Sisu idrottsböcker.
  • Michalsik, L. & Bangsbo, J. 2004. Aerob och
    anaerob träning. Sisu idrottsböcker.
  • FYSS. Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och
    sjukdomsbehandling. Statens Folkhälsoinstitut,
    Rapport nr 2008:4.
    Mero, A., Nummela, A., Kalaja, S. & Häkkinen, K.
    (red.) 2016. Huippu-urheiluvalmennus: teoria ja
    käytäntö päivittäisvalmennuksessa. VK-Kustannus
    Oy.
  • Fogelholm, M., Vuori, I. & Vasankari, T. (red)
  1. Terveysliikunta. Kustannus Oy Duodecim.
  • Bompa & Haff. 2009. Periodization: Theory and
    methodology of Training. 5th edition. Human
    Kinetics.
  • Bellardini, H., Henriksson, A. & Tonkonogi, M.
  1. Tester och mätmetoder för idrott och hälsa.
    Sisu idrottsböcker.
  • Keskinen, K.L., Häkkinen, K., Kallinen, M.,
    Kuivalainen, J. & Aartolahti, E. (red.) 2018.
    Fyysisen kunnon mittaaminen: käsi- ja oppikirja
    kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.
  • Kuntotestauksen hyvät käytännöt. 2010.
    Liikuntatieteellinen seura.
  • Thompson, W.R., Gordon, N.F. & Pescatello, L.S.
    (ed.) 2010. ACSM?s Guidelines for Exercise
    Testing and Prescription. Eight Edition. Wolters
    Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins.
  • Dwyer, G.B. & Davis, S.E. (ed) 2005. ACSM?s
    Health-related Physical Fitness Assessment
    Manual. Wolters Kluwer, Lippincott Williams &
    Wilkins.
  • Biddle, S. J. H. & Mutrie, N. 2001. Psychology
    of Physical Activity: Determinants, Well-Being
    and Interventions. Routledge.
  • Ogden J. (2004) Health Psychology: A textbook.
    MC Graw Hill Education: Berkshire UK.
  • Nätsidor, t.ex. www.kaypahoito.fi Extern länk,
    http://www.ukkinstituutti.fi Extern länk.

Studieaktiviteter

  • Praktikinfotillfäll e, planering och rapportering av praktik, praktikreflektionsd agspresentation - 15 timmar
  • Praktik - 120 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

  1. Planering av praktiken: praktikplan,
    praktikavtal

  2. Genomförande av praktiken (120 h):
    praktiktimmar, profilspecifika uppgifter

  3. Reflektion, rapportering + utvärdering och
    deltagande på praktikreflektionsdagen.

Lärare

  • Taskinen Topi
  • Ruutu Katri

Examinator

Taskinen Topi

Antal kursplatser

Ingen begränsning (32 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursanmälningstid

2021-08-25 till 2022-07-31

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2021-09-13 13:00 - 16:00 B522 Praktikreflektion Vaappo Marko
2021-12-16 09:00 - 12:00 A311 Praktikreflektion Taskinen Topi
2022-03-14 13:00 - 16:00 A311 Praktikreflektion Vaappo Marko
2022-04-28 12:15 - 15:00 M602 Praktik i träning och hälsa Axel Åberg och Kasper Portin Praktik Vaappo Marko
2022-04-28 12:15 - 15:00 M703 Praktik i träning och hälsa Axel Åberg och Kasper Portin Praktik Vaappo Marko
2022-05-24 09:00 - 12:00 A311 Praktikreflektion Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66643480845 Törnblom Cia
Vienola Riitta

Kurs och studieplanssökning